Ssسرمایه فکری
پالیک از الگویی با عنوان “ضریب ارزش افزوده فکری” که از طریق آن عملکرد سرمایه فکری بانک­های استرالیا در سال­های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ و بانک­های کرواسی در سال­های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ را اندازه ­گیری نموده بود، استفاده کرده است. نتایج هر دو بررسی، تفاوت قابل ملاحظه­ای را در رتبه بندی موسسات مالی بر اساس معیارهای حسابداری سنتی با حسابداری مبتنی بر کارایی نشان می­هد. با بهره گرفتن از همین الگو، ماوریدیس عملکرد بانک­های ژاپنی را در سال ( ۲۰۰۰ ) مطالعه کرد. مطالعات او نیز تفاوت قابل ملاحظه­ای را میان عملکرد سرمایه فکری در میان گروه ­های مختلف بانک­های ژاپنی نشان می­دهد (پالیک، ۲۰۰۰).
چن و همکاران به بررسی رابطه بین سرمایه فکری، ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت­های بورس اوراق بهادار تایوان طی سال­های­ ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ پرداختند. نتایج پژوهش حاکی از وجود تأثیر مثبت سرمایه فکری بر عملکرد مالی و ارزش بازار این شرکت­ها بود. هم­چنین این تحقیق نشان داد که می­توان از سرمایه فکری به عنوان یک شاخص پیش بینی کننده عملکرد مالی آتی استفاده نمود (چن و همکاران، ۲۰۰۵).
تان و همکاران به بررسی رابطه سرمایه فکری و عملکرد مالی ۱۵۰ شرکت از شرکت­های بورس اوراق بهادار در فاصله سال­های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ سنگاپور پرداختند. نتایج این پژوهش در بخش­های مختلف قابل توجه بود. از جمله اینکه سرمایه فکری و عملکرد مالی این شرکت­ها به گونه ­ای معنادار از همبستگی مثبت برخوردار هستند. هم­چنین سرمایه فکری و عملکرد آتی شرکت­ها و نیز نرخ رشد سرمایه فکری با عملکرد شرکت­ها دارای رابطه مستقیم بودند. از سوی­­ دیگر، سهم سرمایه فکری در عملکرد شرکت­ها با صنعت متفاوت بودند (تان و همکاران، ۲۰۰۷).
الرحمن و همکاران در پژوهشی به بررسی مقایسه­ ای ارتباط عملکرد سرمایه فکری با عملکرد شرکت از واحدهای بانکی در پاکستان برای دوره زمانی یک ساله (۲۰۱۰) پرداختند. برای اندازه ­گیری سرمایه فکری از روش ضریب کارایی سرمایه فکری (VAIC)استفاده نمودند. نتایج پژوهش نشان داد که کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری ارتباط مثبت و معناداری با عملکرد مالی (بازده حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی) و کارایی سرمایه به کار رفته با عملکرد مالی (بازده حقوق صاحبان سهام) ارتباط مثبت و معناداری دارند. هم­چنین نتایج نشان داد که ضریب کارایی سرمایه فکری ارتباط مثبت و معناداری با بازده حقوق صاحبان سهام دارد (الرحمن و همکاران، ۲۰۱۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سرمایه درگردش
دیلاف در تحقیقی تعداد ۱۶۷۳ شرکت را بین سال­های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ در بلژیک مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق از چرخه تبدیل وجه نقد، دوره وصول مطالبات، دوره گردش موجودی و دوره واریز بستانکاران به عنوان معیارهای مدیریت سرمایه درگردش، و از نسبت سود ناخالص به جمع دارایی­ ها به عنوان معیار سودآوری شرکت و هم­چنین از رشد فروش، اندازه شرکت، نسبت دارایی­ های مالی به کل دارایی­ ها به عنوان متغیرهای کنترل استفاده شده بود. نتایج این تحقیق که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شده بود حاکی از این بود که رابطه معکوس معناداری بین چرخه تبدیل وجه نقد و اجزاء آن شامل، دوره وصول مطالبات، دوره گردش موجودی و دوره­ واریز بستانکاران با سودآوری شرکت­ها وجود دارد (دیلاف، ۲۰۰۳).
تحقیقی دیگر توسط لازاریدس و تریفوندیس در راستای تحقیق دیلاف (۲۰۰۳) در یونان انجام شد. در این تحقیق ۱۳۱ شرکت بین سال­های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که رابطه معکوس معناداری بین چرخه تبدیل وجه نقد و سودآوری شرکت­ها وجود دارد و مدیران می­توانند با نگهداری سطح مطلوبی از چرخه تبدیل وجه ­نقد و اجزاء آن شامل: دوره وصول مطالبات، دوره گردش موجودی و دوره واریز بستانکاران سودآوری شرکت را افزایش دهند (لازاریدس و تریفوندیس، ۲۰۰۶).
