٭شناخت سینتیکی فرایند حذف رنگ.
٭تعیین ایزوترم جذب رنگ متیل اورانژ

متیل اورانژ[۶۱]:

متیل اورانژ با فرمول شیمیایی C14 H14 N3 Na O3 Sیک ترکیب شیمیایی است که جرم مولی آن ۳۲۷/۳۳ g/molمی باشد و نام دیگر آن هلیانتین است. یکی از شناساگرهای pH می باشد که در محیط اسیدی قرمز و در محیط بازی زرد است. چگالی آن ۱۲۸/۱ g/cm3، دمای ذوب بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتی گراد دارد و محلول در آب است]۲۳[.
متیل اورانژ ترکیبی به شدت رنگی است و در رنگ کردن و چاپ کردن پارچه ها به کار می رود.شیمیدان ها از آن ها در تیتراسیون باز ضعیف با اسیدهای قوی استفاده می کنند . رنگ این ماده از قرمز تا زرد مایل به نارنجی تغییر می کند . تغییر مسیر الکترون های محدود در مولکول وقتی که اتم هیدروژن به آن اضافه یا از آن جدا می شود سبب تغییرات رنگی pH متیل اورانژ می شود. این مولکول رنگ سبز – آبی را جذب می کند و در نتیجه به رنگ قرمز دیده می شود. نیتروژن دارای بار مثبت پیوند دوگانه دارد]۲۳[.
این رنگ از واکنش سولفانیلیک اسید، سدیم نیترات و دی متیل آلانین ساخته می شود. ابتدا سولفانیلیک در محلول اسیدی رقیق حل شده سپس سدیم نیتریت به آن اضافه می شود و نمک دی آزونیوم تشکیل می شود]۲۳[.

طبقه بندی رنگ های آزو:

طبقه بندی رنگ های آزو بر حسب گروه های آزو، مونو،دی و پلی آزو است.

مونو آزو : رنگ های حلال،بازی یا کاتیونی،دندانه ای،دارای گروه اسیدی (که متیل اورانژ از این گروه است، و از دی آزو تاسیون آمین های حلقوی و سولفانیلیک اسید سنتز می شود]۲۳[.

ویژگی های پلی پیرول[۶۲] و کامپوزیت هایش:

پلی ‌پیرول پلیمر رسانایی است که در بیست سال گذشته گسترده ترین تحقیقات بر روی آن صورت گرفته اما علی رغم حجم کاری که تاب حال دراین خصوص انجام گرفته،تمرکزکمی برروی مکانسیم سنتز پلی پیرول بخصوص مکانیسم مربوط به مناسب ترین روش یعنی الکتروپلیمریزاسیون صورت گرفته است. برای مطالعه رسوب گذاری الکتریکی ویا دوپه کردن[۶۳] (دوپه کردن نوعی رسوب دادن است) پلی پیرول از تکنیک های تجزیه ای متعددی استفاده شده است اما خود مکانیسم موضوع بحث برانگیزی است بطوریکه هنوز مکانیسم واحدی به صورت عمومی مورد پذیرش واقع نشده است. مکانیسم ارائه شده بوسیله دیاز،عمومی ترین مکانیسمی است که در مراجع به آن اشاره می شود اما مکانیسم های دیگر نیز حامیانی دارند. بحث بر سر مرحله شروع واکنش است بطوریکه در هر مکانیسمی، روش متفاوتی برای شروع واکنش ارائه می شود که در آن، میان انتقال الکترون، انتقال پروتون و تشکیل مستقیم رادیکال پیرول، تفاوت وجود دارد. صرفنظر از مرحله شروع، عوامل دیگری شامل الکترولیت، حلال، دما و pHوجود دارند که در طی الکتروپلیمریزاسیون پیرول بر مکانیسم واکنش اثر می گذارند بنابراین چنین مواردی بر روی خصوصیات ویژه پلیمر تشکیل شده در الکترود تاثیرگذار خواهند بود]۲۴[.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روش تولید:

پلی پیرول و کامپوزیت هایش از نظر شیمیایی با بهره گرفتن از Fe Cl3به عنوان اکسید کننده در جایگاه آبدار و غیر آبدار ساخته می شود.تاثیر محلول های متنوع مثل آب، اتیل استات،استو نیتریل، متیل استات،متانول،اتیل متیل کتون و عوامل فعال سطح ، پلی (اتیلن گلایکول) وپلی (وینیل استات) روی خواص محصول مطالعه شدند. رسانایی الکتریکی پلیمر و کامپوزیت هایش توسط میکروسکپ الکترونی اسکن کننده [۶۴] و رزونانس مغناطیسی هسته پروتون[۶۵], مادون قرمز انتقال فوریه [۶۶] انجام شد و نتایج نشان داد که ساختمان،رسانایی و ساختار محصولات به نوع محصولات و افزودنی ها بستگی دارد.]۲۵[در جدول زیر شرایط بهینه برای پلی پیرول و کامپوزیت هایش آمده است.
جدول ۱-۵: شرایط بهینه برای PPyو کامپوزیت هایش]۲۵[

نوع محلول

غلظت افزودنی

افزودنی

نمونه

آب

PPy

متیل استات

PPy

متانول

PPy

آب+اتیل استات

PPy

آب

۲۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...