۲-۲-۲-۲-۳- فرم پیش‌بینی[۱۵]

مدیران پیش‌بینی سود را می‌توانند به صورت کمی و کیفی منتشر نمایند .پیش‌بینی های کیفی عددی نمی باشند) مثلاً سود در سه ماهه ی بعد بالاتر خواهد بود (، در حالی که پیش‌بینی های کمی با یک حد ) مقدار) عددی ، در یک دامنه با ماکزیمم و مینیمم برآوردی نمایش داده می‌شوند . محققان بر این عقیده اند که فرم پیش‌بینی دقت گمانه های مدیر درباره ی آینده را در بر دارد . ( کینگ و سایرین ۱۹۹۰ ).عواملی که با دقت پیش‌بینی رابطه عکس دارند شامل اندازه شرکت، نوسانات بازده ، هزینه های مالکانه، بدهی قانونی، مدت زمان پیش‌بینی )باگینسکی و هاسل ۱۹۹۷ ، باگینسکی و سایرین ۲۰۰۲ ، بامبر و چیون ۱۹۹۸ ( می‌باشند. نهایتاًً، اخبار منفی نسبت به اخبار مثبت با دقت کمتر در پیش‌بینی مرتبط است ) چوی و سایرین ۲۰۰۶ ).

۲-۲-۲-۲-۴- اسناد همراه پیش‌بینی[۱۶]

اگرچه بیان این مطلب که پیش‌بینی ها به صورت مجزا اتفاق نمی افتند، بحث تازه ای نیست ( ویمایر ۱۹۸۴) ،

اطلاعات همراه پیش‌بینی ها، تابعی از درخواست محققان می‌باشد . ‌در مورد ۹۶۱ پیش‌بینی در طی سال های

۱۹۹۶-۱۹۹۳ ، باگینسکی و سایرین (۲۰۰۴) متوجه شدند که نزدیک به سه الی چهار پیش‌بینی همراه با مستندات یا ادله می‌باشد.

۲-۲-۲-۲-۵- پیش‌بینی انفرادی در مقابل پیش‌بینی گروهی[۱۷]

پیش‌بینی های سود اغلب با اعلام سود یا دیگر آگهی های شرکت دسته بندی می‌شوند . در یک نمونه از ۶۵۸

پیش‌بینی برای دوره زمانی بین ۹۷-۱۹۹۳ ،هوتون و سایرین (۲۰۰۳)، متوجه شدند که ۱۹۵ پیش‌بینی همزمان با اعلام سود انجام می‌گردد. در یک نمونه از ۲۶۳ پیش‌بینی سود سالانه برای دوره زمانی ۸۲-۱۹۷۸ ، هان و ویلد(۱۹۹۱) متوجه شدند که از میان ۱۶۲ پیش‌بینی سود، ۱۰۱ پیش‌بینی سود با پیش‌بینی درآمد همراه اند.

۲-۲-۲-۲-۶- پیش‌بینی جزئی نگر[۱۸]

پیش‌بینی در سطوح جزئی نگر متفاوت است . این بدان معنی است که مدیران می‌توانند پیش‌بینی را تنها ‌در مورد سود خالص پایین منتشر کنند .راه دیگر اینکه، آن ها می‌توانند پیش‌بینی سود را همراه با پیش‌بینی اقلام کلیدی در صورت سود و زیان منتشر کنند ) نظیر درآمد ، بهای تمام شده فروش کالا و غیره ( .

۲-۲-۲-۲-۷- افق پیش‌بینی و به موقع بودن[۱۹]

مدیران می‌توانند افق زمانی را ‌در مورد پیش‌بینی هایشان انتخاب کنند . به عنوان نمونه، مدیران پیش‌بینی سود را به صورت سه ماهه یا سالانه انجام می‌دهند. شواهد اخیر حاکی از این است که افزایش شمار شرکت ها دوره زمانی پیش‌بینی را از سه ماهه به سالانه جهت می‌دهد .

یک ویژگی مرتبط در پیش‌بینی ها، به موقع بودن پیش‌بینی است که به تفاوت از زمان بین پیش‌بینی و تحقق سود واقعی اشاره دارد . ویماپر( ۱۹۸۵) به موقع بودن را بررسی کرد و متوجه شد که شرکتهایی که درآمدشان مقطعی است، پیش‌بینی همراه با تأخیر در سال دارند .

۲-۲-۲-۳- نتایج پیش‌بینی[۲۰]

نتایج پیش‌بینی اشاره دارد بر نتایجی که با انتشار پیش‌بینی مرتبط اند. همان طور که قبلاً گفتیم ، پیش‌بینی ها

به دلایل گوناگون مطرح می‌شوند) کاهش اقامه ی دعوی، کاهش عدم تقارن اطلاعات ( و نتایج گوناگون مرتبطی به همراه دارند .

