شکل پاسخ

مسئولیت اخلاقی

۵

ترتیبی

طیف پنج سطحی لیکرت

بخش سنجش تمکین مالیاتی
این بخش از پرسشنامهتمکین مالیاتیمودیان را مورد سنجش قرار می­دهد.مشخصه­های این بخش از پرسش­نامه به همراه تعداد سنجه های آن در جدول ۳-۷ ارائه گردیده است.
جدول ۳-۷ بخش تمکین مالیاتی

عنوان

تعداد سنجه ها

مقیاس

شکل پاسخ

تمکین مالیاتی

۸

ترتیبی

طیف پنج سطحی لیکرت

اعتبار و روایی ابزار تحقیق
یکی از مهم­ترین جنبه­ های هر پژوهش، مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری آن است. زیرا اطلاعات و داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل نتیجه ­گیری نهایی بوسیله ابزار اندازه ­گیری به دست می ­آید. ابزار اندازه گیری باید از روایی[۱۲] و پایایی[۱۳] لازم برخوردار باشد تا پژوهشگر بتواند داده ­های متناسب با پژوهش را گردآوری نماید و از طریق داده ­ها و تجزیه و تحلیل آنها فرضیه ­های مورد نظر را بیازماید و به سوالات پژوهش پاسخ دهد. ابزار سنجش استاندارد معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند (حافظ نیا، ۱۳۸۳). ابزار اندازه ­گیری در این پژوهش پرسش­نامه است. برای سنجش میزان مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری دو مولفه روایی و پایایی سنجیده می­ شود تا صحت و درستی ابزار مذکور تایید شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روایی پرسش­نامه
در این پژوهش با توجه به استاندارد بودن پرسش­نامه به نوعی روایی آن به طور ضمنی مورد تایید بود. اما به منظور اطمینان بیشتر از روش روایی صوری استفاده شد. به این منظور پرسش­نامه در اختیار استاد محترم راهنماقرار گرفت و از آنان در مورد هر سوال و در خصوص ارزیابی هدف مربوط، نظر خواهی شد و با اصلاحات جزئی پرسش­نامه مورد تأیید قرار گرفت.
پایایی پرسش­نامه
پایایی به دقت، اعتماد پذیری، ثبات یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره دارد. جهت سنجش پایایی ابزار اندازه ­گیری مورد استفاده در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ که از مهم­ترین و رایج­ترین روش­ها می­باشد استفاده شده است. روش آلفای کرونباخ مطابق با رابطه(۳- ۲) زیر استفاده می­ شود (مومنی، ۱۳۸۹).
(۳- ۲)
در این رابطه ضریب پایایی کل آزمون، kتعداد سوالات (بخش های) آزمون، واریانس نمرات سوال (بخش) j وواریانس نمرات کل سوالات (آزمون) می­باشد. ابزاری که آلفای کرونباخ آن بالاتر از سطح مقدار می­نیمم که توسط نانلی[۱۴] (۱۹۸۷) پیشنهاد گردید یعنی ۷/۰ باشد از پایایی مناسبی برخوردار است. در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و با روش آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه و ابعاد آن به شرح جدول ۳-۸برآورد گردید. این برآورد با توجه به اینکه بالاتر از حداقل مقدار ۷/۰ می باشد بیانگر این است که پرسشنامه ­های مورد استفاده از پایایی بالایی برخوردار است (جدول ۳-۴).
جدول ۳-۸- آلفای کرونباخ پرسش‌نامه‌ها

متغیر

شماره سوالات

آلفای کرونباخ

بعد قانونی مسئولیت پذیری اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...