اسمیت و کارنو(۱۹۶۶) مطالعه در زمینه تاثیر موزیک بر فروش، زمان سپری شده در فروشگاه از سوی مشتریان و رسایی(بلندی) موزیک انجام دادند. نتایج حاکی از آن است که زمان سپری‍شده در فروشگاه و فروش، به صورت عکس با موزیک “بلند” در ارتباط هستند. زمان سپری‍شده در فروشگاه در شرایط با موزیک بلند بسیار کمتر است، اما فروش کلی تحت تأثیر موزیک بلند، نبوده است اما تعداد فروش در دقیقه افزایش یافته چون مشتری زمان کمتری در فروشگاه سپری کرده است.
کلات و ویلت(۱۹۷۶) به مطالعه عمومی رفتار خرید آنی در فروشگاه‍های ملی سوپر مارکت زنجیرهای پرداختند و به این نتیجه رسیدند که به طور میانگین خریداران بیش از ۵۰% از محصولات را بدون برنامه‍ریزی خریداری کرده‍اند؛ درجه بروز خریدهای برنامه‍ریزی نشده در بسیاری از خریداران متفاوت است.
مطالعه کولت و ویلت(۱۹۷۶) از این لحاظ مهم است که تلاش کرده است تفاوت مشتریان در خرید برنامه‍ریزی نشده را نشان دهد. با این وجود این مطالعات در سوپرمارکت‍ها و فروشگاه‍های سازماندهی شده بزرگ انجام گرفته است.
پوپای و دوپونت(۱۹۷۷) به مطالعه عادات خرید مصرف‍کننده پرداختند و به این نتیجه رسیدند که ۶۵% تصمیمات خرید در سوپرمارکت‍ها در داخل فروشگاه گرفته می‍شود که بیش از ۵۰% آنها برنامه‍ریزی نشده است؛ میزان خریدهای برنامه‍ریزی نشده در رده‍های مختلف محصولی متفاوت است، دلایل خرید برنامه‍ریزی نشده ۳۸% تأثیر خرده فروشی، ۲۹% تأثیر تولیدکننده، ۲۴% قدرت زبان به زبان و ۹% سایر است.
بلنگر، رابرتسون و هایریشمن(۱۹۷۸) اثر عوامل دموگرافیک بر رفتار خرید آنی را مورد مطالعه قرار دادند و نتایج مطالعه آنان حاکی از آن بود که خریداران کمتر از ۳۵ سال بیش‍تر مستعد خرید آنی هستند تا افراد بالای ۳۵ سال.
وینبرگ و گاتوالد(۱۹۸۲) خرید آنی‍گرایانه مصرف‍کننده به عنوان نتیجه‍ای از هیجانات را بررسی کردند این پژوهش در دانشگاه پیدربورن[۱۴۲] به اجراء درآمد و در مورد خرید عکس‍های برگردان طراحی شده است و ابتدا از افراد فیلم برداری صورت گرفت و سپس از خریداران یا خریداران خواسته شد تا پرسشنامه‍ای را پ‍رکنند.۴۷ خریدار و ۱۵۴ غیرخریدار ضبط شدند که ۱۵ نفر از هرکدام از گروه‍ها انتخاب شدند و مدت فیلم از ۳ تا ۱۷ ثانیه بود. برای سنجش هیجانات از ۳ عامل قدرت[۱۴۳]، جهت[۱۴۴]، و کیفیت[۱۴۵] استفاده شد که هرکدام از این موارد صفاتی را در خود جای می‍دهند و در کل سنجه‍ای ۱۷گزاره ای آماده گردید. این مطالعه، در دو بعد بود یکی در مورد خود ادراکی و دیگری ادراک بیرونی(که از خود بروز می‍دهند)، در این دو بعد، دو عامل قدرت و جهت با یکدیگر تفاوت‍هایی داشتند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نتایج:
خریداران آنی خودشان را بیشتر از غیر خریداران احساسی ارزیابی می‍کنند.
خریداران آنی خودشان شدیداً در چگونگی وانمودکردن با غیرخریداران متفاوت هستند.
پردازش اطلاعات نقش مهمی را بازی می‍کند اما پیوند هیجانی(احساسی) بیشتر این رفتار را تحت‍تأثیر قرار می‍دهد.
