" دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه – قسمت 8 – 9 " |
“
روشهای مختلفی برای اندازه گیری درک خطر ترافیکی وجود دارد که همه این روشها به یک اندازه مفید نیستند. آزمونهای درک خطر به طور ایدهآل برای ارزیابی توانایی پیشبینی کنندگی رانندهها استفاده می شود، و اکنون نیز برای آموزش و سنجش به کار میروند (آندروود، کروندال و چاپمن، ۲۰۱۱). در این میان برخی پژوهشگران از تصاویر (به عنوانمثال، فین و براگ[۱۳۷]، ۱۹۸۶؛ ترانکل، کریستارد و متکر[۱۳۸]، ۱۹۹۰ بندا و هویوز[۱۳۹]، ۱۹۸۳)، توصیفهای کلامی (به عنوانمثال، سولیدی[۱۴۰]، ۱۹۷۴) و در طی رانندگی در موقعیت ترافیکی واقعی (به عنوانمثال، سولیدی، ۱۹۷۴؛ براگ و فین، ۱۹۶۹) استفاده کردند (ساگبرگ و بیجورناسکاو،۲۰۰۶). با توجه به اینکه خطراتی که حین رانندگی عملی ممکن است برای هرکس پیش بیاید، قابل پیش بینی نیست ([۱۴۱]SWOV، ۲۰۱۴)؛ لذا حالت ایدهآل این آزمون به کار بردن فیلمهایی است که از منظر راننده در ماشین در حال حرکت گرفتهشده است. ازآنجاکه برای فیلمبرداریهای این آزمونها از محیط ترافیکی واقعی استفاده می شود، دربرگیرندهی موقعیتهایی است که در آن راننده موظف است از سرعت خود بکاهد یا ترمز کند و یا تغییر مسیر دهد. به عنوانمثال ماشینی که درست در جلوی ماشین حامل دوربین است به طور یکدفعه ترمز می کند و یا ماشینی در مسیر مقابل به طور ناگهانی وارد مسیر حرکت ماشین موردنظر می شود. لازم است شرکتکننده در چنین مواقعی کلید پاسخ را فشار دهد. هر چه زمان پاسخها کوتاهتر باشد، بیان می شود که مهارت درک خطر آزمودنی بالاتر است (چاپمن و آندروود، ۱۹۹۸؛ هورسویل و مککنا، ۲۰۰۴؛ مککنا، هورسویل و الکساندر، ۲۰۰۶؛ ساگبرگ و بیجورناسکاو، ۲۰۰۶؛ وتون، هیل[۱۴۲] و هورسویل، ۲۰۱۱؛ لیم، شپارد و کروندال، ۲۰۱۳؛ SWOV، ۲۰۱۴). برای هر موقعیت خطرناک یک بازه زمانی بحرانی تعریف می شود که پاسخهای داده شده در آن بازه زمانی را میتوان به عنوان پاسخهای مرتبط تصور کرد. فقط آن پاسخهای شرکتکنندهها که در طی این بازه زمانی قرار گرفته باشند، ثبت می شود. طول هر یک از این بازه های زمانی متفاوت بوده و از ۵ تا ۲۵ ثانیه می تواند باشد، که به موقعیت هر خطر بستگی دارد (ساگبرگ و بیجورناسکایو، ۲۰۰۳؛ به نقل از اریکسون ثورنل[۱۴۳]، ۲۰۱۰).
پلز و کروپات[۱۴۴] (۱۹۷۴؛ به نقل از میلز و همکاران، ۱۹۹۸) از موقعیتهای ترافیکی ویدئویی استفاده کردند و دریافتند که آن دسته از رانندههایی که تصادف کمتری داشته اند، نسبت به افرادی که تصادفات زیادی داشتند و یا گروهی که تخلفات رانندگی زیادی را گزارش کرده بودند، به خطرات با سرعت بالاتری پاسخ میدادند. در برخی از این آزمونها موقعیتی فراهم می شود که شرکتکننده فقط خطرناک بودن و یا ایمن بودن را مشخص کرده و توضیح میدهد (چاپمن، کورندال، فلپس و آندروود، ۲۰۰۳؛ پلز و کروپات، ۱۹۷۴؛ آندروود، کروندال و چاپمن، ۲۰۱۱). با توجه به اهمیت پیش بینی خطرات بالقوه، گاهی از آزمودنیها خواسته می شود در حالی که به صحنه ها نگاه میکنند باید بهمحض اینکه خطر بالقوهای را پیش بینی کردند پاسخ دهند در واقع در این نوع آزمونها از طریق سنجش زمان واکنش به موقعیتهای بالقوه خطرناک درک خطر اندازه گیری می شود (وتون، هورسویل، هاثرلی، وود، پاچانا، و آنستی، ۲۰۱۰). برخی پژوهشگران از فیلمهای طولانیتر چند دقیقهای (به عنوانمثال، پلز و کراپات، ۱۹۷۴؛ کیویمبای و واتز[۱۴۵]، ۱۹۸۱؛ کیویمبای و همکاران[۱۴۶]، ۱۹۸۶) استفاده کردند. به تازگی نیز فیلمهای کوتاهتر ویدئویی زیر یک دقیقه (به عنوانمثال، فین و براگ، ۱۹۸۶؛ اوگاوا و همکاران[۱۴۷]، ۱۹۹۶؛ رنج[۱۴۸]، ۱۹۹۸؛ مککنا و کریک، ۱۹۹۱، ۱۹۹۴؛ کریک و مککنا، ۱۹۹۲؛ میلز و همکاران، ۱۹۹۸، کاندان[۱۴۹]، ۱۹۹۹) جایگزین فیلمهای طولانیتر شدهاند (ساگبرگ و بیجورناسکاو، ۲۰۰۶).
ازآنجاکه نقش درک خطر بر تصادفات بسیار تأیید شده است، به نظر میرسد تلاش های روزافزونی در جهت ارتقای کیفیت اینگونه ابزارها چه در حوزه تئوری و پژوهش و چه در حوزه عملی در حال انجام است. امروزه ساخت و توسعه ابزارهای دقیقتر و کارآمدتر برای سنجش و یا آموزش این مهارت به دغدغهی پژوهشگران در رشته های مختلف ازجمله مهندسی و بالأخص روانشناسی تبدیل شده است.
عوامل مؤثر بر درک خطر ترافیکی
جنسیت
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 06:24:00 ب.ظ ]
|