این نوع تنظیم زمانی رخ می‌دهد که تنظیم همانندسازی شده رفتار با دیگر نیازها و ارزش‌های شخص هماهنگ باشد به جهت آن که این نوع تنظیم مربوط به دوره بزرگ‌سالی دوره‌ای که اکثر افراد به هویت خود می‌رسند، نه دوره نوجوانی که هویت هنوز به صورت کامل شکل نگرفته، می‌باشد (راتل و همکاران، ۲۰۰۷).

با توجه ‌به این که پژوهش حاضر همانند پژوهش راتل و همکاران در سطح دبیرستان و برای نوجوانان صورت گرفته است، به همین دلیل تنظیم یکپارچه مورد ارزشیابی قرار نمی‌گیرد. لازم به ذکر است که حتی مقیاس‌های انگیزش تحصیلی ساخته‌شده بر اساس نظریه خود تعیین‌گری در سطح دبیرستان دارای مقیاس فرعی برای تنظیم یکپارچه نیستند.

انگیزش درونی

انگیزه درونی به درگیر شدن در یک تکلیف به خاطر پاداش‌هایی که در خود تکلیف است، اشاره دارد (هاینگا و کارپوس، ۲۰۱۰). همچنین انگیزش درونی اشاره دارد به رفتارهایی که برای شخص ذاتاً لذت‌بخش و جالب هستند و فرد حتی در غیاب محرک‌های بیرونی هم به انجام آن‌ ها می‌پردازد (نیمیک و ریان[۶۱]، ۲۰۰۹). انگیزش درونی یک مکانیسم حیاتی برای رشد شناختی است زیرا انگیزش درونی به عنوان محرک کنجکاوی و اکتشاف است (ایدیر و کاپلان[۶۲]، ۲۰۰۷).

بر اساس نظریه خود تعیین‌گری انگیزش خودمختار یا ارادی (وقتی که رفتار توسط خود فرد شروع و هدایت شود) از دو بخش فرعی انگیزش درونی و انگیزش بیرونی که خوب درونی شده است یعنی تنظیم همانندسازی شده تشکیل یافته است (وانستاین کیست و همکاران، ۲۰۰۹). همچنین اکثر تحقیقات به عنوان مثال (وانستاین کیست و همکاران، ۲۰۰۹؛ راتل و همکاران، ۲۰۰۷ و…) تنظیم بیرونی و درون‌فکن شده را با هم ترکیب کرده‌اند و انگیزش کنترل شده مرکب را تشکیل داده‌اند.

پژوهش‌های بسیاری پیامدهای مهم انگیزش خودمختار را تأیید کرده‌اند، که شامل: کاهش ترک تحصیل، (والراند و همکاران، ۱۹۹۷)، یادگیری عمیق‌تر (گرول نیک و ریان، ۱۹۸۷)، خلاقیت بیشتر (کویستنر و همکاران، ۱۹۸۴) کاهش پردازش سطحی اطلاعات (وانستین کیست و همکاران، ۲۰۰۴)، موفقیت بیشتر (بوگیانو، فلینک، شییلدز، سیلبک و بارت، ۱۹۹۳؛ سویننز و وانستاین کیست، ۲۰۰۵)، بهزیستی بیشتر (بلک و دسی، ۲۰۰۰؛ لوسک، زویلک، استانک و ریان، ۲۰۰۴)؛ (نقل از وانستاین کیست و همکاران، ۲۰۰۶).

پیشینه تجربی :

الف _تحقیقات انجام‌یافته در ایران

خامسان و اصغری امیری (۱۳۹۰) تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر را بررسی کرده و ‌به این نتیجه رسیدند که میانگین انجام تقلب در امتحانات کمتر از حد متوسط می‌باشد اما باور عمومی به رواج تقلب بالاتر از حد متوسط می‌باشد. میزان تقلب در پسران بیشتر از دختران و باور به عمومیت داشتن تقلب در دختران به طور معنادار بیشتر از پسران بود. رایج‌ترین شیوه انجام تقلب در جلسات امتحان، نگاه کردن و نوشتن روی کاغذ و رایج‌ترین شیوه تقلب در تکالیف، گرفتن تکلیف از هم کلاسی و اینترنت می‌باشد.

جم و ولی‌اله (۱۳۷۵) علل گرایش دانشجویان به تقلب در امتحانات دانشجویان علوم پزشکی همدان را بررسی کرده‌اند و ‌به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل فردی (عدم انگیزه برای یادگیری و راحت‌طلبی) بر عوامل برون فردی برتری داشته است.

