مدیریت منابع انسانی؛ مدیریت امور مرتبط با نیروی انسانی سازمان در چارچوب این فرایند صورت می گیرد. فرایند مزبور طیف وسیعی از زیرفرآیندها شامل استخدام و بکارگیری پرسنل سازمانی، حفظ و نگهداری، برنامه ریزی نیروی انسانی، ارتقای رده افراد، توسعه توانمندی ها و مهارت ها، مکانیسم های سنجش عملکرد و جبران خدمات کارکنان، رویه های جایگزینی، بازنشستگی و خروج پرسنل از سازمان. شکل 2-16 فرایند مدیریت منابع انسانی و زیرفرآیندهای آن را نشان می دهد.
شکل 2 16. فرایند مدیریت منابع انسانی
امور مالی؛ مدیریت و اجرای کلیه امور مالی و حسابداری سازمان در قالب این فرایند صورت می گیرد.
فناوری اطلاعات؛ این فرایند دربرگیرنده فرآیندهای شناسایی، تحلیل و برنامه ریزی نیازمندی های فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی بخش های مختلف سازمان و نیز شناسایی پتانسیل های فناوری اطلاعات جهت پاسخ گویی به نیازمندی های شناسایی شده می باشد. همچنین در چارچوب این فرایند طراحی، توسعه و پیاده سازی راه حل های فناوری اطلاعات در سازمان صورت می گیرد که شامل زیرساخت ها، فناوری ها، سخت افزارها، نرم افزارها و سیستم های مربوطه است. نگهداری، پشتیبانی و بروزرسانی سیستم ها و فناوری ها نیز از جمله فرآیندهای دیگری است که بطور مستمر در سازمان به انجام می رسد. شکل 2-17 فرایند فناوری اطلاعات و زیرفرآیندهای آن را نشان می دهد.
شکل 2 17. فرایند فناوری اطلاعات

