سایت دانلود پایان نامه: طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد ارزیابی مزایا ی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
سیستم آمارهای مالی که بر انعکاس دارایی ها، بدهی ها، درآمد و هزینه مبتنی بر مبنای تعهدی کامل تاکید دارد، نمی باشد.
برای دستیابی به اطلاعات مالی شفاف، با کیفیت و به هنگام و بکار گیری آن توسط مدیران در تصمیم گیری های خود، به نظر میرسد سامانه های حسابداری تعهدی کامل از قابلیت خوبی برخوردار باشد. در همین راستا دستگاه های اجرائی استان گیلان با بهره گرفتن از اختیارات قانونی حاصل از بند (هـ) ماده(۲۱۴) و ماده (۲۱۹) قانون برنامه پنجم توسعه وتحقق اهداف مندرج دربند (۱)ماده (۲۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) استفاده از مبنای روش های متداول حسابداری تعهدی کامل را در کلیه عملیات های خود اعم از وجوه، دارایی ها، بدهی ها، هزینه و بدهی های مالی خود تصویب و الزامی نموده اند. باتوجه به سامانه های حسابداری تعهدی کامل در بعضی از دستگاه های اجرائی این پرسش کلی مطرح است که آیا مزایای اجرا و پیاده سازی حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرائی استان گیلان می تواند بیشتر از مزایای حسابداری مبتنی بر نقدی تعدیل شده باشند؟ و یا اینکه اصلاً لزومی به اجرای حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرائی نیست و اطلاعات حاصل از حسابداری نقدی تعدیل شده میتواند نیازهای اطلاعاتی مدیران را برای انجام تصمیم گیری های بهینه خود تامین نموده و همچنین دارای همسویی بیشتری با سایر دستگاه های اجرایی می باشد. ویا اینکه به دلیل عدم آمادگی دستگاه ها و سازمانهای متولی حسابداری دولتی در ایران، این طرح با شکست رو به رو خواهد شد و چیزی جز هزینه های سنگین اجرای این سامانه نصیب مدیران و بیت المال نخواهد شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
با توجه به مساله تحقیق و مطالب گفته شده متغیرهای تحقیق شامل؛ پاسخگویی مدیران، تهیه بودجه ریزی عملیاتی، بهای تمام شده خدمات و فعالیتها، تصمیم گیری بهینه مدیران، اجرای حسابداری تعهدی می باشد. و طبق موضوع تحقیق، متغیر مستقل و تاثیرگذار اجرای حسابداری تعهدی و متغیرهای تاثیرپذیر و وابسته پاسخگویی مدیران، تهیه بودجه ریزی عملیاتی، بهای تمام شده خدمات و فعالیتها، تصمیم گیری بهینه مدیران است. بنابراین پژوهش حاضر برای دستیابی به پرسش های زیر انجام می پذیرد:
۱- می توان با اجرا و پیاده سازی حسابداری تعهدی در سازمانها و دستگاه ها، بهای تمام شده خدمات و فعالیت های سازمانها را به صورت دقیق و قابل اتکا محاسبه نمود؟
۲- می توان با اجرا و پیاده سازی حسابداری تعهدی در سازمانها و دستگاه ها، بودجه ریزی عملیاتی یا همان بودجه ریزی نتیجه) محصول( محور را پیاده نمود؟
۳- با اجرا و پیاده سازی حسابداری تعهدی در سازمانها و دستگاه ها می توان، مسئولیت پاسخگویی مدیران را افزایش داد؟
۴- اطلاعات حاصل از سامانه حسابداری و گزارشگری مالی مبتنی بر تعهدی کامل می تواند مدیران سازمانها و دستگاه ها را در تصمیم گیری های بهینه خود یاری رساند؟
۵- آیا استفاده از سیستم حسابداری تعهدی موجب اعمال نظارت مالی بهتر و کاهش تعارضات سازمانی در سازمانها و دستگاه های اجرائی می شود؟
۱-۳- اهمیت تحقیق
