فرضیه فرعی ۳: بین فرهنگ سازمانی و رعایت حرمت همکاران رابطه وجود دارد.
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان داد بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و رعایت حرمت همکاران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که با افزایش فرهنگ سازمانی حفظ و رعایت حرمت همکاران نیز افزایش می یابد.
که این نتیجه با نتایج پژوهش نیازی(۱۳۸۵) با محوریت اخلاق سازمانی درامور سازمانی هم سویی دارد . وی به نتیجه رسید که مهمترین مبنا در پیشرفت اخلاق اداری تصحیح بینش کارکنان نسبت به خودشان، مردمان، مسؤلان و وظایف شان است زمانیکه دید انسان به طرف مردم، مافوق و کاراش اصلاح شود و با نگاهی پاک به امور فوق بی بینند و عمل نمایند کار کردن به مثل خدمت نمودن و عبادت کردن است و این خود سبب رشد در اداره و افزایش حرمت کارکنان بین یکدیگر می شود.همچنین با نتایج طاهری،کاظم پور،اشرفی ریزی(۱۳۸۹) مطابقت دارد یافته های این پژوهش نشان می دهد که بیشترین میزان توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای مربوط به برقراری ارتباط مثبت با همکاران و کمترین میزان توجه مربوط به گسترش دیدگاه محققانه در عملکرد و ارزیابی فعالیت‌ها بود. رتبه‌بندی میزان توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای در ابعاد مختلف نشانگر آن است که بیشترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در برابر همکار و کمترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در مقابل حرفه اختصاص یافته بود.
فرضیه فرعی۴: بین فرهنگ سازمانی و شایستگی تخصصی معلمان رابطه وجود دارد.
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و شایستگی تخصصی معلمان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و می توان نتیجه گیری کرد که با افزایش فرهنگ سازمانی شایستگی تخصصی معلمان نیز افزایش می یابد.
نتیجه این فرضیه با نتایج پژوهش ابوالقاسمی(۱۳۸۸) با عنوان بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی ومدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی تهران مطابقت داردنتایج حاصل بیانگر آن است که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون سایر فرضیات بیانگر آن است که بین همه انواع فرهنگ سازمانی) قبیله، سلسل همراتب، بازار، وضعیت سالار)و مدیریت دانش رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد بیشاپ[۷۸]،( ۲۰۰۶ ) همخوانی دارد زیرا آنان نشان دادند که فرهنگ سازمانی به گونه ای معنادار با ادراک توانمندی مرتبط بوده و فرهنگ سازمانی کمک می کند تا تغییر و نوسانهای موجود در ادراکات حاصل از توانمندسازی کارکنان را درک کنیم. همچنین، با نتیجه پژوهش شاهرودی (۱۳۸۹)همسو می باشد زیرا وی در پژوهش خود با بررسی میزان شایستگی تخصصی معلمان مقطع ابتدایی و رابطه آن با مؤ لفه های فرهنگ سازمانی مدرسه به این نتیجه دست یافت که وضعیت توانمندی معلمان در مدارس مورد پژوهش، از متوسط بیشتر است و تفاوتی معنادار میان نمره های توانمندی معلمان بر اساس جنسیت وجود ندارد. درحالی که همه مؤلفه های فرهنگ سازمانی،دارای رابطه ای مستقیم و معنی دار با نمره توانمندی معلمان مورد پژوهش بود است.
فرضیه فرعی ۵: بین فرهنگ سازمانی و شایستگی پداگوژی رابطه وجود دارد
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان دادکه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و پداگوژی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که با افزایش فرهنگ سازمانی شایستگی پداگوژی افزایش می یابد.
فرضیه فرعی۶: بین فرهنگ سازمانی و رشد و توسعه دانش آموزان رابطه وجود دارد
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان که بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و رشد و توسعه دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که افزایش فرهنگ سازمانی موجب رشد و توسعه دانش دانش آموزان در ضمینه های علمی می شود.
که با نتایج میلر[۷۹] ( ۲۰۰۰ ) و اسمیت[۸۰] ( ۲۰۰۷ ) با محوریت نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی معلمان بر روی پیشرفت دانش آموزان کلاس سوم و چهارم انجام گرفت مطابقت دارد.
فرضیه فرعی۷:بین فرهنگ سازمانی و حفظ اسرار دانش آموزان رابطه وجود دارد.
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان دادکه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و حفظ اسرار دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش اخلاق حرفه ای میزان حفظ اسرار نیز بیشتر می شود.
که این مورد با نتایج کوهن[۸۱](۱۹۹۱) با محوریت اخلاق سازمانی هم سو می باشدکه به این نکته اشاره می کند حفظ حریم و اسرار خصوصی کارکنان با افزایش سطح فرهنگی آنها افزایش می یابد.
