* پژوهشی توصیفی توسط دکتر دی چاریا در ۲۴ مارس ۲۰۰۹ با عنوان “نقش رسانه های جدید در زندگی مردم ” در کشور برزیل انجام گرفت. در این پژوهش برزیل به عنوان مرکزی که دارای بزرگترین صنعت تلفن همراه در منطقه آمریکای لاتین می‌باشد معرفی گردیده به نوعی که دارای ششمین بازار جهانی تلفن همراه در جهان می‌باشد. اما نکته ارزشمند طرح پژوهشی دکتر دی چاریا نقش تلفن همراه در بین قشر جوان این کشور می‌باشد که آن را نمادی بر نوع پایگاه اجتماعی آن ها معرفی نموده است تا جایی که این تأکید بر نقش هویتی تلفن همراه منجر ‌به این گشته که بسیاری از افراد طبقات پایین جامعه در جهت عقب نماندن از این گردونه از بسیاری از چیزهای باارزش خود گذشته تا صاحب یک دستگاه تلفن همراه شوند. چراکه میزان تعرفه تلفن همراه در برزیل بسیار زیاد می‌باشد. نتیجه عمده ای که پژوهنده مذکور از این طرح داشته این بوده که تمایزات سنتی در خصوص تفکیک سنتی طبقاتی جامعه با وجود عمومیت یافتن تلفن همراه به چالش کشیده شده است. ( de charia:2009)

* در پژوهشی کیفی که با ابزار مصاحبه(تله کنفرانس) توسط نشریه داخلی دانشگاه ام. آی .تی آمریکا با حضور چند تن از صاحب‌نظران حوزه مطالعات تلفن همراه در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۵ با موضوع “نقش تلفن همراه در زندگی های امروزی” صورت گرفت اولا حضور اساتید این حوزه ازجمله جیمز کاتز ،وانگ،دیویس وسام برغنای مفهومی بحث افزوده است و ثانیاً نکته هایی که استاد کاتز مطرح نموده در خصوص موضوع حاضر حائز اهمیت می‌باشد. پروفسور جیمز کاتز در جمع بندی مطالب خود پیرامون موضوع بحث بر این نکته اذعان داشته که تلفن همراه در ایجاد خرده فرهنگ‌های مختلف مردم را یاری می نمایند به نوعی که هنجارها و ارزش‌های فرهنگی را تغییر داده و توانایی استفاده کنندگان در هدفمند نمودن این تکنولوژی افزایش میابد. تلفن همراه مردم را مجاز می‌کند که دامنه روابط خصوصی خود را افزایش داده و آن حوزه را از حوزه عمومی و فرهنگ عمومی جدا سازند،این مورد موجب افزایش نوعی حصار بر خرده فرهنگ‌ها ی پیچیده ولی اختصاصی می شود. دامنه این تاثیر بر قشر نوجوان بیشتر مبرز می‌گردد چونکه این ابزار به دانش آموزان نوجوان آزادی عمل بیشتری داده به نوعی که ضمن حفظ تماس خود با اولیا دوره جامعه پذیری و پیچیدگی آن را نیز افزایش دهنددر واقع پروفسور جیمز کاتز با بیان این مطلب که تغییرات خرده فرهنگ‌های حاکم بر کلاس‌های درس می‌تواند موجب بروز تغییراتی در مشخصه‌ های جهانی فرهنگ جوانان در عصر حاضر ‌شود آن را نتیجه استفاده و غلبه موبایل بر فرهنگ جوانان دانسته است.(Bartos Theatr:2005 )

*در پژوهشی توسط ای فان شن تحت راهنمایی جیمز کاتز با عنوان “موبایل و جامعه پذیری “(ارتباط کاربرد موبایل با دوری دانشجویان در زندگی دانشجویی ،دانشگاه های نیوجرسی و نیو براونزویک آمریکادرسال ۲۰۰۷) مورد بررسی قرار گرفت به نتایج زیر دست یافته است: موبایل به عنوان یکی از ابزار های مهم از گروه Icts در کسب مهارت‌های اجتماعی دانشجویان نقش بسیار بارزی را ایفا می‌کند به نحوی که بر خلاف تصورات و فرضیات اولیه مبنی بر اینکه موبایل افراد را به انزوا می کشاند و آن ها را از حریم خانوادگی و وابستگی به آن دور می‌کند ، موبایل هم وابستگی های دانشجویان به خانواده را افزایش می‌دهد و هم در ایجاد شبکه های اجتماعی از درون منزل آن ها را یاری می کند به نوعی که یک سوم پاسخگویان اذعان نموده اند با خانواده های خود در حالی که در دانشگاه حضور دارند روزانه ارتباط برقرار می‌کنند.همچنین بیشترین بهره ای که این دانشجویان از موبایل برده اند کسب اطلاعات و مهارت‌های اجتماعی از طریق شبکه های اجتماعی می‌باشد.

