تصویر۱۸- تغییرات شدت جریان مولی IBA نسبت به طول بدون بعد رآکتور

توزیع شدت جریان مولی هیدروژن فاز گازی در طول رآکتور

همان­گونه که می­دانیم، رآکتورهای بستر چکه­ای برج­های واکنشی هستند که در دسته­ی رآکتورهای سه فازی جای می­گیرند. شدت جریان مولی اجزای فاز مایع به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفت. اما همچنان فقدان تجزیه و تحلیلی مناسب در زمینه­ رفتار هیدروژن فاز گازی احساس می­ شود. با توجه به فرض غیر فرار بودن اجزای فاز مایع، هیدروژن تنها جزء موجود در جریان گازی می­باشد که پروفایل آن در تصویر ۱۹ نشان داده شده است.
به منظور پیشرفت واکنش، لازم است تا مولکول­های هیدروژن از فاز گازی به سمت فاز مایع مهاجرت کنند. به بیان دیگر، همان­گونه که تصویر نشان می­دهد، باید یک روند نزولی برای هیدروژن وجود داشته باشد. به وضوح مشخص است که نتیجه به دست آمده از مدل در تطابق قابل قبولی با داده­ی به دست آمده از واحد صنعتی می­باشد. نتیجه­ حاصل از رآکتور صنعتی توسط نقطه­ی قرمز رنگ در تصویر نشان داده شده است. تفاوت ناچیز مشاهده شده در تصویر نتیجه­ خارج شدن مقداری از هیدروژن از سیلندر ۱۰-D-683 می­باشد که اثرات آن در محاسبات مدلسازی در نظر گرفته نشده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تصویر۱۹- تغییرات شدت جریان مولی هیدروژن گازی نسبت به طول بدون بعد رآکتور

توزیع مشخصه­های فیزیکی در طول رآکتور

یکی از مشخصه­های فیزیکی سیستم که نقش انکارناپذیری در تعیین رفتار مدل ریاضی دارد نفوذپذیری[۹۵] هیدروژن در فاز مایع می­باشد. با توجه به جدول ۵ معادله­ Wilke-Chang به منظور پیش بینی ضریب نفوذپذیری تنها جزء فاز گازی یعنی هیدروژن به کار گرفته شده است. این پارامتر به شدت تحت تأثیر دما و ویسکوزیته­ی مایع می­باشد. با توجه به گرمازا بودن کلیه­ واکنش­ها، دما در طول رآکتور قطعاً افزایش می­یابد. به علاوه، افزایش دما برای کاهش ویسکوزیته مطلوب می­باشد. از این رو، افزایش نفوذپذیری نتیجه طبیعی افزایش دما می­باشد. تصاویر ۲۰ و ۲۱ شمایی از پروفایل نفوذپذیری و ویسکوزیته­ی فاز مایع می­باشند.

تصویر۲۰- تغییرات نفوذپذیری هیدروژن در طول رآکتور

تصویر۲۱- تغییرات ویسکوزیته فاز مایع در طول رآکتور

بررسی تأثیرات تغییر دمای ورودی

در این بخش سعی بر آن است که تأثیر تغییر دمای ورودی را بر پارامترهای مختلف مورد مطالعه قرار بگیرد.
تصویر ۲۲ شمایی سه بعدی از دمای جریان خروجی از رآکتور به صورت تابعی از دمای ورودی و طول رآکتور می­باشد. دمای ورودی برابر با رقم ۳۵/۳۲۳ کلوین به عنوان دمای مرجع انتخاب گردیده است. بدیهی است که هرگونه افزایش در میزان انرژی سیستم سبب تولید محصولاتی با دمای بالاتر می­ شود. با نگاهی دوباره به تصویر می­توان دریافت که شیب نمودار به ازای هر دمای ورودی یکسان می­باشد. پس می­توان بیان کرد که تغییر دما در هر نقطه از تصویر نسبت به حالت پایه برابر با اختلاف دمای ورودی با دمای ورودی حالت پایه می­باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...