جانسون و ویلیامز(۱۹۸۴) به مطالعه عمومی رفتار مصرف خرید آنی مصرف‍کننده پرداختند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ۲۰%تصمیمات به خرید در داخل فروشگاه‍ها گرفته می‍شود؛ تفاوت‍های چشمگیری در رده‍های مختلف محصولی وجود دارد.
ابیدات(۱۹۸۹) مطالعه آنی بودن را در اردن انجام داد که مورد مطالعه زنان اردن بودند. وی به این نتیجه رسید که آنی بودن در زنان تحت تأثیر وضعیت تأهل، سطح سواد، جایگاه شغلی و سن است.
آبرات و گودی(۱۹۹۰) اثر محرک‍های داخل فروشگاهی و فرهنگ بر رفتار خرید آنی را مورد بررسی قرار
دادند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که محرک‍های فروشگاهی بسیار بر خریدهای برنامه‍ریزی نشده اثر میگذارند؛ ۷۰% خریدهای برنامه‍ریزی نشده به دلیل تکنیک‍های ترویجی است که به ترتیب عبارتند از: وابستگی به محل فروش کالا[۱۴۶]، نشانه گذاری قفسه ها[۱۴۷]، نمایش در انتهای مسیرهای قفسه ها[۱۴۸] و نمایش‍های خاص. ۲۵% خریدهای برنامه‍ریزی شده زمانی است که پاسخ گر “نیازی را به یاد می آورد[۱۴۹]“؛ فرهنگ نقشی مهم در تعیین رفتار خرید آنی مشتری بازی می‍کند.
یو،مورگان، کوتسیپولوس و کانگ پارک(۱۹۹۱) رفتار خرید آنی در خریداران پوشاک را بررسی کردند. مورد مطالعه این تحقیق ۳۲۴ خانم بوده است که شامل دانشجویان نساجی، دانشجویان سایر رشته ها و مصرف کنندگان غیر دانشجو می‍باشد. نتایج نشان می‍دهد که: دانشجویان نساجی نسبت به افراد غیر دانشجو آنی‍تر خرید می‍کنند و تمایل زیادی به کالاهای جدید دارند. در مقابل افراد غیر دانشجوی مسن تمایل به خرید برنامه‍ریزی شده دارند. رگرسیون عددهای پایینی را نشان داد که بدین معنی است که رفتار خرید آنی مؤلفه‍های دیگری نیز دارد.
روک و گاردنر(۱۹۹۳) به بررسی اثر حال و حوصله[۱۵۰] مصرف‍کننده بر رفتار خرید آنی پرداختند که نتایج حاکی از آن بود که حال و حوصله داشتن مصرف کننده از حال و حوصله نداشتن وی بیشتر باعث رفتار خرید آنی می‍شود.
داناوان و همکاران(۱۹۹۴) اثر حال و حوصله مصرف‍کنندگان یا حالت(وضعیت) احساسی[۱۵۱] بر رفتار خرید آنی را مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که احساس لذت بردن در محیط خرید رابطه‍ای مثبت با رفتار خرید آنی دارد.
روک و فیشر(۱۹۹۵) به ویژگی عمومی آنی بودن و رفتار آنی؛ ارزیابی هنجاری از خوشایند بودن خرید آنی پرداخت. این تحقیق نشان داد که داشتن خصیصه میل به خرید با رفتار خرید آنی همبستگی دارد؛ ارزیابی هنجاری مصرف کننده از خوشایند بودن خرید آنی در مواردی خاص، خصیصه میل به خرید فرد را تعدیل می‍کند.
دیتمار، بیتی و فریز(۱۹۹۵) به مطالعه خودنیماد[۱۵۲](آگاهی به هویت و ماهیت خود) و رفتار خرید آنی پرداختند. تحقیق آنها نشان داد که مردان بیشتر به دلیل داشتن هویت استقلال[۱۵۳] خرید آنی را تجربه می‍کنند در حالی که زنان به دلیل داشتن هویت اجتماعی خرید آنی را دارند.
دیتمار، بیتی و فریز(۱۹۹۵) همچنین همسانی جنسیتی و نماد کالایی، ملاحظات مربوط به تصمیم گیری در خرید آنی را نیز مورد مطالعه قرار دادند. کالاها را در ۷ بعد طبقه‍بندی کردند. نتایج مبرهن این نکته بود که محصولات به صورت آنی خریداری می‍شوند تا بازتاب‍دهنده هویت فرد باشند. مردان تمایل به خرید وسایل تفریحی و سرگرمی دارند در حالیکه زنان به دنبال کالاهای نمادین و آن دسته کالاهایی که بیان‍کننده‍ی شخصیت آنان باشد، هستند.
