پیش­آزمون

متغیر مستقل

پس­آزمون

گروه آزمایش

R

T

X

T

گروه گواه

R

T

T

در مرحله بعد، برای تعیین و بیان ویژگی­ها و یا اطلاعاتی که محقق جمع­آوری می­ کند، از روش­های آمار توصیفی استفاده می­ شود. در این مرحله میانگین و انحراف معیار، نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون گروه ­های آزمایش و گواه در ارتباط با فرضیه تحقیق محاسبه و در قالب جداول و نمودار توصیف می­شوند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش پژوهش
پژوهش حاضر یک تحقیق نیمه­آزمایشی بود، که در آن نمونه­ها به روش خوشه­ای تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرارگرفته، هر دو گروه قبل از آموزش مؤلفه­ های راهبرد تصمیم ­گیری مجدد، با بهره گرفتن از پرسشنامه خودناتوان­سازی و جرات ورزی مورد سنجش قرارگرفتند. برنامه آموزشی برای گروه آزمایش، آموزش مؤلفه­ های راهبرد تصمیم ­گیری مجدد بود که طی ۸جلسه ۹۰دقیقه­ای بر اساس راهنمای جلسات که در پیوست آمده­است اجرا گردید. پس از اتمام جلسات برای گروه آزمایش، هر دو گروه( آزمایش و گواه) مجدداً توسط پرسشنامه خودناتوان­سازی و جرات ورزی مورد سنجش قرارگرفتند و نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ضمن، زمانی که گروه آزمایش تحت آموزش بود، برای گروه گواه هیچ آموزشی انجام نگردید.
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری
در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان پسر سال سوم مقطع هنرستان منطقه ۹ شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بودند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر بر اساس نمونه گیری خوشه­ای تصادفی انجام شد. از بین مدارس پسرانه یک مدرسه انتخاب و پرسشنامه خودناتوان­سازی و پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی در بین دانش ­آموزان سال سوم که تعداد آن ها ۱۲۸ نفر بود، توزیع گردید. از بین آن­ها دو کلاس که نمره پایینی در پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی و نمره بالایی در پرسشنامه خودناتوان­سازی کسب کردند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. به گروه آزمایش ۸ جلسه ۹۰ دقیقه­ای مؤلفه­ های راهبرد تصمیم ­گیری مجدد آموزش داده شد و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد.
ابزار پژوهش و شیوه نمره­گذاری آن
پرسشنامه خودناتوان­سازی
نسخه اصلی خودناتوان­سازی دارای ۲۵ سوأل است. این ابزار توسط حیدری و همکاران (۱۳۸۸) روی یک نمونه ۶۵۰نفری از دانشجویان کارشناسی دانشگاه­ های سراسری ایران اجرا شده و روایی سازه این مقیاس با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل عاملی اکتشافی نشان­داده است که ۲۳سوأل از مقیاس بر روی سه عامل(خلق منفی)، (تلاش) و (عذر تراشی) بار می­شوند. بر اساس مبانی نظری، جمع نمره خلق منفی با نمره معکوس تلاش نشان­دهنده (خودناتوان­سازی رفتاری) و جمع نمره­ی خلق منفی با (عذر تراشی) نشان­دهنده (خودناتوان­سازی ادعایی) است. دامنه ضرایب پایایی خرده مقیاس­ها از ۶% تا ۷۲% و برای کل مقیاس برابر ۷۷% می­باشد.
پرسشنامه جرات ورزی
ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی خواهد بود.
پرسشنامه جرات ورزی بر اساس آزمون جرات ورزی (۱۹۷۵) تهیه شده­است و دارای۲۱ ماده اصلی است که هر ماده آن یک موقعیت که مستلزم رفتار جرأت­مندانه است را می­سنجد. این پرسشنامه دارای چند گروه سوأل زیر است:
الف) ردکردن تقاضا
ب) بیان محدودیت­های خود مثل این که بعضی چیزها را نمی­داند
پ) تقاضاکردن
ت) پیش­قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی
ج) کنارآمدن و قبول انتقاد
ح) ابراز وجود در موقعیت­هایی که باید کمک کرد و بازخورد منفی
از نظر میزان اعتبار همبستگی زیادی بین ماده­های این آزمون با یکدیگر وجود دارد. اعتبار ماده­های مختلف بین ۳۹% تا ۷۰% گزارش شده است و همچنین همبستگی نمره ­های آزمون یا نتایج ارزیابی که افرادی که ایفای نقش این افراد را مشاهده کرده­بودند ۴۶% بوده است.
ضریب پایایی این پرسشنامه توسط گمبریل وریجی (۱۹۷۵) ۸۱%گزارش شده است. (به نقل از بهرامی،۱۳۷۵)
ماده­های این مقیاس دارای ۵ گزینه اصلا ناراحت نمی­شوم؛ کمی ناراحت می­شوم، زیاد ناراحت می­شوم و بسیار زیاد ناراحت می­شوم، می­باشد که آزمودنی­ها یکی از این گزینه­ ها را انتخاب می­ کنند و علامت می­زنند. در این مقیاس ماده­ها بر اساس مقادیر (۱) (۲) (۳) (۴) (۵) نمره­گذاری می­شوند. در پایان حاصل جمع نمرات، میزان جرأت ورزی را نشان می­دهد .
روش اجرای پژوهش
طرح مورد نظر محقق این گونه بود که کلیه دانش ­آموزان سال سوم مدرسه به پرسشنامه خودناتوان­سازی و جرات ورزی پاسخ گویند و از میان آن­ها ۱۶ نفر که بیشترین نمره را در پرسشنامه خود­ناتوان سازی و کمترین نمره را در پرسشنامه جرات ورزی کسب نموده ­اند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین کند. امّا به دلیل عدم همکاری مدرسه محقق از میان دانش ­آموزان کلاس های سال سوم دبیرستان که تعداد آن­ها ۷کلاس، جمعاً ۱۲۸ دانش ­آموز بود، پس از اجرای آزمون دو کلاس را که در خودناتوان­سازی بیشترین نمره و در جرات ورزی کمترین نمره را کسب کرده­بودند با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه آزمایش که متغیر مستقل در مورد آن­ها اعمال می­ شود و گروه گواه که هیچ­گونه متغیر مستقلی در مورد آن­ها اعمال نمی­ شود تقسیم نمود و اندازه ­گیری متغیر وابسته برای آن­ها در یک زمان و تحت شرایط همسان صورت می­گیرد.
پس گروه آزمایش به مدت ۸ هفته (هفته­ای یک جلسه) و هرجلسه ۹۰ دقیقه در جلسات راهبرد تصمیم ­گیری مجدد حضور یافتند. به طور کلّی آموزش ۸ هفته به طول انجامید، در همین زمان گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نمی­کرد. پس از پایان مداخله از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد تا اثربخشی مورد اندازه ­گیری انجام گیرد. موارد ارائه ­شده در این جلسات که در قسمت پیوست­ها آمده­است با توجه به مفاهیم کلیدی و مهم راهبرد تصمیم ­گیری مجدد و مؤلفه­ های اثرگذار آن کاهش خودناتوان­سازی و افزایش جرات ورزی می­باشد.
خلاصه جلسات پروتکل آموزشی به شرح زیر است:
جلسه اول
هدف­ها
-معارفه و ایجاد یک رابطه دوستانه بین اعضا و مشاور

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...