انگیختگی

۷۲۳/۰

۰۰۰/۰

قصد خرید آنی

۶۶۰/۰

۰۰۰/۰

ریسک ادراک شده

۶۹۵/۰

۰۰۰/۰

خرید آنی

۷۰۱/۰

۰۰۰/۰

واکنش پس از خرید

۶۶۲/۰

۰۰۰/۰

جدول ۵-۳: نتایج آزمون کورویت بارتلت و KMO جهت بررسی کفایت عوامل پرسشنامه
۲-۴-۳ مقیاس­های مورد استفاده پرسشنامه
اولین نکته در شناسایی و کاربست انواع آزمون­های آماری، شناخت مقیاس داده ­ها و متغیرهایی است که محقق قصد بر شناسایی و تحلیل آنها دارد. تمامی داده ­های یک ابزار اندازه ­گیری ( از جمله هر یک از سوالات یا گویه ­های پرسشنامه در تحقیقات پیمایشی) در قالب یکی از مقیاس­ها یا سطوح اندازه ­گیری چهارگانه زیر قرار می­گیرند.
۱-۲-۴-۳ مقیاس اسمی[۸۹]
ابتدایی­ترین مقیاس و پایین­ترین سطح سنجش، مقیاس اسمی است. همانطور که از نام انگلیسی این متغیر بر می ­آید، اصطلاح اسمی به معنای نام­گذاری کردن است. یعنی ما در این مقیاس طبقاتی را تعیین می­کنیم و سپس افراد، اشیا یا رویدادها را در آن­ها جای می­دهیم. در این مقیاس، طبقه­ها باید جامع و مانع باشند( دلاور، ۱۳۸۳).
۲-۲-۴-۳ مقیاس فاصله­ای[۹۰]
مقیاس فاصله­ای، علاوه بر طبقه ­بندی، نام­گذاری و مرتب کردن طبقه­ها، به ما اجازه می­دهد که فاصله­های موجود بین افراد، اشیاء یا رویدادها را نیز مشخص کنیم. در مقیاس فاصله­ای ( که گاهی مقیاس دارای فاصله­های مساوی نامیده می­ شود)، برخی از عملیات ریاضی را که در مقیاس­های اسمی و ترتیبی قادر به انجام آن­ها نیستیم، می­توانیم اجرا کنیم.
۳-۲-۴-۳ مقیاس نسبی[۹۱]
مقیاس نسبی بالاترین سطح اندازه ­گیری است و حدود فعالیت آن مشتمل بر کلیه عملیاتی است که می­توان در مقیاس اسمی، ترتیبی و فاصله­­ای انجام داد. علاوه بر این ویژگی­ها، مهم­ترین تفاوتی که مقیاس نسبی با مقیاس فاصله­ای دارد این است که در مقیاس نسبی، صفر مطلق وجود دارد.
۴-۲-۴-۳ مقیاس ترتیبی[۹۲]
مقیاس ترتیبی نیز همانند مقیاس اسمی به طبقه ­بندی و نام­گذاری طبقه­ها می ­پردازد. اما علاوه بر آن به ترتیب طبقه­ها نیز نظر دارد. در این مقیاس، اعداد صرفا برای هدف رتبه ­بندی به کار برده می­شوند نه چیزی بیشتر. اعدادی که در این مقیاس برای مرتب کردن به­کار می­روند، بیان کننده کمیت مطلق موضوع اندازه ­گیری نیستند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

