جمع کل ۵ منطقه

۱۰ مدرسه

۱۸۹

۱۸۹

۳۷۸

۳۷۸

روش جمع‌ آوری اطلاعات تحقیق
برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز پژوهش حاضر از شیوه‌های مختلفی استفاده شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روش کتابخانه‌ای: جهت بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز به منظور مطالعه تئوریها و مبانی نظری مهارتهای زندگی و شناسایی عوامل آسیب‌زا در برنامه آموزش مهارتهای زندگی برای دائش‌آموزان دوره متوسطه نظری از میان منابع مختلف اقدامات زیر صورت گرفت:
جستجوی منابع فارسی و انگلیسی مثل مقالات، کتابها و پایان‌نامه‌های پژوهشی در زمینۀ موضوع یا مرتبط به موضوع و مطالعه آنها.
مراجعه به سازمان‌هایی مثل سازمان آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی، یونیسف، کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دیگر سازمانهایی که در زمینۀ استفاده از آموزش مهارتهای زندگی پیشقدم بوده‌اند.
جستجوی منابع و اطلاعات کتابخانه‌ای دانشکده‌های مختلف دانشگاههای تهران (تربیت مدرس، دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، تربیت معلم، شهید بهشتی، الزهرا و دانشگاه شاهد) و مراکز اطلاع‌رسانی از قبیل مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، کتابخانه ملی ایران، کتابخانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
جستجو در سایت‌های مختلف اینترنتی و مطالعه منابع موجود در آنها در زمینۀ مهارتهای زندگی. اطلاعات مربوط به مبانی نظری و تئوریهای آموزش مهارتهای زندگی که از طریق بررسی و مطالعه منابع فوق به دست آمد طبقه‌بندی، تلخیص و تنظیم شد. آنگاه عواملی را که مرتبط با سؤالات تحقیق شناخته شدند در تهیه ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده قرار گرفتند.
روش میدانی: به منظور دستیابی به دانسته‌های مورد نظر و فرایندهای تحلیل درباره اطلاعات از روش میدانی استفاده شده است که هدف آن کشف روابط و چگونگی تعامل بین متغیرهای ساختار واقعی در شرایط مورد بررسی است. در این راستا به منظور مطالعه نگرش‌ها، ادراکات افراد و گروه های موجود در موقعیت تحقیق حاضر از مناسبترین روش ممکن جهت گردآوری اطلاعات لازم استفاده شد که همان پرسشنامه محقق ساخته است.
ابزار جمع‌ آوری اطلاعات تحقیق
پژوهشگر باید با ابزارهایی داده‌های لازم را از جامعه (نمونه) آماری جمع نماید و با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات به آزمون فرضیه‌ها بپردازد. برای جمع‌ آوری داده‌ها به ابزارهای گوناگونی نیاز هست. نوع این ابزارها تابع عوامل گوناگونی از جمله ماهیت و روش تحقیق است (خاکی، ۱۳۸۲، ص ۲۳۹). آزمون وسیله یا ابزاری است که محقق به کمک آن چگونگی شکل‌گیری یک حادثه را مشاهده یا اندازه‌گیری می‌کند. اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش نیازمند ابزار اندازه‌گیری است. به بیان دیگر تبدیل پاسخ‌ها به داده‌ها بخش مهمی از فرایند پژوهش علمی است. پژوهشگر برای این تبدیل به یک وسیله اندازه‌گیری نیاز دارد (خورشیدی و قریشی، ۱۳۸۱، ص ۱۱۱). در پژوهش حاضر ابزار مورد استفاده برای جمع‌ آوری اطلاعات و اندازه‌گیری نگرش گروه های مورد مطالعه در مورد شناسایی آسیب‌های موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی دوره متوسطه نظری، پرسشنامۀ محقق‌ساخته می‌باشد. پرسشنامه دارای ۴۰ سؤال بسته پاسخ است که از طریق سؤال‌های آن دانش، علایق، نگرش و عقاید گروه های مورد مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. در این راستا برای بالا بردن دقت داده‌های گردآوری شده، تکمیل پرسشنامه همراه با ارائه توضیحاتی در مورد سؤال‌ها و روند کلی موقعیت تحقیق به گروه های مورد مطالعه به ویژه متخصصان تعلیم و تربیت، صورت گرفت.
فلوید فولر[۴۱۳]، چهار معیار عملی برای سؤال‌های پرسشنامه مطرح کرده است که عبارت‌اند از:
آیا این سؤال برای همه افراد معنای مشابهی دارد؟
آیا این سؤال سؤالی است که بتوان آن را از مردم پرسید؟
آیا این سؤال سؤالی است که مردم تمایل به پاسخگویی به آن را داشته باشند و لذا فرایند جمع‌ آوری اطلاعات صورت می‌گیرد؟ (دلاور، ۱۳۸۵، ص ۱۱۰).
از این رو در پژوهش حاضر سعی شده است که سؤالات پرسشنامه قابلیت لازم را از لحاظ ایجاد انگیزه برای پاسخگویی در پاسخ‌دهندگان و درک درست آنان از مفاهیم و متغیرهای مندرج در سؤالات، داشته باشند. پرسشنامه مطابق با مقیاس ۵ درجه‌ای لیکرت[۴۱۴] تنظیم شده است که به ترتیب از طیف خیلی زیاد، زیاد، متوسط، تا کم و خیلی کم را دربر می‌گیرد. بیشترین یا بالاترین ارزش عددی (امتیاز) به طیف خیلی زیاد تعلق می‌گیرد و برعکس کمترین امتیاز به طیف خیلی کم. همین امر موجب خواهد شد که عقاید و نگرش‌ها برحسب درجۀ شدت اهمیت آنها طبقه‌بندی شود و دیدگاه ها و نظرات گروه های مورد مطالعه در مورد آسیب‌های موجود در آموزش مهارتهای زندگی دوره متوسطه نظری از منظرهای مختلف شناسایی و سنجیده شود. این پرسشنامه که به منظور جمع‌ آوری اطلاعات و پاسخگویی به سؤالات پژوهش تهیه شده است، عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی دورۀ متوسطه نظری را درون ۹ طبقه کلی که عبارت‌اند از: اهداف، مواد آموزشی، محتوا، فعالیت‌های یادگیری، راهبردهای تدریس، ارزشیابی، گروه‌بندی، زمان و فضا مورد آزمون قرار می‌دهد. اطلاعات پیش‌نیاز برای پاسخدهی به سؤالات مربوط به عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی به تفکیک هر عنصر در پرسشنامه گنجانده شده است. در جدول (۳-۴) مشخصات پرسشنامه آورده شده است.
جدول ۳-۳: مشخصات ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه)

عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی

گویه‌های مربوطه

شماره سؤالات در پرسشنامه

الف) اهداف: توانایی شناخت خود، آگاهی از ارزشهای فردی و خانوادگیف انتخاب هدف، تصمیم‌گیری، برقراری ارتباط مطلوب، مقابله با اضطراب و …

ـ تناسب اهداف با نیازهای دانش‌آموزان، نیازهای جامعه، تغییرات اساسی جامعه و نیازهای جامعه آینده

سؤالات ۱ الی ۴

ب) مواد آموزشی: بسته آموزشی شامل مواد آموزشی انفرادی (مانند کتاب درسی، برگه‌های تمرین)، مواد آموزشی گروهی (طلق شفاف، فیلم اسلاید، پوستر، وسایل دیداری و شنیداری) و مواد آموزشی تکمیلی (تکالیف اضافی)

۱- تناسب مواد آموزشی با علایق دانش‌آموزان
۲- میزان علاقه دانش‌آموزان به مواد آموزشی گروهی
۳- میزان علاقه دانش‌آموزان به مواد آموزشی انفرادی

سؤالات ۵ الی ۷

ج) محتوا: شناخت خود (احساس ما در مورد خویشتن، توانایی تجسم بصری علایق و استعدادهای فرد در نگاه دیگران، شناخت توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص خود)- اکتساب ارزشهای خانوادگی (تحصیلات، پسر بودن، دختر بودن، حجاب، کار- درآمد بالا و…)- ارزشهای فردی (به خود متکی بودن، کسب نمرۀ خوب- برنامه‌ریزی برای آینده و…)- انتخاب هدف (اهداف کوتاه‌مدت- تحقق هدفها و آرزوها، تعهدات نسبت به اهداف و…) – تصمیم‌گیری (پیش‌بینی نتایج هر تصمیم- تصمیم‌گیری گام به گام) – برقراری ارتباط (استفاده از کلمات مناسب، ارتباط غیرکلامی، قدرت گوش دادن، توانایی ابراز وجود و…) – مقابله با اضطراب (تأثیر فکر من، آرامش عضلانی و…)

۱- تناسب محتوا با فرهنگ جامعه، پیشرفت‌های علمی، مسائل و مشکلات جامعه.
۲- تناسب محتوا با نیازهای دانش‌آموزان، توانایی‌های آنها و تناسب محتوا با زندگی واقعی دانش‌آموزان
۳- همگرایی (ارتباط منطقی) بین مفاهیم مندرج در محتوا
۴- نقش تسهیل‌گری محتوای این درس در یادگیری سایر دروس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...