Iran-ICARDA

ازته از منبع اوره در دو نوبت پایه (قبل از کاشت) و سرک در مرحله پنجه دهی مصرف شد. هر ژنوتیپ در کرت هایی با ابعاد(۲/۷=۲/۱*۶) متر مربع کشت گردید که با حذف نیم متر از ابتدا و انتهای هر کرت به عنوان اثر حاشیه مساحت برداشت ۶ متر مربع در نظر گرفته شد. میزان بذر مصرفی بر اساس ۴۵۰ بذر در متر مربع و با در نظر گرفتن وزن هزاردانه برای هر ژنوتیپ تعیین شد. آبیاری به صورت نشتی، یک نوبت آبیاری پائیزه و ۳ الی ۴ نوبت آبیاری بهاره در مکان های مختلف انجام گرفت. بذور آزمایشی قبل

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از کاشت به منظور جلوگیری از سیاهک پنهان با قارچ کش کاربوکسین تیرام به نسبت ۲ در هزار ضدعفونی شدند. همچنین جهت مبارزه با علف های هرز پهن برگ و باریک برگ مخلوطی از علف کش های گران استار و پوماسوپر به ترتیب به مقدار ۲۰ گرم و یک لیتر در هکتار در مرحله پنجه زنی تا ساقه رفتن استفاده شد.
در طول دوران رشد علاوه بر مراقبت های زراعی، جهت ارزیابی شاخص برداشت و برخی صفات مرفو-فیزیولوژیک ژنوتیپ ها، در دو مرحله گلدهی (Anthesis) و رسیدن (Maturity) نمونه های گیاهی شامل ۱۰ ساقه کامل (شامل تمامی برگ ها و سنبله) به طور کاملأ تصادفی در هر کرت سه تکرار از سطح زمین کف بر شده و نمونه ها به منظور خشک شدن به مدت ۷۲ ساعت در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد قرار گرفتند. سپس صفاتی نظیر وزن کل ماده خشک در زمان گلدهی (Biomass Weight at Anthesis=BWA) و زمان رسیدن (Biomass Weight at Maturity=BWM)، وزن پدانکل در زمان گلدهی (Peduncle at Anthesis=PWA) و زمان رسیدن PWM)= Maturity (Peduncle at، وزن سنبله در زمان گلدهی (Spike Weight at Anthesis=SWA) و زمان رسیدنat Maturity=SWM) (Spike Weight، وزن دانه در سنبله (Grain Weight Per Spike=GWS)، تعداد دانه در سنبله(Kernel Number Per Spike=KNSP-1) و عملکرد دانه بر حسب کیلوگرم در هکتار) Y( ، اندازه گیری شد.
صفات یا شاخص های مرتبط نیز از روی صفات فوق محاسبه شدند از جمله : ۱- شاخص برداشت (Harvest Index=HI) که نسبت وزن دانه به وزن بیوماس کل زمان رسیدگی ضربدر ۱۰۰ می باشد.
۲- سهم اندوخته گیاه قبل از مرحله گلدهی در عملکرد دانه
۱۰۰× (عملکرد دانه/ (وزن کل ماده خشک منهای دانه در مرحله رسیدن کامل-وزن کل ماده خشک زمان گلدهی PAPCG = (
وزن هزار دانه (Thousand Kernel Weight =TKW)
۴- میزان فتوآسیمیلات های انتقال یافته از پدانکل (PRR)
[)PWA-PWM(/BWA-(BWM-SEW)]× ۱۰۰
پس از جمع آوری داده ها از صفات فوق و برداشت آزمایش تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نرم افزارهای Excel ، SAS ،MSTAT-C ،Spss ،Minitab،StatCalc-7، Path2و برنامه های آماری لازم انجام گرفت.
۳-۲- تجزیه های آماری
در پایان دو سال، ابتدا تجزیه واریانس ساده عملکرد هر ایستگاه انجام گرفت و پس از آزمون بارتلت و بررسی CV آزمایش ها جهت تعیین وضعیت عملکرد ژنوتیپ ها، مکان ها، سال ها و اثر متقابل ژنوتیپ × مکان، ژنوتیپ × سال و ژنوتیپ × مکان × سال، تجزیه واریانس مرکب بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی انجام گرفت. پس از تعیین میانگین مربعات، از آزمون های F به منظور ارزیابی احتمال معنی دار بودن منایع تغییر استفاده گردید. اجزائ واریانس را می توان برای اثر اصلی ژنوتیپ و اثرات متقابلش با سال ها و مکان ها محاسبه کرد (عبد میشانی و شاه نجات بوشهری، ۱۳۸۷).

جدول ۳-۳ منابع تغییرات و امید ریاضی میانگین مربعات تجزیه مرکب
آزمایش ها با فرض ثابت بودن اثر ژنوتیپ و تصادفی بودن اثر سال و مکان

منابع تغییرات

EMS

(Y)سال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...