مقالات و پایان نامه ها | شکل ۲ ـ ۱۲ : وظایف مدیریت نیروی انسانی – 3 |
فهرست زیر از جمله مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی در سامزان است:
۱ ـ نظارت بر استخدام در سازمان به طوری که این امر در چهارچوب قانون و مطابق با قوانین و مقررات انجام گیرد و حق و حقوق قانونی متقاضیان مشاغل پایمال نگردد.
۲ ـ تجزیه و تحلیل مشاغل به طوری که ویژگیهای هر یک مشخص و معین گردد.
۳ ـ برنامه ریزی برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان.
۴ ـ کارمندیابی، یعنی شناسایی کسانی که شرایط کافی را برای استخدام در سازمان دارا هستند.
۵ ـ انتخاب و استخدام بهترین و شایسته ترین نیروهای ممکن برای تصدی مشاغل در سازمان.
۶ ـ طراحی و تنظیم برنامه هایی که ورود کارکنان جدید به سازمان را تسهیل میکند.
۷ ـ آموزش کارکنان.
۸ ـ تربیت مدیر.
۹ ـ طراحی سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان.
۱۰ ـ طراحی سیستم پاداش.
۱۱ ـ طراحی سیستم حقوق و دستمزد.
۱۲ ـ وساطت میان سازمان و سندیکاهای کارگری.
۱۳ ـ طراحی سیستم بهداشت و ایمنی محیط کار.
۱۴ ـ طراحی سیستم انضباط (صص ۳ ـ ۴).
به طور کلی منظور از وظایف مدیریت منابع انسانی، کارها و فعالیتهایی است که باید هم در سازمانهای کوچک و هم در سازمانهای بزرگ برای جذب، بالندگی و حفظ منابع انسانی انجام شود. از زمان پیدایش
اداره ای به نام اداره امور پرسنل یا مدیریت نیروی انسانی با وظایف تخصصی و با هویتی در سازمان، مدت نسبتاً کوتاه میگذرد، ولی این بدان معنی نیست که وظایف مذکور قبلاً در سازمان انجام نمیگرفته است. دیوید[۱۳۹] و همکاران (۱۹۸۳) این وظایف و اثرگذاری متقابل آن ها را در شکل زیر نشان دادهاند.
نتیجه عملکرد
مدیریت منابع انسانی
ـ تولید و کارایی بیشتر
ـ افزایش کیفیت زندگی کاری کارکنان
ـ ایجاد جوی مساعد و مطلوب در سازمان
آموزش
کارکنان و تربیت مدیران
شناخت توانایی ها و استعدادهای کارکنان
و تربیت و پرورش آن ها به طوری که
بتواننـد با شایستـگی از عهـده
وظایف فعلی و مسئولیتهای
آتی برآیند.
روابط کارگری
ایجـاد روابـط حسنـه و سـازنـده
با اتحادیه ها یا سندیکاهای کارگری
طراحی سیستم بهداشت و ایمنی
ایجاد محیطی سالم و بی خطر
برای کار و فعالیت
تعیین حقوق و مزایا
پرداخت حقوق و مزایای مناسب و
عادلانه برای جبران زحمات کارکنان
طراحی سیستم
اطلاعات مدیریت
منابع انسانی
تحقیق و جمع آوری اطلاعات درباره مسائل نیروی انسانی سازمان
انتخاب و استخدام
یافتـن، انتخـاب و استخـدام
کسانی که بیشترین شایستگی را
برای احراز مشاغل دارا هستند.
برنامه ریزی نیروی انسانی
برنامه ریزی برای تأمین نیروی انسانی
مورد نیاز سازمان
تجزیه و تحلیل و
طراحی مشاغل
شناسایی مشاغل و سازماندهی آن ها در
یک سیستم منسجم و منطقی
کمک
به رشد و توسعه سازمان
ایجاد هماهنگی میان واحدهای مختلف
سازمان و ارائه پیشنهادات مفید و
سازنده برای رشد و توسعه
بیشتر سازمان
شکل ۲ ـ ۱۲ : وظایف مدیریت نیروی انسانی
منبع : «دیوید» و همکاران، ۱۹۸۳، ص ۲۳٫
نتیجه اینکه هدف اصلی مدیریت منابع انسانی در هر سازمان کمک به عملکرد بهتر در سازمان برای نیل به اهداف سازمانی است و برای رسیدن به این مقصود وظایف و فعالیتهایی را انجام میدهد. این وظایف (دعائی، ۱۳۸۴) شامل یکسری وظایف عمومیو خصوصی میباشد، وظایف عمومینظیر: برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، کنترل و ارزیابی میباشد و وظایف خصوصی شامل: برنامه ریزی نیروی انسانی، آموزش و بالندگی، پاداش، ایمنی و بهداشت، روابط کار و تحقیقات در زمینه منابع انسانی میباشد.
