با توجه به تعاریف ارائه شده از IMC در مجموع می توان اهداف ذیل را برای IMC بر شمرد:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱- تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده نه فقط شکل دهی و بهبود نگرش ها و عقاید وی.
۲- افزایش اثربخشی ارتباطات بازاریابی از طریق کنترل و هماهنگ سازی زمینه های ارتباطی گوناگون بازاریابی.
۳- انتقال مفاهیم و فراهم کردن اطلاعات برای توسعه آگاهی از برند، ایجاد یکسان نگری به برند و بهبود تصویر شرکت.
۴- برقراری مبادله با مشتری و ایجاد طبقه ای از محصولات مورد نیاز مشتری.
۵- بهسازی و تسهیل فعالیت های فرایند خرید.
۶- تقویت تصمیمات خرید.
۷- برقراری حفظ روابط بلند مدت با مصرف کننده و سایر ذی نفعان سازمانی.
۸- درخواست پاسخ و تشویق تکرار خرید از طریق برقراری ارتباطات دو طرفه.
۹- حفظ مشتری از طریق تعامل و گفتگوی مستمر با وی برای دستیابی به بازده های مالی.
۱۰- تشویق و آموزش و ترغیب مخاطبان داخلی سازمان (بازاریابی داخلی) برای پشتیبانی از هدف ها و چشم انداز سازمانی. (حسن زاده و حسن زاده ، ۱۳۸۷: ۹۷). از سوی دیگر می توان اهداف IMC را بطور کلی به دو دسته اهداف ارتباطی و اهداف رفتاری تقسیم کرد. با توجه به اهداف فوق و مرور مبانی نظری می توان گفت که تحقق اهداف فوق در نهایت ارتقاء ارزش ویژه برند را در پی خواهد داشت. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که بهترین هدف از اجرای برنامه های IMC ، ارتقاء و بهبود ارزش ویژه برند در آن سازمان می باشد که بدنبال خود بهبود در عملکرد مالی و غیر مالی سازمان را در پی خواهد داشت.
۵-۶-۱-۲-ویژگیها و خصوصیات IMC
در ابتدا نظرات تعدادی از محققین مطرح در حوزه IMC را در خصوص ویژگی ها و خصوصیات IMC بیان نموده و در ادامه در جدول ۲-۲۱ با ارائه وجه تمایز بین رویکرد ارتباطات سنتی بازاریابی با رویکرد ارتباطات هم پیوند بازاریابی خلاصه ای از مهم ترین ویژگی های هر دو رویکرد ارائه می گردد:
از نظر پروفسور دان شولتز[۱۴۵] مهمترین ویژگیهای IMC عبارتند از
تمرکز بر مشتری
تأکید بر بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده
ایجاد بازاریابی رابطه ای
یکپارچه کردن استراتژی بازاریابی و استراتژی ارتباطات
آگاهی برند مصرف کننده ضمانتی برای رفتار خرید نیست
مشارکت و همکاری تمام وقت بازاریابان
ایجاد ارزش ادراک شده برای نیل به اهداف متمایز شده
توجه به برنامه ریزی بجای اجراء
یکپارچه کردن تمامی اشکال تماس
همچنین دانکن از محققین برجسته IMC برنامه ریزی ارتباطات بر مبنای صفر و بازاریابی مبتنی بر چشم انداز و مأموریت را از خصوصیات IMC می داند. در همین ارتباط شایمپ[۱۴۶] (۱۹۹۷) ویژگیهای IMC را به شرح ذیل مطرح می کند:
اثرات رفتاری
آغاز با مشتری
استفاده از تمامی اشکال ارتباطی
نیل به تزایف و تصویر برند
ایجاد رابطه
موارد دیگری نیز به عنوان ویژگی IMC مطرح شده از جمله اینکه IMC هم یک مفهوم و هم یک فرایند است و اینکه هم پیوندی چیزی فراتر از انسجام ظاهری است به عبارت دیگر هم شکل و هم صدا بودن در همه ارکان شرکت شرط لازم است و شرط کافی یکپارچگی و هم پیوندی درون سازمان است. همچنین رسیدن به هم پیوندی در ارتباطات بازاریابی کیفیتی مطلوب است که پایانی برای آن متصور نیست و مسئله مهم در این خصوص حرکت به سمت بهبود است. از خصوصیات دیگر ارزیابی مستمر پیام های انتقالی به بیرون است. اکنون در جدول ۲-۲۱ ضمن تأکید بر وجه تمایز بین ارتباطات سنتی بازاریابی با IMC ویژگی و خصوصیات هر دو رویکرد مد نظر قرار گرفته است.
جدول ۲۱-۲ برخی از تفاوت های بین تلاش های ارتباطات سنتی بازاریابی و IMC

رویکرد سنتی

رویکرد هم پیوند (یکپارچه)

تمرکز بر:
۱- شیوه ها و نحوه اجراء
۲- انجام معاملات
۳- مشتریان
۴- پیام های مستقل برند که از طریق ابزارهای اصلی ارتباطات بازاریابی منتقل می شوند.
۵- رسانه انبوه – ارتباط یکطرفه با مشتریان
۶- ادعاهای محصول
۷- تعدیل برنامه سال قبل
۸- برنامه ریزی و نظارت دپارتمان وظیفه ای
۹- متخصص ارتباطات
۱۰- بازاریابی انبوه و کسب مشتری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...