۳-۳ جامعه و نمونه آماری
۳-۳-۱ جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. (آذر، مومنی، ۱۳۸۳)
جامعه آماری در این تحقیق کلیه مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهرستان سمنان می‌باشد.
۳-۳-۲ نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
گروه نمونه، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. (سکاران، ۱۳۸۱) یا به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد را نمونه گویند. (آذر، مؤمنی، ۱۳۸۳)
در این تحقیق از آنجایی که جامعه مورد نظر که همان مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهرستان سمنان است ۵۴۱ نفر می باشند، بنابراین جهت محاسبه حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش از رابطه زیر استفاده گردیده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

که در آن
P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)
Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، ( )
مقدار اشتباه مجاز، (۰۴/۰ = )
N : حجم جامعه محدود
مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا ‌می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد. (آذر، مومنی، ۱۳۸۰ ،ج۲: ۷۲).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش عبارت است از :

n= 225
۳-۴ روش های نمونه‌گیری
در این تحقیق، از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. بدین صورت که مدیران و معاونان به ۲ طبقه تقسیم شده و از هر گروه متناسب با حجم انتخاب شد.
۳-۵ روش های جمع‌ آوری اطلاعات
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:

    1. مطالعات کتابخانه‌ای

در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (Internet) استفاده شده است.

    1. تحقیقات میدانی

در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. که شامل سه پرسشنامه جو سازمانی و منابع قدرت و سبک تصمیم گیری عمومی است. پرسشنامه سنجش جو سازمانی هالپین و کرافت ۱۹۶۲(OCDQ-RE) برای اندازه گیری ابعاد سنجش جو سازمانی مدارس ساخته شده بکار رفته است. پرسشنامه دارای ۴۲ گویه است که هر کدام دارای چهار گزینه و به طیف لیکرت است و به ترتیب از همیشه ، اغلب ، گاهی و به ندرت دارای ۴-۳-۲-۱- امتیاز است .
و برای موثر بودن و معنی دار بودن از پرسشنامه منابع قدرت هینکین و شرایخیم (۱۹۸۹) و گویه های مربوط به تصمیم گیری از پرسشنامه سبک تصمیم گیری عمومی مقیمی(۱۳۹۰) اقتباس گردید.
در هر دو پرسشنامه از طیف پنج درجه ای لیکرت (از یک تا پنج) استفاده شد.
پرسشنامه مذکور شامل ۲ بخش عمده می‌باشد:

    1. نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند.
    1. سوال‌های (گویه‌ها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است:

الف) سوالات عمومی : در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد این بخش شامل ۵ سوال می‌باشد.
ب) سوالات تخصصی: این بخش شامل ۸۷ سوال است. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سئوالات پرسشنامه تاحد ممکن قابل فهم باشد. برای طراحی این بخش از طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج‌ترین مقایسهای اندازه‌گیری به شمار می‌رود.
برای این منظور براساس متغیرهای مورد بررسی ۸۷ سوال پنج گزینه‌ای تدوین شده است که در جدول ذیل تقسیم‌بندی سوالات براساس متغیرها ارائه گردیده است.
جدول(۳‑۱)ترتیب سوالات پرسشنامه

مولفه
سوال های پرسشنامه
تعداد گویه
جو سازمانی
جوباز
۴-۹-۱۵-۱۶-۲۲-۲۳-۲۸-۲۹-۴۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...