دیتمار، بیتی و فریز(۱۹۹۶) اهداف، ملاحظات تصمیم‍گیری و تصویر ذهنی هر فرد در خریداران آنی زن و مرد را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که برخی محصولات بیشتر به صورت آنی خریداری می‍شوند مثل جواهرات و تجهیزات ورزشی. اثر خرید آنی در زنان بیشتر از مردان است. خرید اجباری نیز از دو عامل تشکیل شده است: مادی‍گرایی[۱۵۴] و تناقضات فردی[۱۵۵]. خلق و خوی فرد یکی از عوامل مهم در خرید آنی است و مادی‍گرایی و تناقض فردی نیز از طریق تغییر خلق و خوی مؤثر است.
بیتی و فرل(۱۹۹۸) در تحقیقی تمایل به خرید آنی به عنوان ویژگی شخصیتی مصرف‍کننده را مورد توجه قرار دادند و یافتند که حال و حوصله داشتن مصرف کننده با تحمیل به خرید آنی مرتبط است.
وود(۱۹۹۸) اثر سن بر خرید آنی را بررسی کردند. به این نتیجه رسیدند که خرید آنی با روندی آرام بین سنین ۳۹- ۱۸ افزایش می‍یابد و پس از آن افت می‍کند.
وود(۱۹۹۸) وضعیت اقتصادی-اجتماعی، به تأخیر‍انداختن کامروایی و خرید آنی را مورد پژوهش قرار داد. در این تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه‍ای با ۶۷ گزاره و نمونه‍گیری از ۵۹۴ نفر، ۶۰% خرید از سوپرمارکت‍ها و ۵۳% خریدهای عمده از فروشگاه‍ها بدون برنامه‍ریزی هستند. تقریباً ۲۵% مردم خرید آنی اختیاری[۱۵۶] را تجربه کرده‍اند. جایگاه اجتماعی اقتصادی با درآمد و تحصیلات سنجیده شد. این نوع از خرید آنی در زنان بیش از مردان است خصوصاً در خرید پوشاک. کسانی که تحصیل کرده بودند بیشتر کامروایی را به تعویق انداخته و خرید آنی در آنها پایین است. درآمد خانوار بر خرید آنی بی تأثیر است.
هاسمن(۲۰۰۰) تحقیقی با چند روش از انگیزه‍های مصرف‍کنندگان در رفتار خرید آنی انجام داد. در این تحقیق هم از داده‍های کمی و هم کیفی برای آزمون فرضیات مرتبط با انگیزه‍ی مصرف‍کنندگان در ارتباط با خرید آنی استفاده شده است.
هیچ رابطه‍ای میان عوامل دموگرافیک و خصوصیت خرید آنی در افراد وجود ندارد(سایرین می‍گفتند درآمد و جنسیت مؤثرند). خرید آنی افراد با نیاز لذت‍جویانه و تمایل آن‍ها به ارضای عزت‍نفس در ارتباط است. ادراک از تصمیم‍گیری صحیح به عنوان میانجی در رفتار خرید آنی است. اشاره می‍کند همیشه خرید آنی منفی نیست و علت آن این است که بسیاری از مردم به دلایل غیراقتصادی ممکن است کالا را خریداری کنند مثل لذت، فانتزی بودن و کامروایی‍های اجتماعی و احساسی.
ورپلانکن و هرابادی(۲۰۰۱) تفاوت‍های فردی در تمایل به خرید آنی: احساسی و بدون تعقل بودن را مورد مطالعه قرار دادند. در این پژوهش مقیاسی با ۲۰ عامل را برای سنجش تمایل به خرید آنی توسعه داد. تمایل به خرید آنی را در ۲ جنبه ی عقلایی [۱۵۷]و عاطفی[۱۵۸] مورد سنجش قرار داد. در مطالعه دوم خود هر یک از این ۲ جنبه‍ی تمایل به خرید آنی را با توجه به نوع شخصیت مورد سنجش قرار داد(مدل بیگ فایو[۱۵۹]). نتایج نشان داد که:
هرچه استقلال افراد کمتر باشد زودتر ار لحاظ عاطفی تحت تاًثیر دیگران قرار می‍گیرند و تمایل به خرید آنی در آنها بالاتر است(رابطه‍ی منفی استقلال و تمایل به خرید آنی).