شکل ۲ ـ ۱۳ : وظایف مدیریت منابع انسانی
منبع: «دعائی»، ۱۳۸۴، ص ۲۳٫
با پیچیدگی روزافزون سازمانها، وظایف مدیریت منابع انسانی نیز پیچیده تر و خطیرتر گردیده است، البته مدلهای متفاوت دیگری نیز برای دسته بندی وجود دارد. جزنی (۱۳۷۸) عمده ترین وظایف عمومیمدیریت منابع انسانی را به شرح زیر بیان کردهاست:
وظایف عمده مدیریت منابع انسانی عبارتند از:
۱) سازماندهی، که شامل طراحی سازمان، طراحی شغل، تجزیه و تحلیل شغل و طبقه بندی مشاغل میباشد.
۲) جذب منابع انسانی، که شامل برنامه ریزی، کارمندیابی، انتخاب و استخدام میباشد.
۳) توسعه منابع انسانی، که شامل مدیریت عملکرد و آموزش کارکنان میباشد.
۴) مدیریت پاداش، که شامل حقوق و دستمزد و ارزشیابی مشاغل، پاداش و مزایا میباشد.
۵) روابط کارکنان، که شامل مشاکرت و ارتباطات کارکنان میباشد.
۶) بهداشت، ایمنی و رفاه کارکنان.
۷) امور اداری و پرسنلی کارکنان که شامل چارچوب قانونی مقررات دولتی، رویهها و اقدامات استخدام و سیستم اطلاعات منابع انسانی میباشد (صص ۲۹ ـ ۳۶).
بنابرین مدیریت منابع جهت تحقق اهداف خود، باید وظایفی را با بهره گرفتن از ابزارها و فعالیتهایی انجام دهد که در قسمت زیر مهمترین این وظایف و فعالیتها شرح داده شده است.
۲ـ۱۶ـ۳ـ سازماندهی
سازماندهی عبارت است از فرایند تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و هماهنگی میان آن ها به منظور رسیدن به اهداف. دعائی (۱۳۸۴) اظهار میدارد که “سازماندهی یکی از وظایف مدیریتی منابع انسانی و یک فرایند مرحله ای است که عبارتند از: الف) طراحی کارها و فعالیتها. ب) دسته بندی فعالیتها در پستهای سازمانی. ج) برقراری ارتباط میان پستها به منظور رسیدن به اهداف مشترک” (ص ۲۳). بنابرین سازماندهی به عنوان یکی از وظایف مدیریت منابع انسانی عبارت است از طراحی مشاغل و تجزیه و تحلیل آن و طبقه بندی مشاغل سازمانی و مشخص نمودن چگونگی روابط بین مشاغل گوناگون در سازمان.
● طراحی شغل و تجزیه و تحلیل شغل[۱۴۰]
فعالیتهایی که در هر سازمان انجام میشود باید بین بخشها و واحدهای تابعه تا حدی تقسیم شود که بالاخره کارهای تجزیه شده به عهده شخص واحدی محول شود. هدف از طراحی شغل در واقع تعیین و مشخص نمودن ساده ترین حرکتهای لازم برای انجام کار، تعیین وظایف جزئی و همچنین مسئولیتها و شرایط و موقعیت یک شغل میباشد. به عبارت دیگر با طراحی شغل، مشخصات و ویژگیها و مسئولیتها و محتوای یک شغل خاص تعیین میشود. میرسپاسی (۱۳۸۵) عقیده دارد که “طراحی شغل عبارت است از تعیین و در کنار هم قرار دادن وظایفی که به مدت یک واحد کاری میتواند توسط فردی با مهارتهای خاص انجام گیرد و پاسخگوی بخشی از نیازهای سازمان باشد” (ص ۱۲۴). اجزاء و عناصر فرایند طراحی شغل در شکل زیر نشان داده شده است.
چه کسی؟
مشخصات فکری و فیزیکی نیروی کار
چرا؟
فلسفه وجودی شغلی در سازمان
کی؟
زمان
انجام
کار
چگونه؟
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:42:00 ب.ظ ]
|