۲-۲-۲-۳-۱- عکس العمل بازار سهام[۲۱]

مدیران اغلب پیش‌بینی سود را جهت تصحیح مسائل عدم تقارن اطلاعاتی مطرح می نمایند و ‌بنابرین‏ قیمت سهام شرکتشان تحت تأثیر قرار می‌گیرد(ناجار ۲۰۰۳).اگرچه پیش‌بینی سود و مربوط بودن(محتوای اطلاعاتی) همیشه واضح و آشکار نیستند. تحقیقات جدیدتر ،این سوال را مطرح می‌کنند که آیا پیش‌بینی مدیریت باید متکی بر فعالان بازار باشد. هوتون و استوکن (۲۰۰۷ ) متوجه شدند هنگامی که شرکت اعتبار را پیش‌بینی می‌کند، در قبال پیش‌بینی اخبار خوب توسط مدیران، مسئولیت بیشتری دارند . همچنین محققان برآنند که بازارها ممکن است واکنش متفاوتی به اخبار خوب در مقابل اخبار بد داشته باشند . زمانی که پیش‌بینی اخبار بد آگاهی دهنده می‌باشد، پیش‌بینی اخبار خوب تنها هنگامی آگاهی دهنده خواهد بود که با اطلاعات قابل تصدیق همراه باشد ( هوتون ۲۰۰۳ ) یا مدیرانی آن ها را ارائه دهند که در گذشته دقیق بوده اند.

۲-۲-۲-۳-۲- عدم تقارن اطلاعاتی / هزینه سرمایه[۲۲]

تئوری اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که افشای اختیاری ) و به ویژه تعهد مبنی بر افشا را پنهان می‌کند ( ،عدم تقارن اطلاعات را کاهش می‌دهد ) دیاموند و ورچیا ۱۹۹۱ ، لویز و ورچیا ۲۰۰۰). کاهش در عدم تقارن اطلاعاتی به کاهش هزینه سرمایه منجر می شود .مطالعات محدودی که مستقیماً نتایج هزینه سرمایه ی انتشار پیش‌بینی سود را بررسی می‌کنند توسط کولر و یان ( ۱۹۹۷ ) صورت پذیرفته است . آن ها کاهش را که در پرسش پیشنهادی مستند کرده‌اند ) معیاری برای عدم تقارن اطلاعاتی ( به عنوان نتیجه ی پیش‌بینی سود مطرح

می‌کنند.

۲-۲-۲-۳-۳- مدیریت سود[۲۳]

مدیران مستقیماً نمی توانند بر قیمت سهام یا هزینه یا هزینه سرمایه با توجه به پیش‌بینی سود اثرگذار باشند .

اگرچه اخباری را که نهایتاًً گزارش می‌کنند، می‌توانند تحت تأثیر قرار دهند . هیرست (۲۰۰۷) متوجه شد که سرمایه گذاران معتقدند کیفیت گزارش های مالی زمانی که مدیران پیش‌بینی های متفاوتی دارند، بیشتر خواهد بود.

۲-۲-۲-۳-۴- ریسک اقامه ی دعوی[۲۴]

محققین ثابت رده اند که، مدیران به ویژه زمانی که با اخبار بد مواجه هستند، افشای سود را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تا از این طریق بتوانند از طرح دعوی علیه شرکت پیشگیری کنند یا از این طریق بتوانند از طرح دعوی علیه شرکت پیشگیری کنند یا لااقل هزینه طرح دعوی در اینده را به کمترین میزان خود برسانند.

۲-۲-۲-۳-۵- تحلیل گر و رفتار سرمایه گذار[۲۵]

محققین ثابت کرده‌اند که، مدیران به ویژه زمانی که با اخبار بد مواجه هستند، افشای سود را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تا از این طریق بتوانند از طرح دعوی علیه شرکت پیشگیری کنند یا لااقل هزینه طرح دعوی در آینده را به کمترین میزان خوئ برسانند.

بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که تحلیل گران، پیش‌بینی هایشان را ‌در مورد سود شرکت به روز می‌کنند ) ویمایر ۱۹۸۶ ، جینینگز ۱۹۸۷ ). علاوه بر این، شواهد اخیر بیان گر این است که ۶۰ درصد از تحلیل گران پیش‌بینی هایشان را ظرف پنج روز از زمان راهنمایی مدیریت بازنگری می‌کنند ) کاتر ۲۰۶۶ ).

۲-۲-۲-۳-۶- اعتبار دقت و شفافیت[۲۶]

پیش‌بینی های سود توسط مدیریت با نتایج مهم بازار سرمایه و هزینه تغییر سرمایه مرتبط اند. این نتایج، سوابق

و ویژگی های پیش‌بینی می‌باشند . به عنوان مثال، پیش‌بینی مدیریت به تجدید نظر در پیش‌بینی سود منتهی می شود که این امر توسط تحلیل گران صورت می پذیرد و البته زمانی که از شرکت های با دقت بالای پیش‌بینی گذشته، نشأت گرفته باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...