در پژوهشی که اژه‌ای، شهابی و علی بازی (۱۳۹۰) با عنوان رابطه ویژگی‌های شخصیت با خود گزارش‌ دهی تقلب تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی انجام دادند. و ‌به این نتیجه رسیده‌اند که دو عامل شخصیتی، وظیفه‌شناسی و توافق با خود گزارش ‌دهی تقلب تحصیلی همبستگی منفی دارند. و نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داده است عامل شخصیتی وظیفه‌شناسی ۸ درصد و همراه با توافق ۳/۱۰ درصد از ثمرات واریانس تقلب تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند.

در پژوهشی که رضوان اجاقی، محمود کیوان آرا، مظفر چشمه سهرابی و احمد پاپی (۱۳۹۰) با عنوان تحلیل آسیب‌شناسی تقلب و سرقت علمی: بر اساس یک تحقیق کیفی انجام دادند و ‌به این نتیجه رسیدند که علل مؤثر در شکل‌گیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی در پنج گروه فرهنگی، پرورشی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی به دست آمدند. نتایج در دو گروه عوامل درونی و بیرونی دسته‌بندی شدند. عوامل درونی مربوط به استعدادها، ادراک و دریافت‌های خود شخص از طریق کانال‌های خانواده و جامعه بودند. عوامل بیرونی نیز از محیط اطراف بر عملکرد شخص در انجام کار پژوهشی نیرو وارد می‌کنند. در این مورد شخص در ارتکاب تخلف به طور اختیاری و غیر اختیاری، از محیط تأثیر می‌گیرد.

در پژوهشی که پریزاد، امینی و ثاقب (۱۳۹۲) با عنوان مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی در زمینه تقلب شامل کلیه انواع تقلب امتحانی ،تقلب در بالین ،تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله در دانشگاه شیراز انجام دادند و ‌به این نتیجه رسیدند که میزان ارتکاب تقلب در دانشجویان دختر به طور معنی‌داری کمتر بود . همچنین در دانشجویان مقطع تحصیلی پایین تر تقلب به میزان کمتری دیده شد. از طرفی نگرش دانشجویان در مقطع تحصیلی پایین تر نسبت به دانشجویان در مقطع تحصیلی بالاتر این گونه بود که این دانشجویان بیشتر این رفتارهای تقلب آمیز را نادرست می‌دانند.

اکبر علیوردی نیا صالح صالح ‌نژاد در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل مؤثر در اقدام به تقلب دانشجویان در دانشگاه ارومیه انجام دادند و یافته های توصیفی پژوهش نشان می‌دهد میزان انواع سه‌گانۀ تقلب و متغیر کلی تقلب در میان دانشجویان در حد پایین می‌باشد. علاوه ه بر آن، تقلب در جلسات امتحانی رایج‌ترین نوع تقلب در میان آنان بوده است. نتایج استنباطی نیز حکایت از آن دارند که در حالی که از میان متغیرهای انتخاب عقلانی دو متغیر میزان منافع تقلب و فرصت‌های انحرافی، با تقلب رابطه‌ای مستقیم و معنادار دارند، میان متغیر باورهای اخلاقی دانشجویان با میزان وقوع تقلب رابطه‌ای معکوس و معنی‌دار وجود دارد.

ب_تحقیقات انجام‌یافته در خارج

رتینگر[۶۳]، جردن[۶۴] (۲۰۰۵)، در پژوهشی رابطه بین دین ،انگیزش و تقلب دانشگاهی را بررسی کردند و ‌به این نتیجه رسیدند که افراد متقلب در دوره هایی که در آن تقلب کرده بودند نسبت ‌به دوره هایی که در آن تقلب نکرده بودند انگیزه تسلط پایین و انگیزه بیرونی بالا را دارا بودند. و هم چنین متقلب‌ها، در دوره های که در آن تقلب کرده بودند، در انگیزه تسلط پایین تر و در انگیزه بیرونی بالاتر از غیر متقلب‌ها بودند.

اسکات(۲۰۰۹) در پژوهشی تحت عنوان بررسی تقلب علمی با تأکید بر هویت اخلاقی و اضطراب اجتماعی در میان دانشجویان آمریکایی مورد بررسی قراردادند و نتیجه گرفتند که دانشجویانی که اهمیت بیشتری به هویت اخلاقی می‌دادند نسبت به دانشجویانی که اهمیت کمتری نسبت به هویت اخلاقی خود قائل بودند به طور قابل توجهی مقدار کمتری از تقلب علمی را به یاد می­آوردند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...