        1. جمع بندی و تفسیر مدل مفهومی تحقیق

دهه­های پایانی آخرین سده هزاره دوم در حالی به سالهای آغازین هزاره سوم پیوند خورده است که تحولات روزافزون، فزاینده و پرشتاب جای خود را به تحولات “دم افزا” داده است. این تحولات کلیه ابعاد سازمانها و بنگاهها را نیز، بویژه از بعد فناوری، دستخوش تغییرات عمیق کرده است و فناوری را جزء و عامل اصلی تولید محصولات و ارائه خدمات و توسعه کیفیت آنها در سازمانها معرفی کرده است. فهم این عناصر کمک فراوانی به درک وسیع و فراگیرفناوری می کند (خلیل، 1381، ص21). و باید به این نکته توجه نمود که تمامی این عناصر می­بایست با هم رشد کنند.
شکل 2 18. ابعاد مختلف فناوری
علیرغم سرمایه ­گذاری­های گسترده­ی سازمانها در حوزه­ فناوری در صورت عدم پذیرش و به­ کارگیری کاربران، در عمل رشد و توسعه سازمان از طریق دستیابی فناوری­های مناسب امکان پذیر نخواهد بود این امر به روشنی در ابعاد انسان­افزار و سازمان افزار فناوری قابل مشاهده می­باشد .
در حوزه­ پذیرش و استفاده کاربران از فناوری اطلاعات تاکنون تئوری­های متعددی در حوزه ­های فردی و سازمانی مطرح شده است. نگارنده با توجه به حجم مقالات و اشتهار آن نخست مدل پذیرش فناوری که در بین محققین حوزه­ فناوری اطلاعات بسیار مورد توجه و اهمیت بوده و در حوزه ­های گوناگون چون کاربرد نرم­افزار، رسانه­های تصویری و وب­ها به کار رفته و قدرت پیشبینی بالایی دارد (Agarwal & Prasad, 1999) را به عنوان مدل اساسی پژوهش در نظر گرفت لیکن تعدد پروژه­ های انجام گرفته با بهره­ گیری از این مدل و نبود پیشینه­ی قوی علمی لازم در ایران در بخش متغییرهای میانجی موثر بر رفتار مصرف­ کنندگان، نگارنده را به فعالیت و مطالعات بیشتر در حوزه­ مدل­های پذیرش فناوری ترغیب نمود. در طی مطالعات انجام شده نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری به دلیل داشتن رویکردی یکپارچه به شاخص ­ها و متغییرهای موثر و استفاده­ی وسیع درسازمانها و نمونه­های موفق بین المللی ، جدید بودن در کشور و تبیین فرضیه ­ها در حوزه­ متغییرهای میانجی به عنوان مدل مناسبتر انتخاب و مدل مفهومی تحقیق قرار گرفت.
2-3-1 پاسخ به سوالات تحقیق
پس از معرفی و بررسی مدل­های پذیرش فناوری پیش از ارائه­ مدل مفهومی تحقیق وفرضیات مرتبط به سوالات تحقیق با توجه به مدل­ها و پیشینه­ی تحقیق بیان شده مطرح می­ شود :
سوال 1 : آیا متغیر عملکرد مورد انتظار سيستم الكترونيكي مديريت اطلاعات پروژه با قصد استفاده كاركنان سازمان پروژه محور در حوزه فناوری پیشرفته رابطه دارد؟
سازه­ی عملکرد مورد انتظار از پنج سازه­ی اصلی مدل­های مختلف نشات گرفته است. سودمندی درک شده در مدل­های پذیرش فناوری، پذیرش فناوری 2 و ترکیب مدل پذیرش فناوری و تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده به آن اشاره شده است انگیزش بیرونی که در مدل انگیزشی معرفی شده است. تناسب کار که از سازه­های مدل استفاده از کامپیوتر شخصی محسوب می­ شود. مزیت نسبی که در تئوری نشر نوآوری مورد استفاده قرارگرفته است و خروجی مورد انتظار که در مدل وابستگی اجتماعی به آن اشاره شده است. این سازه جز مهمترین سازه­های مدل محسوب شده که سطح عملکرد مورد انتظار درک شده بالاتر سیستم سبب افزایش قصد استفاده بیشتر از سیستم است .
سوال 2 : آیا متغیر تلاش مورد انتظار از سيستم الكترونيكي مديريت اطلاعات پروژه با قصد استفاده كاركنان سازمان پروژه محور در حوزه فناوری پیشرفته رابطه دارد؟
سازه­ی تلاش مورد انتظار از سه سازه­ی مدل­های مختلف نشات گرفته است. سهولت درک شده که در مدل پذیرش فناوری و پذیرش فناوری 2 معرفی شده و دشواری که در مدل استفاده از کامپیوترهای شخصی معرفی شده است و سهولت استفاده که در تئوری نشر نوآوری معرفی شده است شکل­دهنده این سازه در مدل مفهومی است. سطح درک تلاش مورد انتظار با افزایش قصد رفتاری رابطه داشته و با افزایش سطح تلاش مورد انتظار سیستم قصد رفتاری استفاده از آن افزایش می­یابد.
سوال 3 : آیامتغیر تأثیرات اجتماعي از سيستم الكترونيكي مديريت اطلاعات پروژه با قصد استفاده كاركنان سازمان پروژه محور در حوزه فناوری پیشرفته رابطه دارد؟
این عامل که با ادراک فرد در مورد استفاده­ی افراد مهم از سیستم خاصی یا توصیه­ی آنها مرتبط است در تئوری رفتار منطقی و مدل پذیرش فناوری2 و تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده و ترکیب مدل پذیرش فناوری و تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده تحت عنوان هنجارهای ذهنی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در مدل استفاده از کامپیوترهای شخصی تحت عنوان شاخص­ های اجتماعی و در تئوری نشرنوآوری تحت عنوان تصویر ذهنی به آن اشاره شده است. در این مدل نیز این شاخص بر قصد رفتاری موثر بوده وبا افزایش سطح ادراک این متغییر در کاربران قصد استفاده از این سیستم افزایش می­یابد.
سوال 4 : آیا متغیر تسهیل شرایط سيستم الكترونيكي مديريت اطلاعات پروژه با استفاده كاركنان سازمان پروژه محور در حوزه فناوری پیشرفته رابطه دارد؟
این سازه که به عقیده­ی فرد نسبت به زیرساخت­های فناوری و سازمانی موجود برای بهره­ گیری از فناوری بخصوصی تعبیر می­ شود. پیشتر در قالب سازه­ی کنترل رفتاری درک­شده در تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده و ترکیب مدل پذیرش فناوری و تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مدل استفاده از کامپیوتر­های شخصی نیز به شاخص تسهیل شرایط توجه ویژه نموده است در تئوری نشر نوآوری نیز عامل قابل رقابت بودن اشاره شده است. تحقیقات متعدد بیانگر این مطلب است که این شاخص با عامل استفاده از فناوری اطلاعات به طور مستقیم دارای رابطه بوده و هر چه سطح این شاخص در سازمان بالاتر ادراک شود پذیرش این فناوری در میان کاربران به طور مستقیم بیشتر است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سوال 5 : آیا متغیر اعتماد به سيستم الكترونيكي مديريت اطلاعات پروژه با قصد استفاده كاركنان سازمان پروژه محور در حوزه فناوری پیشرفته رابطه دارد؟
این سازه تاکنون درمدل­های پذیرش فناوری مورد توجه قرار نگرفته است. لیکن با توجه به مورد مطالعه که نرم­افزارهای مدیریت اطلاعات پروژه می­باشند و ضرورت ایجاد اعتماد جهت ثبت اطلاعات پروژه های فناوری های پیشرفته به صورت الکترونیک اعتماد به سیستم به صورت سازه­ای مجزا مطرح است و هر چه سطح اعتماد بیشتر شود قصد استفاده از سیستم نیز افزایش می­یابد.
سوال 6 : آیا متغیر قصد استفاده از سيستم الكترونيكي مديريت اطلاعات پروژه با استفاده كاركنان سازمان پروژه محور در حوزه فناوری پیشرفته رابطه دارد؟
این سازه در همه ی مدل­های پذیرش فناوری از مهمترین سازه­های پیش ­بینی کننده­ رفتار و پذیرش فناوری به شمار می­رود. هر چه قصد استفاده از سیستم بیشتر باشد احتمال استفاده از سیستم افزایش یافته و رابطه مثبتی دارد.
جدول 2 6. معرفی متغیرهای مدل مفهومی

مدل
سازه

تئوری رفتار منطقی

پذیرش فناوری

تئوری رفتار برنامه ریزی شده

پذیرش فناوری 2

ترکیب مدل پذیرش فناوری و تئوری رفتار برنامه ریزی شده

مدل انگیزشی

تئوری نشر نوآوری

وابستگی اجتماعی

استفاده از کامپیوترهای شخصی

عملکرد مورد انتظار

*

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...