پژوهشگران کیفی چهار معیار برای صحت اطلاعات کیفی به کار می رود، که عبارتند از: اعتبار [۶۰]، قابلیت اعتماد [۶۱] ، تأیید پذیری[۶۲] و قابلیت انتقال [۶۳]می­باشند(۱۳۳).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اعتبار به اطمینان از صحت اطلاعات اشاره دارد که برای افزایش آن از مقبولیت پژوهشگر، درگیری طولانی مدت و مشاهده مداوم، استفاده از تلفیق و بازنگری ناظرین خارجی استفاده می شد(۶۷).اعتبار مطابق با روایی داخلی است بدین معنی که یافته های حاصله بیانگر معنی و منظور شرکت کنندگان است(۲۲). جهت افزایش اعتبار داده ­ها تدابیر زیر اتخاذ گردید:
مصاحبه و ملاقاتهای طولانی مدت با مشارکت کنندگان
خواندن مکرر مصاحبه­ ها و غرق شدن در داده ­ها
بهر­ه­گیری از نظرات و پیشنهادهای تکمیلی همکاران جهت تأیید و اصلاح صحت کدها و طبقات استخراج شده. بدین ترتیب که پس از کد گذاری و طبقه بندی داده ­ها توسط محقق اول، میزان اتفاق نظر میان محققین در مورد کدها و طبقات بررسی می­شد و در صورتی که اختلاف نظری وجود داشت، روند تجزیه تحلیل تا حدی ادامه می­یافت که محققین در مورد آنها اتفاق نظر کسب کنند.
قابلیت اعتماد که همان پایداری داده ­ها در طول زمان و شرایط مشابه است، از طریق تکرار گام به گام و حسابرسی دقیق که شامل بررسی دقیق داده ­ها و مدارک مربوطه توسط یک ناظر خارجی است، صورت می­گیرد. حسابرسی باعث تأیید پذیری هم می­ شود(۶۷). راه دیگر ارزیابی قابلیت اعتماد جستجو برای شواهد مغایر است(۷۸). برای ارزیابی این معیار باید تحقیق به تفصیل شرح داده شود. تأیید پذیری یا عینیت نیز زمانی تحقق می­یابد که سایر محققان بتوانند به روشنی مسیر تحقیق و اقدامات صورت گرفته توسط محقق را دنبال(۲۲) و در مورد معنی داده ­ها توافق داشته باشند(۱۹).
در این پژوهش سعی شد کلیۀ مراحل تحقیق از ابتدا تا انتها به طور مبسوط شرح داده شود تا ناظر خارجی بتواند طبق این اسناد حسابرسی را انجام دهد و عینیت پژوهش نیز تحقق یابد. قابلیت انتقال به جای تعمیم پذیری استفاده شده(۲۲) و نام دیگر آن تناسب [۶۴] است (۲۷). لازم به ذکر است که در مطالعات کیفی از جمله گراند­دتئوری محققان در صدد بررسی معنای واقعیات بوده و چندان در پی تعمیم دادن نتایج خود به جامعه نیستند(۲۴). قابلیت انتقال بیانگر این است، که یافته­های حاصل از داده ها به مکانها یا گروه های دیگر قابل انتقال باشد(۱۹). منظور آن است که اگر افراد دیگری از همان گروه یا گروه­هایی مشابه با گروهی که شرکت­ کنندگان از آن انتخاب شده ­اند و خود در تحقیق شرکت نداشته­اند، نتایج تحقیق را بخوانند، تشابه مناسبی میان نتایج تحقیق با تجارب خود بیابند(۲۴).
برای این منظور نتایج تحقیق با ا­فرادی که دارای تجربه سوختگی بوده ولی در مطالعه حاضر شرکت نداشتند در میان گذاشته شد و میزان مطابقت یافته­های حاصل با تجارب آنان بررسی گردید. انجام نمونه گیری با حداکثر تنوع و مقایسه یافته­های مطالعه حاضر با یافته­های مطالعات دیگر در مناطق خارج از محیط پژوهش نیز راه دیگر دستیابی به این معیار بود.
محدودیتهای پژوهش