امروزه اطلاعات به عنوان مهمترین دارایی یک موسسه تلقی می شود کاملیت و جامعیت اطلاعات در بازارهای رقابتی امروزه می تواند ابزار نیرومندی برای مدیران یک سازمان یا موسسه برای دستیابی به اهداف یا راهکارهای سازمانی و استفاده کارآمد از منابع محدود و در اختیار سازمان و همچنین افزایش قابلیت پاسخ گویی مدیران تلقی شود، سامانه گزارشگری مالی هر موسسه می تواند بخش عمده این اطلاعات را در اختیار مدیران و سایر استفاده کنندگان قرار دهد. بنابراین مبنای تهیه این اطلاعات می تواند تاثیر بسزایی در مطلوبیت آن داشته باشند. استفاده از حسابداری تعهدی کامل به عنوان مبنایی برای شناسایی رویدادهای مالی و همچنین تهیه صورتهای مالی اساسی در دستگاه های اجرایی و بخش عمومی کشورهای پیشرفته از جمله امریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند از سال های قبل رایج بوده است. شناسایی و ارزشگذاری ساختمان ها، تجهیزات و سایر اموال به منظور تعیین بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها و اخذ بهای آن بر اساس ماده (۲۱۹) قانون برنامه پنجم توسعه از دولت امری ضروری است و همچنین لازمه مدیریت بهینه و کارای منابع عظیم در اختیار استفاده و به کارگیری سامانه های جدید و پیشرفته نوین حسابداری است به نظر می رسد مبنای حسابداری مورد استفاده فعلی که نقدی تعدیل شده می باشد از کاملیت و جامعیت لازم برای تهیه اطلاعات ضروری، برخوردار نیست. در سالهای اخیر موسسات و نهادهای بین المللی و صندوق بین المللی پول نیز به کارگیری مبنای تعهدی تعدیل شده و تعهدی کامل را در امور مالی بخش عمومی نیز ضروری دانسته و به اجرا و پیاده سازی آن در دستگاه های اجرایی دولتی تاکید داشته است. بنابراین ارزیابی مزایای استفاده از حسابداری تعهدی در موسسات و دستگاه های اجرایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که موضوع این پژوهش بوده و گویای اهمیت پژوهش حاضر می باشد.
۱-۴- اهداف تحقیق
هدف آغازین این پژوهش ارزیابی مزایای اجرا و پیاده سازی سامانه های حسابداری تعهدی از دیدگاه کاربران (ذیحسابان و مدیران مالی ) در دستگاه های اجرائی استان گیلان می باشد. و اهداف بعدی آن عبارتند از :
۱- ارزیابی قابلیت حسابداری تعهدی درتعیین بهای تمام شده خدمات و فعالیت های دستگاه های اجرائی استان گیلان.
۲- ارزیابی قابلیت حسابداری تعهدی در کمک به اجرایی شدن بودجه ریزی عملیاتی و دستیابی به اهداف قانونی.
۳- ارزیابی قابلیت حسابداری تعهدی در افزایش مسئولیت پاسخگویی مدیران دستگاه های دولتی استان گیلان
۴- ارزیابی قابلیت اطلاعات ناشی از حسابداری و گزارشگری مبتنی بر تعهدی کامل در افزایش قدرت تصمیم گیری بهینه مدیران دستگاه های دولتی استان گیلان.
۵- استخراج نظر مدیران در خصوص نقش مبنای تعهدی در ارتقای کیفیت گزارشگری مالی.
۶- استخراج نظر مدیران در خصوص نتیجه استفاده از مبنای تعهدی در نظام حسابداری دستگاه های دولتی استان گیلان.
۱-۵- فرضیه های تحقیق
با توجه به پرسش ها، اهداف و علل برگزیدن موضوع پژوهش که به آن اشاره شد، فرضیه های این پژوهش در قالب چهار فرضیه به شرح ذیل تدوین گردیده است :
۱- استفاده از حسابداری تعهدی در مقایسه با حسابداری نقدی میتواند قابلیت پاسخگویی مدیران را افزایش دهد.
۲- اجرای حسابداری تعهدی استقرار بودجه ریزی عملیاتی را تسهیل می نماید.
۳- استفاده ازحسابداری تعهدی منجر به محاسبه دقیق تر بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها می گردد.
۴- اطلاعات ناشی از مبنای تعهدی درمقایسه با مبنای نقدی میتواند موجب تصمیم گیری های بهینه مدیران گردد.
۱-۶- متغیرهای تحقیق
با توجه به فرضیه های این پژوهش متغیرهای پژوهش را می توان در قالب نگاره زیر بیان نمود بطوریکه تاثیر متغیر پنجم بر روی چهار متغیر دیگر در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت :
پاسخگویی مدیران ۲- تهیه بودجه ریزی عملیاتی ۳- بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها ۴- تصمیم گیری بهینه مدیران ۵- اجرای حسابداری تعهدی.
