دانشکده­ی علوم کشاورزی
گروه گیاه­پزشکی
بررسی امکان وجود مقاومت القایی در گندم نسبت به شته سبز گندم (Hemiptera: Aphididae)Fabricius Sitobion avenae
اساتید راهنما:
دکتر قدیر نوری قنبلانی
دکتر جبرائیل رزمجو
استاد مشاور:
دکتر سید علی اصغر فتحی
توسط:
منیژه پناهی خانقاه
دانشگاه محقق اردبیلی
مهر ۱۳۹۲
تقدیم به
پدر فداکار
مادر دلسوز
همسر مهربانم
و تمام کسانی که دوستشان دارم
سپاسگزاری
سپاس بیکران پروردگار یکتا را که بشر را نعمت اندیشیدن بخشید و استعداد­های فراوان عطاء نمود. از آنجایی که تجلیل از معلم، سپاس از انسانی است که هدف و غایت آفرینش را تأمین می­ کند و سلامت امانت­هایی را که به دستش سپرده­اند، تضمین؛ بر حسب وظیفه از اساتید فهیم و فرزانه­ام؛ جناب آقای دکتر قدیر نوری قنبلانی و جناب آقای دکتر جبرائیل رزمجو که با راهنمایی­های خردمندانه، زحمات دلسوزانه و صبر فراوان مرا در تمامی مراحل این تحقیق یاری نموده و در این راه از هیچ مساعدتی دریغ نفرمودند، کمال تشکر و قدردانی را دارم. از استاد مشاور محترم این تحقیق جناب آقای دکتر سید علی اصغر فتحی که با مساعدت و راهنمایی­های مفید طی طریق را بر من آسان نمودند، کمال تشکر و قدردانی را دارم. از استاد بسیار محترم جناب آقای مهدی حسن پور که زحمت بازخوانی و داوری این پایان نامه را بر عهده داشتند، سپاسگزارم.
از پدر و مادر دلسوز و فداکار و خواهران خوبم زهرا و مریم و مرضیه و برادران عزیزم محسن و کامبیز و حسین و خواهرزاده­ی نازنینم امیرعلی که در همه حال مشوق و پشتیبان من بوده ­اند و با سپاس فراوان از همسر مهربانم محمد، به پاس همراهی­ها و همدلی­های بی­دریغش؛کمال امتنان و قدردانی را دارم. در نهایت از دوستان مهربانم خانم­ها نسرین احدی، فاطمه گلنازی، صدیقه کسایی، نسرین علیزاده، نسیم علیزاده، نسیم گلی­خواجه، حوا رئوفی، آزاده محمدی، الهام آقایی، فرانک کیانی، ساحل فروتن که صمیمانه و مشفقانه یاری­ام کردند و با تشکر خالصانه خدمت همه کسانی که به نوعی مرا در به انجام رساندن این تحقیق یاری نموده اند، صمیمانه سپاسگزارم.