طیف­های لیکرت به عنوان معروف­ترین طیف در تحقیقات اجتماعی و اقتصادی، که در حالت­های مختلف سه گزینه­ای، پنج گزینه­ای و هفت گزینه­ای مطرح می­گردند، از جمله مهم­ترین شکل مقیاس­های ترتیبی به شمار می­روند. در این تحقیق، برای طراحی سوالات بخش دوم پرسشنامه، از طیف پنج گزینه­ای لیکرت استفاده شده که یکی از رایج­ترین مقیاس­های اندازه ­گیری به شمار می­رود. با توجه به فرم خام پرسشنامه که در پیوست آورده شده است، شکل کلی و امتیاز بندی این طیف برای سوالات مثبت به صورت زیر بوده است.
شکل کلی: اصلا کم تا حدی زیاد کاملا
امتیازبندی: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
۵-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها
در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل داده ­ها، از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده ­شده است. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از ویژگی­های جمعیت­شناختی پاسخ­گویان بدست آمده، سپس برای آزمون فرضیات و بررسی روابط علی متغیرهای موجود در تحقیق، از مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تاییدی) استفاده شده است.
۱-۵-۳ مدل معادلات ساختاری
یکی از روش­های نویدبخش در زمینه بررسی روابط علی بین متغیرها، مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیره یا متغیرهای مکنون است. این روش به یکسری مدل­های عمومی اشاره می­ کند که شامل تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل عاملی اکتشافی، مدل­های ساختاری همزمان کلاسیک، تحلیل مسیر، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس و سایر روش­های آماری است. رویه­ی تحلیلی این مدل در رشته­ های علمی مختلفی از قبیل روانشناسی، زیست­شناسی، جامعه ­شناسی، اقتصادسنجی و بسیاری از علوم دیگر کاربرد دارد (هومن، ۱۳۸۴).
مدل­یابی معادلات ساختاری یک تکنیک نیرومند چند متغیری است و تمرکز اصلی خود را بر متغیرهای مکنونی قرار می­دهد که خود معلول متغیرهای شهود دیگر هستند. به عبارت دیگر یک مدل معادلات ساختاری مبین یک ساختار علی مشخص بین مجموعه ­ای از سازه­های مکنون است که هر یک توسط مجموعه ­ای از نشانگرها اندازه ­گیری می­شوند و می­توان برازش آن را به یک جامعه معین مورد آزمون قرار داد. این تکنیک چند متغیری که مدل­یابی علی و تحلیل ساختار کوواریانس نیز نامیده می­ شود، یکی از پیشرفت­های نویدبخش در عرصه­ روانشناسی علوم رفتاری است که کاربرد داده ­های همبستگی، آزمایشی و غیرآزمایشی را به منظور تعیین میزان موجه بودن مدل­های نظری در یک جامعه معین امکان­ پذیر می­سازد (کلاین، ۱۳۸۵).
به طور خاص، در علوم اجتماعی و رفتاری بیشتر نظریات و مدل­ها در قالب مفاهیم نظری بیان می­شوند که مستقیما قابل مشاهده و اندازه ­گیری نیستند. در چنین مواقعی معمولا از تعدادی نشانگر برای اندازه ­گیری و مطالعه این متغیرها استفاده می­ شود. دو مسئله اصلی در استنباط علی از مسائل علوم اجتماعی و رفتاری وجود دارد که عبارتند از:
اندازه ­گیری: اندازه ­گیری­های مشاهده شده واقعا چه چیزی را اندازه می­گیرند؟ چگونه و با چه دقتی می­توان نوع مفاهیمی را که باید اندازه ­گیری شوند، مشخص کرد؟ روایی و اعتبار اندازه ­گیری­های انجام شده را چگونه می­توتن تعیین کرد؟
روابط بین متغیرها و قدرت نسبی آنها: چگونه می­توان روابط علی پیچیده بین متغیرهایی که مستقیما قابل اندازه ­گیری نیستند را استنباط کرد؟ چگونه می­توان قدرت رابطه بین متغیرهای نهفته را ارزیابی کرد؟
در پاسخ به این دو سوال، مدل معادلات ساختاری به دو بخش زیر تقسیم می­ شود:
مدل اندازه ­گیری: این مدل پاسخگوی سوال اول است؛ یعنی چگونگی اندازه ­گیری متغیرهای مکنون توسط متغیرهای مشاهده شده و روایی و اعتبار آنها را مطرح و مشخص می­نماید. این مدل روابط بین متغیرهای مشهود و مکنون را که برای برآورد تقریبی آنها به کار می­رود، تعریف می­ کند.
مدل تابع ساختاری: این مدل نیز پاسخگوی سوال دوم است؛ یعنی روابط علی بین متغیرها را مشخص می­ کند و تاثیرات علی و میزان واریانس تبیین نشده را مورد ارزیابی قرار می­دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...