رحمن و ناصر در تحقیق خود رابطه بین مدیریت سرمایه درگردش و نقدینگی شرکت­ها را با سودآوری شرکت­ها مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق ۹۴ شرکت بین سال­های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از چرخه تبدیل وجه ­نقد، دوره گردش موجودی­ها، دوره واریز بستانکاران، دوره وصول مطالبات، نسبت جاری، سود خالص عملیاتی، اندازه­ شرکت، نسبت بدهی و نسبت دارایی­ های مالی استفاده شده بود. نتایج این تحقیق که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شده بود، حاکی از این بود که بین چرخه تبدیل وجه نقد و اجزاء آن شامل: دوره گردش موجودی­ها، دوره واریز بستانکاران و دوره وصول مطالبات با سودآوری شرکت­ها رابطه معکوس معناداری وجود دارد. هم­چنین نتایج تحقیق نشان داد که بین نقدینگی شرکت­ها و بدهی با سودآوری آنها رابطه معکوس معناداری وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحقیق حاکی از این بود که بین اندازه شرکت و سودآوری آن رابطه مستقیم معناداری وجود دارد (رحمن و ناصر، ۲۰۰۷).
غسان و همکاران در پژوهشی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت سرمایه درگردش کارآمد را بین سال­های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که رشد فروش، اهرم مالی، بازده کل دارایی­ ها، Q توبین و جریان نقد عملیاتی عوامل داخلی اثر گذار بر سرمایه درگردش مورد نیاز هستند و سایر متغیرها همچون اندازه شرکت، چرخه عملیاتی و سطوح فعالیت اقتصادی هیچ گونه رابطه معناداری با سرمایه درگردش مورد نیاز ندارند (غسان و همکاران، ۲۰۱۰).
آدکله و ماکولو در پژوهشی به بررسی تأثیر سرمایه در گردش بر عملکرد سازمان با انتخاب ۱۰ شرکت سهامی از صنایع مختلف در نیجریه پرداختند. نتایج نشان داد که انواع مختلفی از ارتباط بین سرمایه در گردش و عملکرد سازمان وجود دارد بدین ترتیب که از میان ۱۰ شرکت مورد مطالعه، ۶ شرکت ارتباط منفی بین سرمایه در گردش و عملکرد سازمان و ۴ شرکت دیگر ارتباط مثبتی را میان سرمایه در گردش و عملکرد سازمان نشان دادند. هم­چنین دریافتند که سرمایه در گردش تمامی ۱۰ شرکت منتخب تأثیر معناداری بر عملکردشان در طول دوره مورد مطالعه ندارند (آدکله و ماکولو، ۲۰۱۳).
۲-۲۵- مدل مفهومی تحقیق
با توجه به موضوع تحقیق و محتوی فصل دوم، مدل مفهومی تحقیق به صورت شکل (۲-۴) می­باشد:
سرمایه فکری
Intellectual Capital Capital
سرمایه در گردش
Working Capital
عملکرد مالی (Financial Performance)
شامل:
بازده دارایی­ ها (Retun on Assets)
بازده حقوق صاحبان سهام (Return on Equity)
حاشیه سود (Profit Margin)
کارایی سرمایه به کار گرفته شده (CEE)
کارایی سرمایه انسانی (HCE)
کارایی سرمایه ساختاری (SCE)
شکل (۲-۴) مدل مفهومی تحقیق
۲-۲۶- خلاصۀ فصل
در این فصل به ارائه مبانی نظری، تعاریف مختلف ارائه شده از متغیرهای مستقل و وابسته، ویژگی­ها و روش­های مختلف سنجش آن­ها و نیز مزایا و معایب روش­های سنجش آن­ها پرداخته شد و در نهایت اینکه خلاصه­ای از پژوهش­های داخلی و خارجی انجام گرفته در این زمینه و مدل مفهومی تحقیق ارائه شد.
آنآ آ

فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
پایه هر دانشی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی بوده که در آن علم به کار می­رود. بنابراین دست­یابی به هدف­های پژوهش میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش­شناسی درست صورت پذیرد (خاکی، ۱۳۸۴، ۹۳).
روش تحقیق مجموعه ­ای از قواعد، ابزارها و راه­های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت­ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (همان منبع، ۲۰۱). در این فصل در ارتباط با روش پژوهش، قلمرو زمانی و مکانی پژوهش، جامعه و نمونۀ آماری، روش­های جمع­آوری اطّلاعات، روش اندازه ­گیری متغیرها و روش تجزیه و تحلیل اطّلاعات بحث خواهد شد.
۳-۲- روش تحقیق
اولین موضوع در تدوین «روش­شناسی تحقیق[۳۵]» تعیین نوع تحقیق است. در مورد دسته­بندی انواع تحقیق علمی، دیدگاه­ های مختلف و گاه متضاد وجود دارد. وقتی نوع تحقیق مشخص شود محقق درمی­یابد مراحل مختلف تحقیق چگونه باشد، هدف اصلی تحقیق، نتایج مورد انتظار، نوع تحلیل داده ­ها و روش انجام کار چه چیزی است، از این رو، این موضوع دارای اهمیت است (رضوانی، ۱۳۹۱، ۷۷).
به طور کلی روش­های تحقیق در علوم رفتاری را می­توان با توجه به دو ملاک:
الف) هدف تحقیق
ب) نحوۀ گردآوری داده ­ها
تقسیم­ کرد (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰، ۷۸).
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می­ شود: بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه (همان منبع، ۷۹).
تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی به دست آوردن داده ­های مورد نیاز (طرح تحقیق) می­توان به دسته­های زیر تقسیم کرد (همان منبع، ۸۱):

    • تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی)
    • تحقیق آزمایشی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...