*در پژوهشی که توسط تتسو کوبایاشی در دانشکده روانشناسی اجتماعی دانشگاه توکیو ژاپن (۲۰۰۸) با عنوان “بررسی تاثیر ارتباطات موبایلی بر جامعه پذیری” (تاثیرات شبکه های شخصی هم جنس و غیرهمجنس) با روش پیمایش و استفاده از تکنیک پرسشنامه و در بین دانش آموزان مقطع متوسطه صورت پذیرفته نکاتی جالب مشاهده گردید. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ارتباطات همجنس افراد در شبکه های شخصی خود تاثیر مثبتی بر روند جامعه پذیری و تحمل اجتماعی آن ها داشته و این ارتباطات (از طریق موبایل ) اگر با گروه غیر همجنس خود باشد تاثیری منفی بر روند جامعه پذیری آن ها دارد. نتیجه دیگر آنکه ارتباطات موبایلی دانش آموزان را در انتخاب سایر کاراکترهایی که منجر به مشارکت و رقابت با همجنسان خود برای کسب و دریافت پاداش‌های مدرسه می شود ناتوان و ضعیف می‌سازد. این تغییر تمایل به سمت غیر همجنس بر روی تعادل اجتماعی و روند جامعه پذیری دانش آموزان به دلیل کاهش مشارکت آن ها و کاهش سرمایه اجتماعی آن ها تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت. (Tetsuro Kobayashi:2008)

*مارلین کمپل در مقاله ای باعنوان “تاثیر تلفن همراه بر زندگی اجتماعی جوانان” (انگلستان۲۰۰۵) به پژوهشی اسنادی پرداخته است که نتایج آن در این قسمت قابل ذکر می‌باشد. کمپل با بیان اینکه پذیرش و نفوذ روزافزون تلفن همراه توسط جوانان به پدیده ای جهانی در سال‌های اخیر تبدیل شده و بخش عمده ای از زندگی روزانه جوانان در حال حاضر وابسته به ارتباطات الکترونیکی است ،و نتیجه می‌گیرد که تلفن همراه از شکل یک ابزار الکترونیکی به ابزاری اجتماعی تبدیل شده است. کمپل در این پژوهش به بررسی تاثیر موبایل بر ارتباطات جوانان با سه گروه همسالان ،خانواده و مدرسه پرداخته است که نتایج وی پیرامون این تاثیر بر روند جامعه پذیری مدرسه ای برای پژوهش حاضر حائز اهمیت می‌باشد. وی ‌به این مهم دست یافت که کاربرد موبایل توسط دانش آموزان برای مدرسه کارکردی بیشتر منفی دارد تا مثبت. بدین طریق که زنگ خوردنهای بیجا نظم کلاسی دروس را به هم زده و چت کردنهای ازطریق sms حواس پرتی دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت.در واقع کمپل بر اساس جمع بندی نظرات پژوهشگرانی که در این خصوص کار کرده‌اند بر این نکته اذعان دارد که تلفن همراه منجر به استفاده های مشکوک و نامعلوم در مدرسه می شود ‌و مدرسه را با چالش‌های متعددی از قبیل عکس‌های دزدکی ،پخش فیلم‌های خصوصی دیگران ،تقلب در امتحان و … همراه می‌سازد لذا کمپل موبایل را عاملی می‌داند که قدرت اقتدار مدرسه را در خصوص کنترل دانش آموزان تضعیف نموده و این امر برخلاف اهداف اصلی مدرسه است. هرچند برخی محققین با ارائه برنامه ای چون (Txt Me)به دنبال بررسی استفاده مثبت از موبایل در زمینه‌های آموزشی و تربیتی توسط همکاری اولیا با مدرسه هستند به نوعی که این پروژه با بهره گرفتن از sms در صدد رها کردن و بیرون آوردن مدرسه و یادگیری از ساختار ابتدایی آن می‌باشد. در پایان این مقاله کمپل بر استفاده از متن پیامی در هنگام غیبت دانش آموزان به عنوان یکی از عملکردهای مثبت تلفن همراه تأکید نموده است.(Marilyn Campbell:2005)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...