دانشکده هنر و معماری
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته
شهرسازی- برنامه ریزی شهری و منطقه ای
بررسی تطبیقی سیاست توانمندسازی در ساماندهی بافت های شهری بندرعباس با رویکرد توسعه پایدار( نمونه موردی محله های چاهستانیها و سورو )
به کوشش
سمانه قنبری باغستانی
استاد راهنما
دکتر محمد حسین پور
شهریور ۱۳۹۱
به نام خدا
اظهارنامه
اینجانب سمانه قنبری باغستانی ( ۸۷۰۹۹۵ ) دانشجوی رشته ی شهرسازی گرایش برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشکده ی هنر و معماری اظهارمی کنم که این پایان نامه حاصل پژوهش خودم بوده و در جاهایی که از منابع دیگران استفاده کرده ام، نشانی دقیق و مشخصات کامل آن را نوشته ام. همچنین اظهارمی کنم که تحقیق و موضوع پایان نامه ام تکراری نیست و تعهد می نمایم که بدون مجوز دانشگاه دستاوردهای آن را منتشر ننموده و یا در اختیار غیر قرار ندهم. کلیه حقوق این اثر مطابق با آیین نامه مالکیت فکری و معنوی متعلق به دانشگاه شیراز است.
نام و نام خانوادگی: سمانه قنبری باغستانی
تاریخ و امضاء: ۲۹/۶/۱۳۹۱
تقدیم به:
مادر مهربانم
به پاس قطره ای از دریای محبتشان
سپاسگزاری
در ابتدای سخن، خداوند، تنها دوست و یاور تنهایی هایم را شکر می گویم که مرا در مسیر تحصیل علم همراهی کرده است و از استاد بزرگوار جناب آقای دکتر محمد حسین پور که با تجربیات و راهنمایی های ارزشمند خود، مرا در انجام این تحقیق یاری رساندند سپاس گزارم. همچنین از اساتید گرامی آقایان دکتر عبدالرضا پاکشیر و دکتر خلیل حاجی پور که با مشاوره و راهنمایی خود در تکمیل این تحقیق نقش داشتند تشکر می نمایم.
در پایان از مادرم که با مهربانی ها و دلسوزی های مادرانه و زحمت ها و راهنمایی های پدرانه اش، مشوق من در پیشرفت و کسب علم بوده اند، کمال تشکر را دارم.
چکیده
بررسی تطبیقی سیاست توانمندسازی در ساماندهی بافت های شهری بندرعباس با رویکرد توسعه پایدار
( نمونه موردی : محله های چاهستانیها و سورو )
به کوشش
سمانه قنبری باغستانی
اسکان غیررسمی از جمله پدیده های ناشی از شهرنشینی شتابان معاصر و از جلوه های فقر شهری است که به عنوان معضلی در برابر توسعه پایدار، به صورت خودرو در درون یا اطراف شهرها ظاهر شده است. این نوع اسکان با قدمتی یک صد ساله، در شهرهای بزرگ ایران ناشی از تحولات اجتماعی، اقتصادی و روند شهرنشینی و شهرگرایی ناهمگون و بی برنامه ایران است. رویکردهای مختلفی در برخورد با این نوع اسکان، آزمایش و با شکست مواجه شده اند، که در حال حاضر سیاست توانمندسازی به عنوان رویکردی جامع و همه سونگر در جهت ساماندهی این نوع سکونتگاه ها بکار می رود.
هدف از انجام این تحقیق بررسی سیاست توانمندسازی در ساماندهی بافت های محلات سورو و چاهستانیها شهر بندرعباس و شناسایی سکونتگاه های غیررسمی یأس و امید از یکدیگر و ارائه راهکارهایی مناسب برای هر یک از محلات چاهستانیها(سکونتگاه یأس) و سورو(سکونتگاه امید) با توجه به پتانسیل های درونی آنها می باشد. که پس از استخراج داده های حاصل از پرسشنامه با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS پنج شاخص کیفیت ابنیه، میزان مهاجرت، بافت اقتصادی(نوع اشتغال و میزان درآمد ماهیانه خانوار)، امنیت و نیز میزان مشارکت، به عنوان شاخص های مهم و تأثیرگذار در کیفیت یک محله، به منظور انجام تحلیل سلسله مراتبی(AHP) در محیط Expert Choice و مقایسه دو به دو محلات مورد مطالعه، استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بر اساس یافته های تحقیق، محله سورو به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و نیز میزان امنیت و مشارکت از وضعیت بهتری نسبت به محله چاهستانیها برخوردار است، در حالیکه به دلیل گذر زمان و فرسودگی، به لحاظ شاخص کالبدی دارای وزن و امتیاز کمتری می باشد.
یافته های تحقیق بیانگر این موضوع است که هر دو سیاست تأمین حق مالکیت قانونی و تأمین امکانات و خدمات در محله، می توانند باعث افزایش میزان مشارکت ساکنین در امر بهسازی محله گردند. اثبات فرضیه سوم نیز که از طریق بررسی رابطه میان مشارکت و میزان وابستگی ساکنین به نهادهای دولتی(میزان استفاده ساکنین از امکانات دولتی) انجام شد، بیانگر این موضوع است که ساماندهی و توانمندسازی در محله سورو از طریق سیاست نوسازی مشارکتی و در محله چاهستانیها از طریق سیاست های تشویقی- حمایتی دولت امکان پذیر است.
کلمات کلیدی: سکونتگاه های غیررسمی ، توانمندسازی ، ساماندهی ، توسعه پایدار
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
۱-۱-طرح موضوع و بیان مسئله ۳
۲-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق ۸
۳-۱-اهداف تحقیق ۱۳
۱-۳-۱- هدف کلی ۱۴
۲-۳-۱- اهداف جزئی (عملیاتی) ۱۴
۴-۱- سئوالات تحقیق ۱۵
۵-۱-فرضیه های تحقیق ۱۵
۶-۱-روش تحقیق ۱۶
۷-۱-روش و ابزار گردآوری اطلاعات ۱۶
۸-۱- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۷
۹-۱-مراحل انجام تحقیق ۱۸
۱۰-۱-فرایند تحقیق ۱۹
فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه ۲۲
۱-۲-توسعه پایدار ۲۴
۲-۲-اهداف توسعه پایدار ۲۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...