احتمال خطر «خلق جبری[۶۵]» مفاهیم و درونمایه ها و دخالت تورش وجود داشت که با نظارت دقیق سوپروایزرین و وارسی مراحل کدگذاری توسط تعدادی ناظر خارجی سعی در کنترل آن شد.
اخلاق پژوهش حکم می­ کند که پژوهشگر خود را کاملاً به مشارکت کنندگان در پژوهش معرفی کند و هدف پژوهش را بازگو نماید. از این رو برخی از مشاکت­کنندگان ممکن است ملاحظاتی را در زمینه­ ارائه­ اطلاعات و داشته­های ذهنی خود داشته باشند که این امر از کنترل پژوهشگر خارج بود.
ملاحظات اخلاقی
در این پژوهش پژوهشگر موارد زیر را رعایت نمود:
کسب اجازه از مسئولین بیمارستان جهت استفاده از پرونده ­ها.
توضیح در مورد اهداف و روش های مورد مطالعه به صورت شفاهی و کتبی برای شرکت کنندگان جهت اطمینان از فهم دقیق.
کسب رضایت نامه آگاهانه از افراد جهت شرکت در مطالعه که در آن ماهیت داوطلبانه بودن شرکت در مطالعه درج شده باشد.
اطمینان دادن به افراد در مورد محرمانه ماندن کلیۀ مطالب مطرح شده از سوی آنان.
توضیح در مورد هدف استفاده از ضبط و چگونگی استفاده از گفتگوهای آنان.
نگهداری کلیۀ اسناد مربوط به بیماران در یک فایل قفل شده.
عدم درج نام مشارکت کنندگان در کلیۀ اسناد مربوط به پژوهش مصاحبه­ ها.
یادآوری اختیاری بودن شرکت در مطالعه و اعلام انصراف از مطالعه در هر مرحله از پژوهش.
در صورت تمایل در اختیار قرار دادن نتایج مطالعه به آنان.
فصل چهارم
این فصل به منظور ارائه یافته­های پژوهش تنظیم شده است. به این جهت در ابتدا تحلیل یافته­ ها برای مفاهیم، زمینه، فرایند و پیامد نگارش شده است، سپس بر اساس یکپارچه سازی و ترکیب طبقات نظریه پژوهش ارائه شده است.
تحلیل داده ­ها برای مفاهیم
تحلیل داده ­ها برای مفاهیم در واقع همان کدگذاری باز است که مفاهیم اولیه و طبقات شکل می­گیرند. هدف اصلی از این کد گذاری مفهوم سازی و طبقه بندی اولیه از داده­هاست. بر اساس آنچه در فصل قبل شرح داده شد، در ابتدا ۹۵۰ کد سطح اول از مصاحبه­ ها و یادداشت­های در عرصه استخراج گردید. سپس کد­های مشابه دسته بندی شده و در گروه­ ها یا طبقات موقت گنجانده شدند. در مرحله بعد طبقات مشابه بر اساس ویژگی و ابعادشان در هم ادغام شده و نامی که متناسب با آن طبقه بود، به آن اختصاص داده شد. لیست مفاهیم بدست آمده در کادر زیر نمایش داده شده است.

خود شخصی
خود بین فردی
خود بیرونی
آسیب سوختگی
تهدید

آشفتگی
خودوارسی
دگروارسی
موقعیت سنجی
بازگشت به خویشتن

محافظت از خود
یکپارچگی جسمی
اتصال به جریان زندگی

طبقات/ مقولات
به باور کوربین و اشتراوس۲۰۰۸، کدگذاری باز و محوری به صورت همزمان صورت می گیرد، بر این اساس تحلیل داده ­ها برای مفاهیم منجر به استخراج طبقات و مقولاتی شد که فرایند باز­گشت بیماران مبتلا به سوختگی به جامعه را نشان داد. مقولات اصلی استخراج شده عبارت بودند از «ماتریکس­خود»، «گسیختگی­خود»، «مکان­ یابی» و «تعادل». جهت نمایش چگونگی شکل­ گیری مقولات اصلی، هر مقوله در جدولی مجزا نمایش داده­ شده است (جداول۱-۴ تا ۵-۴). داده ­ها حاکی از آن بود که «ماتریکس­خود»، «گسیختگی­خود»، «مکان­ یابی» و «تعادل» به ترتیب زمینه، دغدغه­­ی اصلی، استراتژی و پیامد این گروه از افراد بودند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...