دانلود مطالب پژوهشی درباره بررسی اثربخشی آموزش مولفه های تصمیم … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
پیشآزمون
متغیر مستقل
پسآزمون
گروه آزمایش
R
T
X
T
گروه گواه
R
T
–
T
در مرحله بعد، برای تعیین و بیان ویژگیها و یا اطلاعاتی که محقق جمعآوری می کند، از روشهای آمار توصیفی استفاده می شود. در این مرحله میانگین و انحراف معیار، نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه های آزمایش و گواه در ارتباط با فرضیه تحقیق محاسبه و در قالب جداول و نمودار توصیف میشوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روش پژوهش
پژوهش حاضر یک تحقیق نیمهآزمایشی بود، که در آن نمونهها به روش خوشهای تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرارگرفته، هر دو گروه قبل از آموزش مؤلفه های راهبرد تصمیم گیری مجدد، با بهره گرفتن از پرسشنامه خودناتوانسازی و جرات ورزی مورد سنجش قرارگرفتند. برنامه آموزشی برای گروه آزمایش، آموزش مؤلفه های راهبرد تصمیم گیری مجدد بود که طی ۸جلسه ۹۰دقیقهای بر اساس راهنمای جلسات که در پیوست آمدهاست اجرا گردید. پس از اتمام جلسات برای گروه آزمایش، هر دو گروه( آزمایش و گواه) مجدداً توسط پرسشنامه خودناتوانسازی و جرات ورزی مورد سنجش قرارگرفتند و نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ضمن، زمانی که گروه آزمایش تحت آموزش بود، برای گروه گواه هیچ آموزشی انجام نگردید.
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری
در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر سال سوم مقطع هنرستان منطقه ۹ شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بودند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر بر اساس نمونه گیری خوشهای تصادفی انجام شد. از بین مدارس پسرانه یک مدرسه انتخاب و پرسشنامه خودناتوانسازی و پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی در بین دانش آموزان سال سوم که تعداد آن ها ۱۲۸ نفر بود، توزیع گردید. از بین آنها دو کلاس که نمره پایینی در پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی و نمره بالایی در پرسشنامه خودناتوانسازی کسب کردند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. به گروه آزمایش ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای مؤلفه های راهبرد تصمیم گیری مجدد آموزش داده شد و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد.
ابزار پژوهش و شیوه نمرهگذاری آن
پرسشنامه خودناتوانسازی
نسخه اصلی خودناتوانسازی دارای ۲۵ سوأل است. این ابزار توسط حیدری و همکاران (۱۳۸۸) روی یک نمونه ۶۵۰نفری از دانشجویان کارشناسی دانشگاه های سراسری ایران اجرا شده و روایی سازه این مقیاس با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل عاملی اکتشافی نشانداده است که ۲۳سوأل از مقیاس بر روی سه عامل(خلق منفی)، (تلاش) و (عذر تراشی) بار میشوند. بر اساس مبانی نظری، جمع نمره خلق منفی با نمره معکوس تلاش نشاندهنده (خودناتوانسازی رفتاری) و جمع نمرهی خلق منفی با (عذر تراشی) نشاندهنده (خودناتوانسازی ادعایی) است. دامنه ضرایب پایایی خرده مقیاسها از ۶% تا ۷۲% و برای کل مقیاس برابر ۷۷% میباشد.
پرسشنامه جرات ورزی
ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی خواهد بود.
پرسشنامه جرات ورزی بر اساس آزمون جرات ورزی (۱۹۷۵) تهیه شدهاست و دارای۲۱ ماده اصلی است که هر ماده آن یک موقعیت که مستلزم رفتار جرأتمندانه است را میسنجد. این پرسشنامه دارای چند گروه سوأل زیر است:
الف) ردکردن تقاضا
ب) بیان محدودیتهای خود مثل این که بعضی چیزها را نمیداند
پ) تقاضاکردن
ت) پیشقدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی
ج) کنارآمدن و قبول انتقاد
ح) ابراز وجود در موقعیتهایی که باید کمک کرد و بازخورد منفی
از نظر میزان اعتبار همبستگی زیادی بین مادههای این آزمون با یکدیگر وجود دارد. اعتبار مادههای مختلف بین ۳۹% تا ۷۰% گزارش شده است و همچنین همبستگی نمره های آزمون یا نتایج ارزیابی که افرادی که ایفای نقش این افراد را مشاهده کردهبودند ۴۶% بوده است.
ضریب پایایی این پرسشنامه توسط گمبریل وریجی (۱۹۷۵) ۸۱%گزارش شده است. (به نقل از بهرامی،۱۳۷۵)
مادههای این مقیاس دارای ۵ گزینه اصلا ناراحت نمیشوم؛ کمی ناراحت میشوم، زیاد ناراحت میشوم و بسیار زیاد ناراحت میشوم، میباشد که آزمودنیها یکی از این گزینه ها را انتخاب می کنند و علامت میزنند. در این مقیاس مادهها بر اساس مقادیر (۱) (۲) (۳) (۴) (۵) نمرهگذاری میشوند. در پایان حاصل جمع نمرات، میزان جرأت ورزی را نشان میدهد .
روش اجرای پژوهش
طرح مورد نظر محقق این گونه بود که کلیه دانش آموزان سال سوم مدرسه به پرسشنامه خودناتوانسازی و جرات ورزی پاسخ گویند و از میان آنها ۱۶ نفر که بیشترین نمره را در پرسشنامه خودناتوان سازی و کمترین نمره را در پرسشنامه جرات ورزی کسب نموده اند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین کند. امّا به دلیل عدم همکاری مدرسه محقق از میان دانش آموزان کلاس های سال سوم دبیرستان که تعداد آنها ۷کلاس، جمعاً ۱۲۸ دانش آموز بود، پس از اجرای آزمون دو کلاس را که در خودناتوانسازی بیشترین نمره و در جرات ورزی کمترین نمره را کسب کردهبودند با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه آزمایش که متغیر مستقل در مورد آنها اعمال می شود و گروه گواه که هیچگونه متغیر مستقلی در مورد آنها اعمال نمی شود تقسیم نمود و اندازه گیری متغیر وابسته برای آنها در یک زمان و تحت شرایط همسان صورت میگیرد.
پس گروه آزمایش به مدت ۸ هفته (هفتهای یک جلسه) و هرجلسه ۹۰ دقیقه در جلسات راهبرد تصمیم گیری مجدد حضور یافتند. به طور کلّی آموزش ۸ هفته به طول انجامید، در همین زمان گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نمیکرد. پس از پایان مداخله از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد تا اثربخشی مورد اندازه گیری انجام گیرد. موارد ارائه شده در این جلسات که در قسمت پیوستها آمدهاست با توجه به مفاهیم کلیدی و مهم راهبرد تصمیم گیری مجدد و مؤلفه های اثرگذار آن کاهش خودناتوانسازی و افزایش جرات ورزی میباشد.
خلاصه جلسات پروتکل آموزشی به شرح زیر است:
جلسه اول
هدفها
-معارفه و ایجاد یک رابطه دوستانه بین اعضا و مشاور
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:13:00 ق.ظ ]
|