در تحقیقی که بوسیله اسچیکر[۴۲](۲۰۰۱) در بین نمایندگان فروش صورت گرفت رابطه بین جو اخلاقی با رضایت شغلی تعهد سازمتنی و تمایل یه ترک شغل مورد بررسی قرار گرفت که مطالعه نشان داد ایجاد یک جو اخلاقی بوسیله قوانین و خط مش های اخلاقی باعث رضایت شغلی تعهد سازمانی بیشتر و در نتیجه پایین امدن نرخ ترک شغل می شود.

فصل سوم

روش اجرای تحقیق

۳-۱٫ مقدمه

در این فصل به تشریح روش شناسی پژوهش پرداخته شده است. ابتدا روش تحقیق، جامعه و حجم نمونه و روش نمونه گیری و سپس به معرفی ابزارهای پژوهش، روش جمع آوری اطلاعات و شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است.

۳-۲٫ روش شناسی تحقیق

۳-۲-۱٫ روش تحقیق

محقق در این تحقیق به دنبال توصیف بررسی رابطه اخلاق کار با تعهد سازمانی و استرس شغلی در آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی است. در این نوع تحقیق رابطه‎ی میان متغیرها براساس هدف تحقیق تحلیل می‎گردد. تحقیقات همبستگی را می‎توان بر حسب هدف به سه دسته تقسیم کرد: الف) مطالعه همبستگی دو متغیری ب) تحلیل رگرسیون[۴۳] ج) تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس. در تحقیقاتی که از تحلیل رگرسیون استفاده می‎شود، هدف معمولاً پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک از یک یا چند متغیر پیش بین است. چنانچه هدف پیش بینی یک متغیر ملاک از چند متغیرپیش بین باشد از مدل رگرسیون چند گانه[۴۴] استفاده می شود. در صورتی که هدف،پیش بینی همزمان چند متغیر ملاک از متغیرهای پیش بین یا زیر مجموعه ای ازآ ن ها باشد از مدل رگرسیون چند متغیری[۴۵] استفاده می شود(سرمد، بازرگان، حجازی، ۱۳۸۷).

۳-۳٫ جامعه و نمونه

۳-۳-۱٫ جامعه آماری

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان اداری (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) ناحیه یک شهر بندرعباس به تعداد۱۵۰ نفر میباشد که در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ مشغول به کار بودند. که این جامعه آماری شامل معاونتهای آموزشی، پرورشی، پشتیبانی و تربیت بدنی و سلامت است.

۳-۳-۲٫ روش نمونه گیری

روش نمونه گیری در پژوهش حاضر از نوع نمونه گیری تصادفی ساده بود. حجم نمونه پژوهش حاضر با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان[۴۶]، ۱۰۸ نفر برآورد شد. محقق جهت مکفی شدن نمونه ها و با احتمال افت آزمودنیها تعداد ۱۲۰ پرسشنامه را به اعضای هیئت علمی تحویل داد که در مجموع ۱۱۱ پرسشنامه تکمیل شده به محقق عودت داده شد. بنابراین نمونه پژوهش حاضر شامل ۱۱۱ نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهر بندرعباس است.

۳-۴٫ ابزار گردآوری داده ها

در مطالعه حاضر جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از سه پرسشنامه استفاده شد. که شامل پرسشنامه های مدیریت دانش، اخلاق کاری و هوش سازمانی استفاده شد.

