۲۴

کمربندی امام رضا

۲۴٫۴

کنارگذر

مختلط

منبع: رایفن، ۱۳۸۹ :۲۰
براساس جدول فوق حداقل عرض پیادهرو را خیابان شهید حسینی – عملکرد محلی و تاحدی ناحیهای – با ۳٫۳ متر به خود اختصاص داده است و حداکثر عرض را در درجه اول کمربندی امام رضا ( ع ) – عملکرد عبوری و کنارگذر – با ۲۴٫۴ متر و پس از آن خیابان ۱۵ خرداد با ۱۷ متر – عملکرد شهری و ناحیهای – دارا میباشد.
نقش عمدهی اغلب خیابانهای اصلی شهر که در این جدول مشاور به بررسی آن پرداخته است، دسترسی به خدمات شهری، ناحیهای و محلهای میباشد.
کیفیت پوشش پیادهروها نیز در سه بخش مطلوب، نامطلوب و قابل قبول تقسیم شده است. براساس بررسیهای صورت گرفته توسط مشاور حدود ۵۲ % از پیادهروها در این جدول در حد قابل قبول بوده، ۳۹% نامطلوب و تنها حدود ۹ % ( یعنی پیادهروی دو محور بلوار فضل و دانشگاه ) مطلوب گزارش شده است.
البته ذکر این نکته ضروری است که برای بررسی و ارزیابی دقیق وضعیت پیادهروها علاوه بر مباحث کمی و کالبدی چون عرض پیادهرو و پوشش کف و غیره باید مواردی دیگر همچون تعداد عابرین، مباحث کیفی و زیباییشناسی و غیره هم مد نظر قرار گیرد تا تحلیلی دقیق و علمی و جامع انجام گیرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۴- توصیف یافته های تحقیق

۱-۳-۴- مقدمه

همانطور که در فصول قبل اشاره شد تحقیق حاضر از دو بخش کلی تشکیل شده است، بخش اول مربوط به بررسی و تحلیل شیوه های مختلف حملونقل موجود در سطح شهر نیشابور براساس مؤلفه های منتخب و مرتبط حملونقل پایدار در هر سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی با بهره گرفتن از روش AHP گروهی بوده است. هدف این بخش شناسایی شیوه های حملونقل پایدار در نیشابور میباشد. در ادامه براساس نتایج حاصل از بخش اول تمرکز برنامه ریزی و پیشنهادات از طریق برنامه ریزی راهبردی با بهره گرفتن از تکنیک SWOT بر روی گزینه برتر ( پایدارترین شیوه ) خواهد بود که در ادامهی آن نیز برای اولویتبندی راهبردهای ارائه شده از تکنیک QSPM استفاده شده است.
تعاریف، کلیات و فرایند روش های تحلیلی AHP گروهی و SWOT در فصل روششناسی به تفصیل مطرح شده است. در این فصل نیز نحوهی بکارگیری و استفاده از روش های مذکور بهطور دقیق و گام به گام تشریح خواهد شد تا بتوان از نتایج این روشها در برای رسیدن به هدف و برنامه ریزی صحیح بر روی گزینه برتر استفاده نمود و برای هرچه بهتر شدن و رفع موانع و مشکلات پیش روی ارتقاء شیوهی پیادهروی (بهعنوان گزینه برتر ) پیشنهاداتی واقعی و عملی ارائه داد.

۲-۳-۴- روش AHP گروهی

فرایند تحلیل سلسلهمراتبی ( AHP ) یکی از معروفترین فنون تصمیمگیری چند شاخصه است که از این روش هنگامی که عمل تصمیمگیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیمگیری روبهرو است میتواند استفاده گردد. معیارهای مطرح شده میتوانند به دو صورت کمی و کیفی باشند. اساس این روش تصمیمگیری بر مقایسات زوجی نهفته است ( زبردست، ۱۳۸۰ ). تصمیمگیرنده کار را با فراهم آوردن درخت سلسلهمراتب تصمیم، آغاز میکند؛ درخت سلسلهمراتب تصمیم، عوامل مورد مقایسه و گزینههای رقیب مورد ارزیابی در تصمیم را نشان میدهد. سپس یکسری مقایسات زوجی انجام میگیرد. این مقایسات وزن هر یک از فاکتورها را در راستای گزینههای مختلف مشخص میسازد. در نهایت منطق AHP بهگونهای ماتریسهای حاصل از مقایسات زوجی را با همدیگر تلفیق میکند که تصمیم بهینه حاصل آید ( آذر و معماریانی، ۱۳۷۴ : ۲۲ ).
AHP در آغاز برای تصمیمگیریهای انفرادی ارائه شد، سپس در دههی ۱۹۸۰ به چگونگی استفاده از آن در تصمیمگیریهای گروهی پرداخته شد. استفاده از AHP در تصمیمگیریهای گروهی باعث خواهد شد که نه تنها مزایای فنون تصمیمگیری گروهی حفظ شود؛ بلکه معایب آنها ( همانند سرعت پایین، هزینه و تکفکری ) نیز برطرف شود ( همان : ۲۳).
براساس آنچه که در فصل قبل و همچنین در بالا به اختصار اشاره شد، روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی گروهی دارای ۶ گام یا فاز اصلی میباشد که عبارتند از: ۱- ساخت درخت سلسلهمراتب، ۲- انجام مقایسه زوجی معیارها و زیرمعیارها ( در صورت وجود )، ۳- مقایسه زوجی گزینه ها براساس معیارها یا زیرمعیارها ، ۴- تشکیل جدولهای مقایسه گروهی و استخراج اولویتها از آنها، ۵- ترکیب جداول و انتخاب گزینه برتر و ۶- در نهایت بررسی نرخ سازگاری.
مشاهده میشود که روش تحلیل سلسلهمراتبی گروهی ۱ مرحله ( مرحله چهارم ) نسبت به روش سلسلهمراتبی فردی بیشتر دارد.
در این تحقیق برای انجام تحلیل سلسلهمراتبی گروهی، در ابتدا پرسشنامهای که حاوی سوالات مرتبط با مقایسه زوجی مؤلفه ها ( معیارها )، زیر مؤلفه ها و گزینه بوده است، به تعداد ۳۰ عدد توزیع شد ( از این تعداد ۳ پرسشنامه بدون بازگشت بود ) و نتایج حاصل از پرسشنامه در ابتدا با بهره گرفتن از روش میانگین هندسی با بهره گرفتن از نرمافزار Microsoft Office Excel2007 محاسبه شده و نتایج آن برای انجام سایر تحلیلها وارد نرمافزار Expert Choice 11 شد، در انتها نیز مقایسه ها و تحلیلهای کارشناسی نیز بر روی نتایج حاصل از نرمافزار صورت گرفته تا ارزیابیهای صرفاً مکانیکی ارائه نشده باشد. در ادامه مراحل AHP گروهی تحقیق حاضر تشریح میگردد.

