۳- ۱- طرح آزمایشی مورد استفاده:
این آزمایش به صورت فاکتوریل و در قالب بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در سال ۱۳۹۰ در شهرستان بابل در شرایط گلدانی انجام شد. این آزمایش بصورت جداگانه بر روی سخ گیاه میزبان اصلی گل جالیز یعنی آفتابگردان ، گوجه فرنگی و توتون بصورت جداگانه انجام شد.
فاکتور اول(A) شامل موقعیت جغرافیائی جمع آوری بذر گل جالیزو در دو سطح بود:
a1 ) بذور جمع آوری شده از منطقه ساوجبلاغ
a2) بذور جمع آوری شده از منطقه گرگان
فاکتور دوم(B) نوع کود نیتروژنه مشتمل بر پنج سطح به شرح زیر بود:
b1 ) اوره
b2) نیترات آمونیوم
b3) فسفات آمونیوم
b4) سولفات آمونیوم
b5) نیترات پتاسیم
فاکتور دوم© شامل محل تشکیل بذر بر روی سنبله بوده و در سه سطح زیر بررسی شد:
c1 ) یک سوم پائین سنبله
c2) یک سوم میانی سنبله
c3) یک سوم بالائی سنبله
۳-۲- محل انجام آزمایش:
این آزمایش در شرایط گلدانی با چهار تکرار برای هریک از گیاهان میزبان در شهرستان بابل، روستای مصیر محله انجام شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۳- آماده سازی گلدانها:
برای هر گونه میزبان تعداد ۱۸۰ عدد گلدان پلاستیکی با گنجایش پنج کیلوگرم تهیه شد. گلدانها با بهره گرفتن از محلول یک درصد آب ژول ضد عفونی شدند.
۳-۴- تهیه خاک گلدانها:
از خاک زراعی منطقه مقدار کافی کیلوگرم تهیه شد و بهنسبت ۹ به ۱ با ماسه بادی کاملا شسته شده مخلوط شد. خاک بدست آمده با دقت بهم زده شد تا خاکی کاملا یکنواخت بدست آید. توده حاصل به کمک ترازوئی با دقت یک گرم توزین شده و به پنج قسمت مساوری تقسیم شد.
۳- ۵- تیمار کود شیمیائی:
به منظور اعمال تیمارهای مربوط به کودشیمیائی در هر قسمت از خاک تهیه شده مقدار مورد نظر از هر نوع کودی محاسبه شده و سپس با بهره گرفتن از ترازوئی با دقت یک صدم گرم توزین شده و با توده خاک مورد نظر بخوبی مخلوط شد.
۳- ۶- تهیه بذر گل جالیز:
بذر مورد نظر در این تیمار در سال ۱۳۸۹ از دو منطقه جمع آوری شده بود. بذر جمع آوری شده از منطقه تنکمان( واقع در منطقه ساوجبلاغ از توابع استان البرز در نیمه دوم آذر ماه، از مزارع گوجه فرنگی آلوده به گل جالیز بوته های گل جالیز تهیه شده و تعداد کپسولهای واقع بر روی هر سنبله گل جالیز شمارش شد. بذر جمع آوری شده از منطقه گرگان در نیمه اول آذرماه سال ۱۳۸۹ از روستای مینودشت و مزارع توتون جمع آوری شد. با توجه به تعداد کپسولها، آنها را به سه قسمت پائین، بالا و میانی تقسیم کرده و بذرهای واقع در کپسولهای هر بخش بطور جداگانه جمع آوری شد و مجموع بذر حاصل از هر بخش سنبله با هم مخلوط شد.
۳-۷- نگهداری بذر ها:
بذرهای جمع آوری شده از سنبله ها در قوطی های پلاستیکی نفوذ ناپذیر نسبت به نور ریخته شده و تا زمان انجام آزمایش در داخل یخچال و در حرارت سه درجه سانتی گراد قرار داده شد.
۳- ۸ – تیمار گلدانها با بذر گل جالیز:
پس از تهیه گلدانها با خاک مورد نظر، به هر گلدان مقدار بیست میلی گرم از بذر گل جالیز مورد نظر( با توجه به موقعیت بذر در روی سنبله) افزوده شد و کاملا با خاک مخلوط شد.