رابطه منفی میان وظیفه‍شناسی و تمایل به خرید آنی(هرچه افراد وظیفه شناس‍تر باشند از لحاظ عقلایی کمتر تمایل به خرید آنی دارند).
تمایل به خرید آنی(از هردو جنبه احساسی و عقلایی) با برون‍گرایی رابطه مثبت دارد.
کیسن و لی(۲۰۰۲) اثر تعدیل‍گر فرهنگ بر رفتار خرید آنی مصرف‍کننده را بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان‍دهنده این است که تفاوت عوامل فرهنگی افراد به طور سیستماتیک رفتار خرید آنی را تحت تأثیر قرار می‍دهد. آنی بودن خرید در گروه‍های فردگرا نسبت به جمع گرا بالاتر است.
جانز، رینالد، وون و بیتی(۲۰۰۳) گسترش برداشت از خرید آنی و سوق از متغیر شخصیت به متغیر محصول خاص را مطالعه کردند. مطالعات آنها منتج به این نتایج شد که مفهوم سازی محصول خاص[۱۶۰] در رفتار خرید آنی پیشگوکننده بهتری از رفتار واقعی خرید آنی است. سطوح بالاتری از تمایل عمومی به خرید آنی با سطوح بالاتری از خرید محصولاتی خاص در ارتباط است. هرچه درگیری ذهنی افراد نسبت به یک محصول بالاتر باشد تمایل به خرید آنی در آن نیز بالاتر است. تمایل به خرید آنی در طبقات خاصی از محصولات یکسان است.
مای، جانگ، لانتز و لوب(۲۰۰۳) به بررسی اکتشافی در مورد رفتار خرید آنی در اقتصاد در حال گذار: مطالعه‍ی مصرف‍کنندگان شهری ویتنام پرداخت. نتایج این تحقیق نشان می‍دهد که فردگرایی، سن و درآمد با خرید آنی در ارتباط هستند و علت اصلی مبادرت به خرید آنی استفاده شخصی افراد می‍باشد.
کالی و بورگس(۲۰۰۳) تفاوت‍های جنسیتی در خرید آنی عاطفی و عقلایی را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق ۲۷۷ دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش فرایند خرید آنی عاطفی و عقلایی، تفاوت بسیار زیادی میان زنان و مردان مشاهده شد. تفاوت زیادی میان خرید مردان و زنان در هر یک از محصولات زیر وجود دارد: پیراهن، شلوار/ دامن، کت، لباس‍زیر، بدلیجات، کفش، قطعات الکترونیک، نرم افزار کامپیوتر، CD و DVD ها، تجهیزات ورزشی، محصولات آرایشی- بهداشتی و مجله‍ها و روزنامه‍ها.
آدلار، لانسندورفر، لی و ماریموتو(۲۰۰۳) به مطالعه اثرات فرمت‍های رسانه‍ای بر هیجانات و نیت به خرید آنی پرداختند. این تحقیق در مورد خرید CD اجراء گردید. ۳ نوع سبک رسانه‍ای به کار می‍رود:
۱) متن آهنگ‍ها
۲) تصاویر موزیک ویدئوها
۳) خود موزیک ویدئوها
نتایج نشان داد که:
نمایش متن آهنگ‍ها نسبت به نمایش تصاویری از موزیک ویدئو، اثری بیشتر در خرید آنی دارد.
زمانی که فرد در معرض محرک‍های ویدئویی قرار می‍گیرد نسبت به زمانی که در معرض نوشته یا تصویر قرار می‍گیرد، پاسخ هیجانی مثبتی را از خود نشان می‍دهد.
پاسخ هیجانی مثبت منجر به نیت به خرید آنی می‍شود.
افرادی که در معرض محرک‍های ویدئویی قرار می‍گیرند نسبت به زمانی که در معرض نوشته یا تصویر قرار می‍گیرند، نیت به خرید آنی بیشتری را از خود نشان می‍دهند.
الیزابت ساراپین(۲۰۰۴) به مطالعه نگرش خرید آنی در میان گروه‍های سنی مختلف پرداخت. نمونه تحقیق در۴ گروه سنی خلاصه می‍شد که در سه موقعیت جغرافیایی متقاوت بودند. نتایج این تحقیق به شرح زیر است:
رابطه‍ای میان خرید آنی و گروه‍های سنی وجود ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...