z= مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۹۶/۱ می باشد.
d2= تقریب در برآورد پارامتر جامعه، که برابر با ۲ ۰۵/۰
P= احتمال وجود صفت
(۱-P)= احتمال عدم‌صفت
از این رو، با احتساب ارقام مطالعه حاضر و با توجه به این فرمول، حجم نمونه عبارت است از:
فرمول کوکران
۴-۳ ابزار تحقیق و روش جمع‌ آوری داده‌ها
در این مطالعه به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات لازم تحقیق برای پاسخگویی به پرسشها و در نهایت نیل به اهداف تحقیق، از دو روش اسنادی (مراجعه به کتابخانه‌ و اینترنت به منظور جمع‌ آوری منابع و اطلاعات لازم برای مرور ادبیات نظری و تجربی) و روش میدانی (تکمیل پرسشنامه در بین جامعه آماری) استفاده میشود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودساخته توسط پژوهشگر و براساس شاخص‌های مدل مفهومی و اهداف پژوهش است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۳ روایی
مقصود از روایی، آن است که وسیله اندازه‌گیری واقعاً بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه‌گیری کند و نه متغیر دیگری را. لذا، یکی از اهداف اصلی در تنظیم هر آزمون یا پرسشنامه، بالابودن روایی آن است. در تحقیق حاضر نیز، سئوالات پرسشنامه متناسب با مبانی نظری و با توجه به کیفیت تعاریف نظری و عملیاتی هر یک از شاخصها، مقیاسها و متغیرها، تنظیم شده است و به منظور تعیین روایی آن نیز، از روش اعتبار صوری و مشاوره اساتید، صاحبنظران و محققین در زمینه مرتبط با موضوع پژوهش که در این زمینه آگاهی داشتند، استفاده شده و همچنین با بکارگیری روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و آزمونKMO[177] و بارتلت[۱۷۸] روایی هریک از سؤالات و سازه ها مورد بررسی قرارگرفت. در ادامه پس از تأیید پرسشنامه توسط متخصصین مورد نظر، پرسشنامه ها در میان نمونه آماری تحقیق، تکمیل شده است.
۶-۳ پایایی
اعتبار یا پایایی عبارت است از ثبات یا هماهنگی، اعتمادپذیری، پیش‌بینی، همگونی، حساسیت و دقت. مقصود از اعتبار یا پایایی یک وسیله اندازه‌گیری آن است که اگر خصیصه مورد نظرسنجی را با همان وسیله (یا وسیله مشابه قابل مقایسه با آن) تحت شرایط مشابه دوباره اندازه‌گیری شود، نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. یک وسیله معتبر آن است که دارای ویژگی تکرارپذیری و بازیافت‌پذیری باشد. یعنی بتوان آن را در موارد لازم به کار برد و در همه موارد نتایج یکسان تولید کرد(بازرگان، ۱۳۸۱: ۸۳).
در مطالعه حاضر برای محاسبه قابلیت اعتماد پرسشنامه‌ها، از روش آلفای کرونباخ(Cronbach Alfa) استفاده شده است. بدین ترتیب که ابتدا پرسشنامه‌های پژوهش بر روی یک گروه ۲۵ نفری انجام گردیده و سپس از طریق آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم افزار آماری Spss، ضریب همسانی درونی گویه‌های مربوط به شاخصها و مقیاسهای مختلف پرسشنامه‌ها محاسبه شده است که جدول ذیل؛ معرف این موضوع است:
جدول ۱-۳: ضرایب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی

متغیرهای عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی
مقدار ضریب آلفای کرونباخ
خطرپذیری (ریسکپذیری)

۸۱/۰

توفیقطلبی (نیاز به موفقیت)

۸۲/۰

ایدهپردازی (ایدهسازی ذهنی)

۷۹/۰

عملگرایی (نتیجهگرا بودن)

۷۸/۰

جدول ۲-۳: ضرایب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...