۳- ۹- دوره آماده سازی :
با توجه به نیاز بذر گل جالیز برای خروج از دوره خواب و واکنش به محرک های جوانه زنی که اصطلاحا دوره پیش آماده سازی گفته می شود، گلدانها به مدت سه هفته در محیط طبیعی قرار گرفته و هر سه روز یک مرتبه آبیاری شدند. پس از طی دوره آماده سازی بذرهای گل جالیز، عمل کشت گیاهان زراعی انجام شد.
۳- ۱۰- کشت آفتابگردان:
در داخل هر گدان سه عدد بذر آفتابگردان کشت شد و در مرحله تشکیل سه برگ حقیقی تنک بوته ها انجام شد و در هر گلدان یک بوته آفتابگردان باقی ماند. بوته های حفظ شده چنان انتخاب شدند که کل بوته ها در وضعیت رویشی مشابه قرار گیرند. رقم آفتابگردان کشت شده در این آزمایش رقم شفق بود و از موسسه مرکز تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج تهیه شده بود.
۳- ۱۱- کشت توتون:
در هر گلدان پنج عدد بذر توتون با پوشش غذائی کشت شد. کشت در عمق دو سانتی متری انجام شد. بذر مورد استفاده در این آزمایش از رقم باسما بوده و در سال ۱۳۸۹ از مرکز تحقیقات تیر تاش تهیه گردید.
۳- ۱۲- کشت گوجه فرنگی:
به منظور کشت گوجه فرنگی از نشاهایی با ارتفاع پانزده سانتی متر که دارای شش برگ بودند انتخاب شده و در هر گلدان یک عدد نشا کشت شد. برای تهیه نشاها، بذر گوجه فرنگی رقم ارلی اوربانا از فروشندگان محلی خریداری شده و همزمان با مراحل آماده سازی گلدانها کشت در جعبه چوبی انجام شد. نشاها همزمان با کشت بذور توتون و آفتابگردان در داخل گلدانها کشت شدند.
۳- ۱۳- نگهداری گلدانها:
کلیه گلدانها در محیط ازاد و در شرایط طبیعی نگهداری شدند. آبیاری در ابتدای فصل هر چهار روز یک بار انجام شد. در فصل تابستان آبیاری هر سه روز یک مرتبه انجام گردید.
۳- ۱۴- کنترل آفات:
در دوره رویش گوجه فرنگی در دو مرحله با بهره گرفتن از آفت کش دارتون با آفات مزرعه گوجه فرنگی مبارزه شد.
۳- ۱۵- جمع آوری اطلاعات:
پس از کاشت نشاء ها در زمین اصلی هر هفته از زمین بازدید به عمل آمد و به منظور ثبت اطلاعات نمونه گیری از کرت ها انجام شد. نمونه گیری ها به دو دسته بودند.
۳- ۱۵- ۱- نمونه گیری غیر تخریبی:
ارتفاع بوته، تعداد برگ، زمان گلدهی، زمان تشکیل میوه، زمان خروج گل جالیز از سطح خاک و … .
۳- ۱۵- ۲ – نمونه گیری نهائی( تخریبی):
وزن تر و وزن خشک اندام های گوجه فرنگی(شامل برگ، ساقه، میوه)، وزن تر و وزن خشک آفتابگردان و گل جالیز ، تعداد بوته گل جالیز، تعداد کپسول در هر بوته، تعداد بذر در هر کپسول.
برداشت نهائی زمانی انجام شد که تشکیل برگهای جدید کاهش یافته و برگهای قدیمی تر گیاهان زراعی به رنگ زرد در آمدند.
به منظور تعیین وزن خشک اندامهای میزبان، هریک از اندامها به تفکیک در داخل پاکت کاغذی قرار داده شده و در داخل آون با درجه حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد و به مدت ۷۲ ساعت قرار داده شدند. به منظور تعیین وزن خشک گل جالیز نمونه ها به مدت ۹۶ ساعت در داخل آون قرار داده شدند.
توزین گیاه میزبان و گیاه انگل با بهره گرفتن از ترازوئی با دقت یک صدم گرم بوته های بریده شده از سطح خاک توزین شده و وزن تر آنها تعیین شد. به منظور تعیین وزن خشک بوته ها ط
۳- ۱۶- آنالیز اطلاعات:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...