فرضیه فرعی۸: بین فرهنگ سازمانی و انجام ارزشیابی صحیح رابطه وجود دارد.
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان دادکه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و انجام ارزشیابی صحیح رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی۹: بین فرهنگ سازمانی و احترام گذاشتن به سازمان رابطه وجود دارد.
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان دادکه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و احترام گذاشتن به موسسه و سازمان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
این با پژوهش استیفن (۱۹۹۸)
منطبق است وی می گوید از نتایج عمده وجود فرهنگ قوی سازمانی این است که موجب افزایش میل به کار در سازمان شده و موجب می‌شود که اعضای سازمان دربارۀ جایگاه و محل آن اتفاق نظر کامل داشته باشند، این اتفاق نظر باعث انسجام، وفاداری و ایجاد تعهد زیاد نسبت به سازمان و محیط کاریشان می‌شود.
فرضیه فرعی ۱۰: بین نظرات مدیران دبیرستان های شهر زاهدان درخصوص اصول اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی با توجه به متغیر های دموگرافیک (جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت) تفاوت معنا داری وجود دارد
تجزیه تحلیل یافته های مربوط به فرضیه نشان دادکه فرهنگ سازمانی در بین مدیران، با توجه به سابقه مدیریت یکسان میباشد . نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه اخلاق حرفه ای برحسب سابقه مدیریت نشان میدهد که اخلاق حرفه ای در بین معلمان با توجه به سابقه مدیریت تفاوت معنیداری وجود ندارد وهمچنین میزان فرهنگ سازمانی واخلاق حرفه ای در مدیران زن و مرد یکسان نمیباشدو مدیران زن ازفرهنگ سازمانی واخلاق حرفه ای بالاتری برخوردارند.
میتوان نتیجه گرفت که میزان فرهنگ سازمانی واخلاق حرفه ای درمدیران دارای تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس یکسان میباشد.
که این با نتایج پژوهشی تحت عنوان عوامل مؤثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز از حسین بهروان (۱۳۸۹) مطابقت داردنتایج نشان می دهد که میزان تعهد سازمانی کارکنان بالاتر از متوسط است. میزان تعهدسازمانی با متغیرهای جنسیت ، سطح تحصیلات ، فشار نقش، فرصت و ارتقای شغلی و ابهام نقش رابطه معنادار مثبت وبا مشارکت سازمانی رابطه معنادار ندارد . همچنین با نتایج تحقیق طاهری،کاظم پور،اشرفی ریزی(۱۳۸۹) با عنوان میزان توجه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفه‌ای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران انجام گرفت هم سو می باشد در بررسی رابطه‌ی میان جنس، میزان تحصیلات، رشته‌ تحصیلی، نوع استخدام، میزان حقوق و نوع کار با میزان توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای، آزمون‌های آماری نشان دادند که تنها میان سطح تحصیلات و میزان توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای رابطه‌ی معنی‌داری وجود داشت، اما در سایر موارد رابطه‌ی معنی‌داری وجود نداشت.
فرضیه فرعی ۱۱: آیا ابعاد اخلاق حرفه ای می تواند فرهنگ سازمانی را پیش بینی کند؟
جدول (۴-۱۵) حاکی از آن است که در بررسی اولویتهای متغیرهای پیش بینیکنندهی فرهنگ سازمانی، در گام اول رعایت حرمت همکاران بیشترین پیش بینی را داشته است، این متغیر به تنهایی توانسته ۲۸ درصد تغییرات فرهنگ سازمانی را پیش بینی کند و در گام دوم احترام گذاشتن به موسسه و سازمان نیز وارد الگوی پیش بینی شده است، این دو متغیر با هم دیگر توانستهاند ۳۴ درصد تغییرات فرهنگ سازمانی را پیش بینی کنند، یعنی متغیر احترام گذاشتن به موسسه و سازمان به تنهایی توانسته است ۶ درصد به میزان پیش بینی متغیر قبلی اضافه کند. ضریب بتای استاندارد نیز نشان میدهد که در معادلهی رگرسیون، متغیر رعایت حرمت همکاران دارای ضریب بتای ۵۱/۰ و متغیر احترام گذاشتن به موسسه و سازمان دارای ضریب بتای ۲۵/۰ میباشند.