۳-۴-۱٫ پرسشنامه اخلاق کاری[۴۷]

این پرسشنامه توسط پتی (۱۹۹۰) ساخته شده است. این پرسشنامه چهار بعد ۱) دلبستگی به کار[۴۸]، ۲) پشتکار در کار[۴۹]، ۳) روابط انسانی[۵۰]، ۴) مشارکت در کار[۵۱] را مورد سنجش قرار میدهد. این پرسشنامه دارای ۲۳ گویه است که بر اساس مقیاس لیکرت (کاملا مخالفم،۱؛ مخالفم،۲؛ نه موافقم نه مخالف،۳؛موافقم،۴؛ کاملا موافقم؛۵) هر گویه را مورد ارزیابی قرار میدهد. برای به دست آوردن نمره هر بعد نمرات گویه های آن با هم جمع و نمره آن بعد محاسبه میشود. نمره کلی پرسشنامه اخلاق کاری از جمع ابعاد چهارگانه به دست میآید که حداکثر نمره آن ۱۱۵ و حداقل نمره آن ۲۳ است. در خصوص روایی این پرسشنامه می توان گفت که این پرسشنامه به دلیل زیر بنای نظری مناسب و تایید خبرگان با تخصص موضوعی از روایی محتوایی لازم برخوردار است (مویدفر[۵۲]، ۱۹۹۸). همچنین روایی سازه این پرسشنامه با بهره گرفتن از روش تحلیل عامل تأییدی، مورد بررسی قرار گرفت، که نتایج نشان داد، این ابزار چهار عامل مذکور را در کفایت مورد سنجش قرار میدهد. از سوی دیگر بررسی همسانی درونی این ابزار با استفاده روش آلفای کرونباخ در حد مطلوب مشاهده شد (مویدفر، ۱۹۹۸) که نتایج آن در جدول زیر ارائه شده است.
جدول ۳-۱٫ سئوالات و میزان پایایی مولفه های پرسشنامه اخلاق کاری

مولفه ها

سوالات

آلفای کرونباخ

دلبستگی و علاقه به کار

۶-۱
۸۵/۰

پشتکار و جدیت در کار

۱۲-۷
۷۹/۰

روابط سالم و انسانی در محل کار

۱۷-۱۳
۸۷/۰

روح جمعی و مشارکت در کار

۲۳-۱۸
۷۴/۰

۳-۴-۲٫ پرسشنامه شاخص توصیفی شغل[۵۳]

از این پرسشنامه هم استرس در شغل استفاده میشود. این پرسشنامه توسط اسمیت، کندال و هالین[۵۴] (۱۹۸۹) با ۷۰ سؤال ساخت و اعتباریابی شده استفاده به عمل آمد. این پرسشنامه از پرستفادهترین پرشنامهها برای سنجش ابعاد مختلف استرس شغلی است که تاکنون در داخل و خارج کشور مطالعات گستردهای بر روی آن صورت گرفته است. این پرسشنامه شش بعد شغل شما، مسول مستقیم، همکار، ارتقاء، حقوق و مزایا و شرایط کار در محیط فعلی است. تقریباً تمامی مطالعات مورد اشاره حاکی از روایی و پایائی رضایتبخش این پرسشنامه میباشد. مقیاس بسنجش به صورت پنج درجهای است یک طرف آن رضایت کامل در هر گویه که نمره ۵ به اختصاص داده میشود و طرف دیگر که نمره ۱ به آن اختصاص داده میشود حاکی از فشار و تنش است. امتیاز کلی هر شرکت کننده از جمع امتیازات وی در ۷۰ سوال بر تعداد سؤالات به دست آمد (هومن، ۱۳۸۱). حداکثر نمره فرد پایایی این ابزار با استفاده روش آلفای کرونباخ ۷۹/۰، تنصیف ۷۷/۰، ضریب گاتمن ۷۹/۰ و ضریب بازآزمایی (با حجم نمونه نفر به فاصله یک ماه) ۷۵/۰ (P≤۰/۰۰۱) گزارش شده است (گلپرور و عریضی، ۱۳۸۸). میزان پایایی خرده مقیاسهای این پرسشنامه در پژوهش حاضر محاسبه شد که نتایج آن در جدول زیر گزارش شده است.
جدول ۳-۲٫ سئوالات و میزان پایایی مولفه های پرسشنامه شاخص توصیف شغل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...