۱) راندمان بالای استفاده از آب
۲) راندمان بالای محصولات با کیفیت خوب
۳) حداقل آسیب به حاصلخیزی خاک
۴) هزینه‌ی پایین آبیاری
مشخصات جریان متناوب:
عمق آب بکار رفته در حین آبیاری تحت تأثیر مشخصات جریان قرار دارد.
– زمان آبیاری نسبت به سرعت نفوذ از عوامل اصلی در جریان آب آبیاری است.
– در آبیاری شیاری، عمق آب جاری بر سرعت ورودی از طریق تغییرات سطح خیس شده، مؤثر است.
عمق جریان را میتوان با اندازه‌ی جریان،‌شیب، فاکتورهای تأخیری و شکل شیارها، تعیین کرد. مچ در سال ۱۹۶۰ نشان داد که متوسط سرعت ورودی تقریباً ۳۰٪، در شیب ۲٪ نسبت به شیب ۷٪ بیشتر است.
کارایی مصرف آب[۸۰](WUE):
کارایی مصرف آب ، تولید به ازای هر واحد آب مصرف شده توسط یک محصول را مشخص میکند.‌‌این بازده نسبتی است بین تولید و مصرف آب توسط محصول. محاسبه کارایی مصرف آب به منظور مقایسه‌ی محصولات مختلف و متنوع مفید است. کارایی مصرف آب نسبت بازده اقتصادی محصول به مجموع آب مصرفی در تولید محصول میباشد.
کارایی مصرف آب، در ارزیابی هزینه‌های مصرفی بکار میرود یعنی همان نسبت سود آبیاری که حاصل هر واحد آب آبیاری بکار رفته برای محصول است.هنگام دادو ستد با آبیاری برای داشتن سود باید به ازای هر واحد آب استفاده شده برای محصول ،ماکزیمم مادهی خشک تولید شود. اتلاف بیش از اندازه‌ی آب آبیاری از طریق کانالها و آبراهه‌ها کارایی مصرف آب را کاهش میدهد. املاک زراعی قطعه قطعه شده ، فقدان وجود کانال در زمین کشاورزی، نبودن امکانات زهکشی و برخی از فاکتورهای دیگر میتواند بر راندمان مدیریت آب اثر سوء داشته باشد. در مناطق کم آب روش‌های آبیاری قطره‌‌ای یا بارانی میتواند باعث افزایش راندمان آب مصرفی شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کارایی مصرف آب توسط برنامه‌ی سراسری هماهنگ سازی هند برای تحقیق بر روی مدیریت آب و شوری خاک در طول سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ بر روی پیاز، چغندرقند و سیب زمینی، گزارش شد. مشاهده شد که WUE در روش آبیاری قطره‌ای بیشتر از روش آبیاری سطحی میباشد. از میان محصولات آزمایش شده، سیب زمینی بیشترین WUE را دارا است.
جدول ۲-۱- بازده محصول و کارایی مصرف آب در پیاز، نیشکر و سیب زمینی منبع: AICSRW MSS (1975)

محصول

روش های آبیاری

سطحی

قطرهای

بازده محصول ()

کارایی مصرف آب

بازده محصول

کارایی مصرف آب

پیاز

۰/۹۳

۵/۱

۰/۱۱۲

۴/۲

نیشکر

۴/۴۱۸

۵/۸

۹/۴۸۹

۲/۱۲

سیب زمینی

۷/۲۳۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...