۵-۲ ) پیشنهادات :
۵-۲-۱)پیشنهادات اجرایی:
۱- پیشنهاد می شود فرهنگ حاکم بر سازمان آموزش و پرورش را امر کلیدی در نظر گرفت و برای افزایش غنای فرهنگ این سازمان نیروهایی جذب شوند که علاقه و تعهد نسبت به حرفه ی خود را دارند و دارای مدارک علمی و معلومات بالایی در رابطه با رشته تدریس خود باشند هم چنین پیشنهاد می شود در گزینش معلمان علاوه بر مسائل دینی و مذهبی به بررسی حالات روحی و روانی معلمان نیز تاکید شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-با توجه به اینکه اخلاق امر مهمی در پیشرفت و یا عدم پیشرفت افراد تلقی می شود پیشنهاد می شود برای افزایش هر چه بیشتر اخلاق حرفه ای در بین معلمان ابتدا آموزش و پرورش توجه بیشتری به چگونگی جذب و استخدام نیروها کند.
به عنوان مثال معلمان علاوه برمسائل مذهبی ودینی بر اساس مسائل اجتماعی واخلاقی نیز مورد آزمون قرار بگیرند.
هم چنین پیشنهاد می شود که در آموزش های دانشگاهی دانشجو معلمان واحدهای درسی با محوریت روابط اجتماعی و یا شیوه های ارتباط با دانش آموزان در سنین مختلف گنجانده شود و واحدهای روان شناسی تربیت معلم (روان شناسی عمومی، شخصیت، رشدو..) به صورت عملی نیز تدریس شود تا معلمان از نزدیک با مسائل روحی و روانی دانش آموزان آشنا شوند.
۳-با توجه به اینکه شایستگی تخصصی و حرفه ای هر معلم باعث یک تدریس اخلاقی می شود پیشنهاد می شود در جذب معلمان به صورت آزاد (غیر از تربیت معلم) نظارت و برنامه ریزی صحیح انجام شود.به عنوان مثال این افراد حداقل چند ماه به صورت مستمر دوره ی شیوه های کلاس داری و ارتباط داشتن با دانش آموزان و همچنین دوره کاررورزی را قبل از شروع به کار بگذرانند.
۴-به منظور افزایش حفظ اسرار دانش آموزان در یک مدرسه پیشنهاد می شود آموزش و پرورش مدیرانی را انتخاب کنندکه علاوه بر تجربه کاری، امید به زندگی که نشانه سلامت روانی می باشد در سطح بالایی داشته باشند. زیرا اینگونه افراد خالی از تعصبات شخصی می باشند و این امر تاثیر بسزایی بر معلمان خواهد داشت و محیط کاری را عاری از سوء استفاده های شخصی می کند.
۵-برای رشد و توسعه دانش آموزان پیشنهاد می شود. ابتدا به رشد معلمان توجه شود برای همین
منظور کلاس های ضمن خدمت با موضوعات جدید علمی و به صورت عملی و کاربردی برگزار شود از اساتید برجسته علمی دعوت به عمل آید و این کلاس ها در زمان و فضای مناسب برگزار شود
هم چنین پیشنهاد می شود کلاس های پرسش و پاسخ با حضور معلمان بازنشسته برگزار شود تا تبادل تجارب بین معلمان صورت گیرد.پیشنهاد می شود این کلاس ها به صورت ادواری انجام شود.
۶- پیشنهاد می شود مدیران علاوه بر مدرک تحصیلی متناسب با مدیریت و سابقه کاری بالا از لحاظ بهداشت روانی و اجتماعی و اخلاقی مورد گزینش و مصاحبه قرار گیرند.
۷-گزینش و مصاحبه علمی و فرهنگی به صورت ادواری (هر ۵ سالی یکبار) از معلمان و مدیران انجام گیرد.
۸-پیشنهاد می شود مدیران و معلمان پرونده اخلاقی در مدرسه داشته باشند که توسط والدین، دانش آموزان، و سایر معلمان و مدیر مدرسه ارزش گذاری شود و در پایان سال تحصیلی پرونده ها توسط مسئولین آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرند.
۵-۲-۲)پیشنهادات پژوهشی
-پیشنهاد می شود سایر پژوهشگران درآینده در سایر مقاطع تحصیلی و حتی دانشگاهی این پژوهش را بامتغیر هایی همچون اثربخشی آموزشی و…انجام دهند.
-پیشنهاد می شود پژوهشی تحت عنوان جایگاه اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها ی کشورصورت گیرد.
۵-۲-۳)محدودیت ها
۱-این پژوهش محدودیت استفاده از پرسشنامه را دارا است.
۲-عدم تحقیقات کافی بامحوریت اخلاق حرفه ای
۳-محدودیت دسترسی بر یک جامعه بزرگ تر
۴- این پژوهش قابلیت تعمیمی پذیری بر سایر جامعه ها را ندارد.
منابع فارسی:
آریان‌پور کاشانی،(۱۳۸۵) فرهنگ جامع پیشرو آریان پور، تهران: جهان رایانه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...