طبق موارد گفته شده مدل تحلیلی تحقیق به شرح زیر است:
تصمیم گیری بهینه مدیران
تهیه بودجه ریزی عملیاتی
اجرای حسابداری تعهدی
بهای تمام شده خدمات و فعالیتها
پاسخگویی مدیران
۱-۷- روش تحقیق
این پژوهش به صورت پیمایشی-توصیفی صورت می گیرد و انجام آن در قالب قیاسی -استقرایی می باشد. بدین معنی که چارچوب نظری و پیشینه تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای، شامل مطالعه کتابها، مقالات و سایت ها و بصورت استدلال قیاسی و جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرض ها از راه استدلال استقرایی انجام خواهد شد و این پژوهش از نوع دیگر تحلیلی-کاربردی می باشد، لذا در نهایت نتایج آن به مسئولین دستگاه های اجرایی استان گیلان و سایر مراجع استفاده کننده از نتایج از جمله دیوان محاسبات استان، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان و تمام دستگاه ها و موسسات عمومی غیردولتی که باستناد قوانین و مقررات از ابتدای سال ۱۳۹۴ مشمول اجرا و پیاده سازی سیستم حسابداری تعهدی می باشند ارائه خواهد شد.
۱-۸- جمع آوری داده ها و ابزار اندازه گیری
جمع آوری اطلاعات از راه پرسشنامه با طیف پنج گزینه ای لیکرت صورت می گیرد. بنابراین اطلاعات کیفی پرسشنامه ها بصورت کمی در چارچوب اعداد (۵،۲،۳،۴،۱) درآورده می شود. و پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی و ارزیابی پاسخ های پرسشنامه های مربوط برای تایید یا رد فرضیه ها با بهره گرفتن از محاسبه پارامتر ها و آزمون های آماری تجزیه و تحلیل و واکاوی های لازم انجام می پذیرد.
۱-۹- قلمرو تحقیق
۱-۹-۱- قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این پژوهش ارزیابی مزایای اجرا و پیاده سازی حسابداری تعهدی از دیدگاه ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه های اجرائی استان گیلان می باشد.
۱-۹-۲- قلمرو مکانی
پژوهش حاضر در دستگاه های اجرائی استان گیلان انجام می شود.
۱-۹-۳- قلمرو زمانی
اطلاعات و آمار های مورد نیاز برای انجام این پژوهش در محدوده سال مالی ۱۳۹۴می باشد. شایان ذکر است بر اساس قانون اصلاح مواد ۶۳ و۶۴ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاح مهلت های تعیین شده مصوب ۲۹/۱۲/۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی، کلیه دستگاه های اجرائی (باستثناء دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وتحقیقاتی کشورکه تابع آئین نامه مالی و معاملاتی خود می باشند ) برای اعتبارات هزینه ای (جاری) و اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای (عمرانی ) اعم ازاینکه ازمحل منابع عمومی ویا اختصاصی تامین شده و تا پایان سال مالی توسط خزانه داری کل و در استانها خزانه معین دراختیار ذیحسابی دستگاه های ذیربط قرار گرفته باشند مجازند؛ برای اعتبارات هزینه ای تا پایان فروردین ماه و برای اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای ، تا پایان تیرماه سال بعد تعهد وپرداخت نمایند و مانده وجوه مصرف نشده خود را حسب مورد ظرف مدت ۱۰ روز از انقضای تاریخ های مذکور به حسابهای خزانه دولت واریز نمایند .
۱-۱۰- تعریف واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق
حسابداری نقدی:
در سیستم حسابداری بر مبنای نقدی هر گونه تغییر در وضعیت مالی موسسه مستلزم مبادله وجه نقد است به عبارت دیگر در سیستم حسابداری نقدی درآمدها در زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه نقد آن دریافت شود و هزینه ها زمانی شناسایی و در دفتر ثبت می شوند که وجه آن به صورت نقد پرداخت گردد .(باباجانی،۱۳۸۳)
حسابداری تعهدی کامل :
در این مبنا، درآمدها در زمانی که تحصیل می شوند و یا تحقق می یابند صرف نظر از زمان وصول وجه نقد در دفاتر منعکس می شوند و همچنین مبنای شناسایی و ثبت هزینه ها زمان ایجاد یا تحمل هزینه هاست. بنابراین بر اساس این مبنا حسابداری معاملات و سایر رویدادها در زمان وقوع شناسایی و در اسناد و مدارک حسابداری ثبت می شود و در صورتهای مالی دوره های مربوط انعکاس می یابد. (باباجانی،۱۳۸۳)
چارچوب نظری مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی :
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:43:00 ق.ظ ]
|