• منعطف‌بودن: سازگاری در ارتباطات میان‌فرهنگی مهم‌ترین شرط تلقی می‌شود.
    • مسئولیت‌پذیری: برای موفقیت در ارتباطات میان‌فرهنگی شاید لازم باشد اکثر کارها را خودتان انجام دهید.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • دیدگاه‌های ذهنی که جهانی‌تر هستند می‌تواند در موفقیت ارتباطات میان‌فرهنگی موثرتر باشند.

۲-۴-۴- هالیدی: مدلهای کاربردی و مفاهیم نظری
هالیدی و همکارانش در کتاب ارتباطات میان‌فرهنگی خود چارچوب مفهومی مناسبی را پدید آوردند. آن‌ها سه مفهوم هویت، دیگرسازی و بازنمایی را از جهت مفهومی، کاربردی و نظری مورد مطالعه قرار داده‌اند. آن‌ها معتقدند تمام انواع ارتباطات، میان‌فرهنگی است از این‌رو دیدگاه‌های آن‌ها نوعی مهارت‌های ارتباطی را توضیح داده‌است. آن‌ها با یک نمونه واقعی و تفسیر آن نمونه مدل‌هایی را ارائه می‌کنند که به‌نتایجی عملی برای ارتباط منجر می‌شود.
هویت
هویت در این تحقیق آن‌چیزی است که یک فرهنگ تلاش می‌کند خود را آن‌گونه بازنمایی کند.[۳۴۲] توصیه‌های هالیدی در این بخش چنین است:

  • واکنش شما نسبت به دیگران بر اساس آنچیزی باشد که شما از آن‌ها فهمیدید نه آنچه درخصوص آنها شنیده‌اید.
  • از قضاوت‌های سطحی نسبت به دیگران پرهیز کنید.
  • بپذیرید که هر اجتماع دارای ابعاد پیچیده‌ و مختلف فرهنگی همچون اجتماع شماست.
  • اتفاقاتی که میان شما و دیگران رخ می‌دهد را مورد تامل عمیق قرار دهید و بر اساس آن ارتباط خود را پی بگیرید.[۳۴۳]

دیگرسازی
دیگرسازی یک از موانع مهم ارتباطی است که نشان می‌دهد چگونه ما دیگر فرهنگ‌ها را به کمتر از چیزی که هستند تقلیل می‌دهیم. هالیدی سعی می‌کند موانع شناخت واقعیت دیگر فرهنگ‌ها را توضیح دهد. مهمترین علت این مشکل وجود پیش فرضهایی است که ما نسبت به دیگران داریم پیش از آنکه آنها را به‌خوبی بشناسیم.[۳۴۴]
هالیدی این موانع را بدین صورت تصویر کرده‌است: هنگامی که دو فرهنگ با هم تعامل می‌کنند ابعاد پیچیده‌تری به ارتباط اضافه خواهد شد. هالیدی توضیح می‌دهد که آنچه میان یک فرد با دیگری اتفاق می‌افتد به‌شدت متاثر از محیطی است که ارتباط در آن روی می‌دهد. از این رو باید این محیط و تمایلاتمان را به‌خوبی بشناسیم تا بدین وسیله واکنش دیگر فرهنگ‌ها را نسبت به ان تمایلات درک کنیم.
هالیدی دو مفهوم قدرت و گفتمان را به‌عنوان یکی از چالش‌های ارتباطات می‌داند. هنگامی که افراد صحبت می‌کنند کلمات آنها معناهایی را در چارچوب قدرت و گفتمانهای خاصی منتقل می‌کند. او دو توصیه را در این خصوص پیشنهاد می‌کند:

  • مفتون تجربیات گذشته درباره دیگران قرار نگیرید.
  • زبان خود را به‌دقت واکاوی کنید و نسبت به ابعاد مخرب و فرهنگرای آن باشید.[۳۴۵]