نام خانوادگی دانشجو: پناهی خانقاه نام: منیژه
عنوان پایان نامه: بررسی امکان وجود مقاومت القایی در گندم نسبت به شته­ی سبز گندم (Hemiptera: Aphididae)Fabricius Sitobion avenae
اساتید راهنما: دکتر قدیر نوری قنبلانی و دکتر جبرائیل رزمجو
استاد مشاور: دکتر سید علی اصغر فتحی مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد رشته: حشره شناسی کشاورزی دانشگاه: محقق اردبیلی
دانشکده: علوم کشاورزی تاریخ فارغ التحصیلی: ۰۳/ ۰۷/۱۳۹۲ تعداد صفحه: ۷۶
کلید واژه ­ها: مقاومت القایی، شته­ی سبزگندم، پارامترهای زیستی، میانگین نرخ نسبی رشد

چکیده:
شته­ی سبزگندم، Sitobion avenae (Fabricius)، به­عنوان یکی از آفات مهم غلات دانه ریز و به­ ویژه گندم در سال­های اخیر بوده و جمعیت رو به گسترش دارد و یکی از عوامل مهم انتقال ویروس کوتولگی زرد جو می­باشد. اخیرا پیشنهاد شده است که می­توان از مقاومت القایی برای کاهش جمعیت حشرات استفاده کرد. مقاومت القایی در اثر واکنش گیاه به تغذیه آفت روی گیاه در برابر حشرات آفت ایجاد می­گردد. در این تحقیق به منظور القای مقاومت در دو رقم گندم به شته­ی سبز گندم ارقام گندم با نام­های سای­سونز و شیرودی در مرحله ۳ برگه شدن برای مدت­های ۰، ۲، ۴، ۶، ۸ روز با پنج عدد شته­ی سبز گندم در داخل اطاقک رشد تنظیم شده در دمای Ċ۲±۲۵، رطوبت نسبی ۵ ±۶۰ درصد و دوره­ نوری (L:D) 14:10 آلوده گردید و پس از سپری شدن هریک از این مدت­ها، گیاهان برای مدت ۴۸ ساعت عاری از شته نگهداری شدند. سپس روی هر گیاه یک شته­ی بالغ مستقر گردانده شده (برای هر تیمار ۲۰ تکرار) و پارامترهای زیستی آن مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که از نظر نرخ ذاتی افزایش جمعیت شته­ (rm) بین دو رقم گندم و بین تیمارهای زمانی روی دو رقم اختلاف معنی­داری در سطح احتمال ۵% وجود دارد، به­ طوری­که rm روی رقم شیرودی ۱۹۸/۰ ماده/ماده/روز و روی رقم سای­سونز ۰۷۵/۰ ماده/ماده/روز ثبت شد. بیشترین و کمترین مقدار rm بین تیمارهای زمانی در رقم سایسونز به ترتیب در تیمار شاهد (۰۹۲/۰ ماده/ماده/روز) و تیمار ۶ روز پیش آلودگی (۰۶۳/۰ ماده/ماد/روز) و نیز روی رقم شیرودی در تیمار شاهد (۲۱۶/۰ ماده/ماده/روز) و تیمار ۶ روز پیش آلودگی (۱۵۷/۰ ماده/ماده/روز) بدست آمد و بین ۶ روز آلودگی قبلی و ۸ روز آلودگی قبلی تفاوت معنی­داری مشاهده نگردید. از نظر میانگین طول دوره­ نشو و نمو مرحله پورگی بین دو رقم گندم و ۵ تیمار زمانی در سطح احتمال ۵ درصد اختلاف معنی­داری مشاهده شد. میانگین طول دوره­ نشو و نمای پوره­ها در رقم سای­سونز و شیرودی به ترتیب ۳/۰±۱۵/۱۰ و ۱/۰±۹۸/۷ روز بود. بیشترین میانگین طول دوره­ نشو و نمای پوره­ها در رقم سای­سونز و شیرودی به ترتیب ۳/۱۰ و ۸/۸ روز مربوط به تیمار ۶ روز آلودگی قبلی و کمترین آن در تیمار شاهد مشاهده گردید. بیشترین و کمترین میانگین تعداد نتاج تولید شده در رقم شیرودی و رقم سای­سونز بترتیب ۱/۱۹ و ۴/۶ پوره بود. همچنین بیشترین و کمترین میانگین تعداد نتاج در دوره­ تولید مثلی در بین تیمارها در رقم سایسونز بترتیب در تیمار شاهد (۶/۱ عدد) و در تیمار ۶ روز آلودگی قبلی (۲/۱ عدد) و در رقم شیرودی بترتیب در در تیمار شاهد (۰۴/۲ عدد) و در تیمار ۶ روز آلودگی قبلی (۶/۱ عدد) دیده شد. بنابراین نتیجه گیری می­ شود می­توان با ۶ روز آلودگی قبلی گندم به شته­ی سبز گندم در آن مقاومت القایی نسبت به این شته ایجاد نمود که در برنامه­ی IPM این آفت می ­تواند مفید واقع شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...