بین رقم‌های سیب زمینی از نظر پاسخ به مواد آلی مورد بررسی تفاوت معنی‌دار وجود خواهد داشت.
بین سطوح مختلف کودهای آلی از نظر تاثیر بر عملکرد سیب‌زمینی تفاوت معنی‌دار وجود خواهد داشت.
کودهای آلی نسبت به کود شیمیایی برتری معنی‌داری در رشد و عملکرد سیب‌زمینی دارند.
اثر متقابل کود و رقم برای عملکرد کمی و کیفی سیب‌زمینی معنی‌دار می‌گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل اول
کلیات
۱-۱- سیب زمینی
۱-۱-۱- گیاه شناسی سیب زمینی
۱-۱-۲- ارزش و اهمیت خوراکی سیب زمینی
۱-۱-۳- اهمیت سیب زمینی از نظر اقتصادی
۱-۱-۴- میزان تولید و سطح زیر کشت سیب زمینی
۱-۱-۵- نکات زراعی پرورش سیب زمینی
۱-۲- اهمیت کودهای آلی و زراعت سیب زمینی
۱-۱- سیب زمینی
۱-۱-۱- گیاه شناسی سیب زمینی
سیب زمینی (Solanum tuberosum) از گیاهان زراعی خانواده سولاناسه[۱] و چهارمین محصول پراهمیت زراعی دنیا می‏باشد (Etehadnia, 2009). منشا این گیاه کشورهای پرو، شیلی و اکوادور در قاره آمریکا بوده است. این گیاه از نظر ژنومی بیشتر از نوع تتراپلویید با ۴۸ کروموزوم بوده و از نوع گیاهان غده‌ای است. سطوح پلوییدی مختلف مثل دیپلویید و تری پلویید نیز در میان سیب زمینی‌های زراعی وجود دارد. از نظر گلدهی گیاهی روز کوتاه است. گیاهان تیره سیب زمینی دارای آلکالویید بوده و در این گیاه سولانین و چاکونین[۲] مهم‌ترین آلکالوییدها هستند. غده سیب زمینی یک ساقه تغییر شکل یافته، ساقه زیر زمینی، است که بیش از دو سوم آن یعنی حدود ۷۵ درصد از آب و بقیه‏اش از مواد جامد تشکیل شده است (Spooner et al., 2005؛ Mosley et al., 2011). جوانه‌های سیب زمینی که چشم هم نامیده می‌شوند به صورت مارپیچ روی غده قرار دارند (Spooner, 2010).
۱-۱-۲- ارزش و اهمیت خوراکی سیب زمینی
حدود بیست درصد غده سیب زمینی مواد نشاسته‌ای است. میزان پروتئین آن ۸-۵ درصد وزن خشک است. نسبت به گندم عملکرد پروتئین آن در واحد سطح بیشتر است (Mosley et al. 2011). انرژی حاصل از سیب زمینی برای انسان بر اساس سطح کشت نسبت به برنج و گندم به ترتیب ۷۸ و ۷۵ درصد بیشتر است که با توجه به قیمت نه چندان زیاد این محصول برای کشورهای فقیر با جمعیت زیاد غذای بسیار مناسبی است. سیب زمینی حاوی مواد ارزشمند غذایی است و از نظر انرژی زایی اهمیت ویژه‌ای دارد. ارزش غذایی یک غده متوسط ۱۵۰ گرمی در جدول ۱-۱ ارائه شده است که ۱۱۰ کالری انرژی فراهم می کند (Bushway, 2010).
جدول ۱-۱- ارزش غذایی غده سیب زمینی

ماده غذایی

درصد و گرم یا میلی‏گرم

پروتئین

۶ درصد

ویتامین A

کمتر از ۲ درصد

ویتامین C

۴۵ درصد

تیامین

۸ درصد

ریبوفلاوین

۲ درصد

نیاسین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...