بازنمایی
هالیدی براین باور است که افراد در ارتباطات میان‌فرهنگی باید از تاثیرات سیاسی، نهادی و رسانه‌ای در اجتماع خود آگاه باشند تا دیدگاه‌شان نسبت به‌ دیگر فرهنگ‌ها کانالیزه نشود. جستجوی بازنمایی‌های جایگزین در خصوص دیگر فرهنگ‌ها می‌تواند از تاثیرات مخرب این بازنمایی‌ها بکاهد. علاوه بر این آگاهی نسبت به روش‌های رسانه‌ای برای برانگیختن احساسات می‌تواند واقعیت را روشن‌تر نماید.
۲-۴-۵- گادیگانست: انتظار، ابهام و اضطراب
گادیکانست تلاش می‌کند مشکلات ارتباط میان گروه‌های مختلف را برطرف نماید. از نظر او مهم‌ترین علت منازعات میان گروه‌ها، ارتباط قطبی‌شده است: «ما درست می‌گوییم و دیگران اشتباه می‌کنند». هاول معتقد است که این آگاهی و توانش، فرآیندی چندمرحله‌ای است:

  • ناتوانی ناخودآگاه: در این‌حالت رفتار دیگران را غلط تعبیر می‌کنیم اما از این امر آگاه نیستیم.
  • ناتوانی خودآگاه: در آن از درک نادرست رفتار دیگران آگاهی داریم، اما قادر به کاری نیستیم.
  • توانایی خودآگاه: در آن به رفتار ارتباطی فکر می‌کنیم و آگاهانه برای کارآمد کردن رفتارمان به اصلاح آن می‌پردازیم.
  • توانایی ناخودآگاه: در آن فنون ارتباط کارآمد را به اندازه‌ای تمرین کرده‌ایم که دیگر به استفاده از آن‌ها فکر نمی‌کنیم.

گادیکانست به موقعیت‌هایی توجه دارد که در برقراری ارتباط با غریبه‌ها دچار ناتوانی ناخودآگاه هستیم. او معتقد است که مردم موقع ارتباط با دیگران در مورد تاثیرات یا پیامدهای رفتارهای ارتباطی‌شان به پیش‌بینی می‌پردازند، یعنی بر مبنای این پیش‌بینی که در مورد واکنش گیرنده چه واکنشی نشان خواهد داد، از بین راهبردهای مختلف ارتباطی، یکی را انتخاب می‌کننند. پیش‌بینی‌ها هم آگاهانه است و هم ناآگاهانه هستند. اگر دانش ما از فرهنگ دیگران اندک یا ناچیز باشد، دیگر مبنایی برای پیش بینی رفتار آن‌ها نخواهیم داشت و تعاملات به سوء تفاهم منجر خواهد شد.[۳۴۶]
تلاش برای رفع ابهام موقعیت‌های جدید، مستلزم به‌کارگیری نوعی الگوی کسب اطلاعات با هدف «کاهش ابهام» و «کاهش تنش و اضطراب» است. گادیکانست دو مفهوم نظری را مطرح می‌کند: عدم اطمینان و اضطراب. عدم اطمینان ناشی از نبود اطلاعات است و اضطراب یک واکنش عاطفی (نه شناختی و رفتاری) است.[۳۴۷]
انتظار
انتظار یک مفهوم محوری در دیدگاه‌های گادیکانست به‌حساب می‌آید. نظریه تجاوز از انتظار او از مهم‌ترین نظریات ارتباطات به‌شمار می‌آید. هنگامی که فردی از انتظارات ما تخطی می‌کند، معمولا برانگیخته می‌شویم. اما تفسیر این تخطی بستگی به پاداشی دارد که تخطی‌کننده به‌ما می‌دهد. برای نمونه اگر فردی بیش از حد به‌هنگام گفتگو به‌ما نزدیک شود و پاداش خوبی نیز به‌ما بدهد این کار او را نشانه صمیمیت می‌دانیم. وقتی تخطی از انتظار مثبت ارزیابی شود پیامدهای مثبتی برای تقض‌کننده خواهد داشت؛ اما ارزیابی منفی به کاهش صمیمیت و سوء تفاهم منجر می‌گردد.[۳۴۸]
گادیکانست نگرش‌های منفی و تصورات قالبی را به‌عنوان عواملی که موجب اختلال و انتظارات بی‌دلیل از دیگر فرهنگ‌ها می‌شود توضیح می‌دهد. نگرش‌های قوم‌مدارانه، تعصب، سن‌گرایی و جنسیت‌گرایی مهم‌ترین عوامل منفی برای انتظار هستند.
تصورات قالبی انتظاراتی در مورد چگونگی رفتار اعضای دیگر گروه‌ها در آینده ایجاد می‌کند. ما بیش از آن‌که دیگران را براساس گفته خودشان مقوله‌بندی کنیم آنان را براساس رنگ پوست، لباس، لهجه و … طبقه‌بندی می‌کنیم و ریشه‌ی دیگر نادرستی پیش‌بینی‌های مبتنی بر تصورات قالبی این است که مرز بین بسیاری از گروه‌های اجتماعی مشخص نیست.
عدم نسبیت اخلاقی
گادیکانست با ارجاع به دیدگاه‌های پیتر برگر سرایت نسبیت فرهنگی به اخلاق را نادرست می‌داند: «شناسایی و قبول اصلی نسبیت فرهنگ به‌هیچ‌وجه ناقض مسئولیت فرد در یافتن مسیری اخلاقی برای زندگی خود نیست.»[۳۴۹]
گادیکانست از این مسئله نگران است که اگر نسبیت اخلاق حکم فرما شود هیچ مبنای مشترکی برای ارتباط وجود نخواهد داشت. او به‌فهرستی از محدودیت‌های اخلاقی سیسلا باک اشاره می‌کند که می‌تواند اصول جهان‌شمول فرهنگی باشند.
به‌نظر گادیکانست اولویت اخلاق باید از عمده‌ترین موضوعاتی باشد که در هنگام برقراری با غریبه‌ها مدنظر داشته باشیم. ارزشهای اخلاقی مدنظر او از قرار زیر هستند:

  • منزلت و درست‌کاری: اخلاقی‌بودن به‌عقیده گادیکانست پاس‌داشتن احساس منزلت خود در عین‌حال پاس‌داشتن احساس منزلت دیگران است. برای آن‌که یک فرد درست‌کار نیز باشد باید اصولی را رعایت کند که هر فرد منطقی آن را مهم می‌داند.
  • درون‌رانی اخلاقی (شمولیت قواعد اخلاقی برای همه): اگر افرادی را از حیطه شمول ارزش‌های اخلاقی خارج کنیم دچار برون‌رانی اخلاقی شده‌ایم.

اسناد معنا به رفتار غریبه‌ها
گادیکانست نه تنها انتظارات که ادراکات را نیز موثر بر رفتار ارتباطی می‌داند. او در پی ارائه روش‌هایی برای افزایش دقت و درستی ادراکات و اسنادهایمان است.[۳۵۰]
اداکات گزینشی و طبقه‌بندی‌های انعطاف‌ناپذیر عوامل مهمی است که از نظر گودیکانست فرایند اسناد معانی را با چالش مواجه می‌کند.
گودیکانست درخصوص فرایند اسناد به‌نظریه هایدر(۱۹۵۸)، کلی(۱۹۷۸) و هیوستون و یاسپرس(۱۹۸۴) اشاره می‌کند و مهم‌ترین خطای اسناد را به‌نقل از پتی گرو، تعصب و پیش‌داوری می‌داند. عوامل شخصیتی موثر بر اسناد از نظر گادیکانست دو چیز است: پهنای طبقه‌بندی‌های ذهنی و ابهام جویی(ذهن باز به‌دنبال رفع ابهامات خود است اما کسی که اطمینان‌جو است از ابهامات پرهیز می‌کند.)
گادیکانست سه روش را برای افزایش مهارت‌های ما در درک و اسناد پیشنهاد می‌کند.[۳۵۱]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...