۱-۲-۳-۴- ساخت درخت سلسلهمراتب

زمانی که از روش AHP بهعنوان ابزار ارزیابی و تصمیمگیری استفاده میشود، در آغاز باید یک درخت سلسلهمراتب مناسب، که بیان کنندهی مسأله تحت مطالعه بوده و دارای سطوح مختلف میباشد، طراحی گردد. سطح اول هر درخت بیان کننده هدف تصمیمگیری و سطح آخر نیز بیان کنندهی گزینههای مختلف بوده و سطوح میانی نیز نشاندهندهی فاکتورهایی است که ملاک مقایسه گزینه ها هستند ( آذر و معماریانی، ۱۳۷۴ : ۲۳ ).

  • بهدلیل اینکه تحقیق حاضر در بخش اول به دنبال شناسایی شیوه های حملونقل پایدار در سطح شهر نیشابور میباشد، درنتیجه هدف ( سطح اول درخت تصمیم ) آن نیز شناسایی شیوه های حملونقل پایدار در سطح شهر نیشابور میباشد.
  • سطح دوم این درخت نشاندهندهی معیارها و مؤلفه های اصلی است که براساس آنها گزینههای مختلف با هم مقایسه میشوند. مؤلفه ها اصلی در اینجا سه بعد اصلی توسعه پایدار، و به تبع آن حملونقل پایدار، یعنی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی میباشند. برای تعیین این مؤلفه ها از منابع علمی متعدد الهام گرفته شده است.
  • سطح سوم درخت تصمیم نشانگر زیرمعیارها و یا زیرمؤلفهها میباشد. برای هر یک از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی حملونقل پایدار ( معیارها و مؤلفه های اصلی این تحلیل ) در منابع مختلف عوامل و شاخصهای متعددی ارائه شده است. هر چند که ارائه تمام موارد مذکور دیدی جامع نسبت به موضوع ایجاد خواهد کرد، اما در عین حال تعدد موارد به پیچیدگی تحلیل و انجام مقایسات نیز دامن خواهد زد و احتمال خطای تصمیم را نیز بهدنبال خواهد داشت. در نتیجه برای تعیین زیرمعیارهای اصلی سعی شده مواردی را که در بیشتر منابع[۵۵] همپوشانی داشته و البته متناسب با شرایط و وضعیت حملونقلی شهر نیشابور بوده انتخاب و ارائه شود. برخی از موارد نیز براساس نظر کارشناسان حملونقل از ادغام دو یا چند مورد حاصل شده است که در ادامه معرفی میگردد.

زیر معیارهای بعد اجتماعی حملونقل پایدار که مورد بررسی تحقیق حاضر میباشند، عبارتند از :

  • میزان دسترسی برای همه اقشار جامعه ( شامل زنان ، افراد مسن ، معلولین و غیره )
  • میزان جراحات و مرگومیر ناشی از تصادفات در هر شیوه حملونقلی ( ایمنی سفر )
  • میزان امنیت اجتماعی در سفر با هر یک از شیوه های حملونقلی
  • ترجیح مردم به استفاده از هر یک از شیوه های حملونقلی
  • حفاظت از فرهنگ سنتی نیشابور
  • کیفیت تسهیلات موجود در هر شیوه و درنتیجه میزان راحتی با هریک از شیوه های حملونقلی

زیر معیارهای بعد اقتصادی حملونقل پایدار تحقیق حاضر میباشند عبارتند از:

  • هزینه ( نرخ ) سرمایهگذاری به ازای نفر-سفر در هر شیوه حملونقلی ( از دیدگاه کاربر / استفادهکننده )
  • هزینه ( نرخ ) سرمایهگذاری به ازای نفر-سفر در هر شیوه حملونقلی ( از دیدگاه دولت/ متولیان امر )
  • هزینه نگهداری و استفاده ( شامل استهلاک ، نگهداری ، تعمیر ، هزینه سوخت و … ) در هر شیوه حملونقلی ( از دیدگاه کاربر / استفادهکننده )
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...