• با توجه به شناسایی روابط مکنون در موضوع مورد تحقیق و اثبات روابط مستقیم عامل های بهبود تکنولوژی، به نظر میرسد با اولویت بندی و شناخت کافی از ضرورت استفاده از تجهیزات نوین در صنعت برق از دیدگاه فنی و مهندسی در بهسازی شبکه های انتقال و فوق توزیع با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی و تبعات اجتماعی و فرهنگی آن اقدام گردد. طبق نتایج بدست آمده در بخش همبستکی عوامل در فصل چهارم.
    • برای شناسایی نقاط ضعف شبکه وتغییر و دگرگونی در عملکرد سیستم و همچنین، استفاده از سخت افزارها و نرم افزارها ی شبیه ساز در تعمیر و نگهداری شبکه ها توصیه میشود افزایش بکار گیری تکنولوژی و انتقال آن به صنعت برق کشور همراه با تحقیقات بعمل آمده در این خصوص و استفاده از تجربیات تحقیقی انجام شده صورت پذیرد. زیرا در این پژوهشها نقاط قوت و ضعف و تبعات فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده از تکنولوژی های نوین را در نتایج خود توصیه نموده اند.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • با توجه به تشکیل کمیته تکنولوژی های نوین در شرکت برق منطقه ای غرب و فعالیت محدود آن طی سالهای گذشته، توصیه می گردد با تعمیم نتایج تحقیقات انجام شده و مکاتبات مستند در خصوص ضروری بودن استفاده تکنولوژی نوین در صنعت برق کشور در صدد همکاری و تبادل اطلاعات و امکانات از شرکت مادر تخصصی توانیر در جهت فعالیت بیشتر این کمیته بوده و پیشنهاد میگردد اعضای این کمیته تنها به کارشناسان و مدیران فنی محدود نگردد زیرا برای بکار گیری تکنولوژی های نوین با توجه به نتایج تحقیق حاضر نیاز به کمیته ای چند رشته ای است تا تمام زوایای قوت و ضعف انتقال و بهبود تکنولوژی در نظر گرفته شود.
  • با توجه به استفاده روز افزون از انرژی های جایگزین سوختهای فسیلی، و تاکیدهای مکرر در خصوص حفظ محیط زیست با بهره گرفتن از تکنولوژی های پیشرفته و انتقال این نوع از تجهیزات که هر روزه به نحو برتری ارائه میگردند نسبت کاهش تلفات انرژی، کاهش ضایعات پروژه ها افزایش صادرات انرژی برق به سایر کشورهای منطقه موجب کاهش قیمت تمام شده تولید برق در کشور شده و درنتیجه استفاده مشترکین از این نوع انرژی بیشتر خواهد شد. زیرا در حال حاضر با هزینه های بالای تولید و انتقال انرژی مواجه هستیم و استفاده زیاد مشترکان از این انرژی پاک به سود این صنعت نیست. با توجه به موضوع مورد بررسی پیشنهاد می گردد نسبت به استفاده از تجهیزاتی که بتواند کاهش تلفات و کاهش انرژی های توزیع نشده و افزایش بهره وری را دراین صنعت در بر داشته باشد اقدام گردد.
  • پیشنهادات پژوهشی:
  • تعمیم طرح تحقیق حاضر با تغییر اهداف، موضوعات، نوع فرضیات، نوع ابزارها، مستندات، روش تحقیق، روش نمونه گیری، قلمرو موضوع تحقیق در شرایط جدید به منظور بهبود و تعمیم نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر، افزایش کیفیت و دقت معیارهای کمی کسب شده و تهیه مدل های مکمل تحقیق انجام شده حاضر به منظور افزایش قابلیت انطباق معادلات ساختاری در مدل های جدید بهبود تکنولوژی با در نظر گرفتن مصادیق و مفاهیم عینی اینگونه مدل ها و معادلات ساختاری مربوطه برای قابل سنجش نمودن مدل مذکور در تمامی پژوهشهای آتی در خصوص ارتقاء و بهبود تکنولوژی های نوین پیشنهاد می گردد.
  • برای تعمیم یافته­ ها، پیشنهاد میشود تحقیقات مشابهی در سایر برق های منطقه ای خصوصا” در سطح شرکت مادر تخصصی توانیر، به اجرا درآید. این تحقیقات می تواند از سایر روش های تحقیق و مدل های دیگر پژوهشی انجام شود.
  • حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش در برق منطقه ای غرب انتخاب شده است پیشنهاد می شود حجم نمونه در تحقیقات آتی از سطح شرکت توانیر یا برق های منطقه ای تهران وسایر استانهای بزرگ کشور انتخاب شود.

فصل ششم
تحلیل حساسیت و توجیه فنی اقتصادی انتقال و بهبود تکنولوژی های نوین پستهای ۶۳ کیلو ولت سیار عایق هوا در صنعت برق
تحلیل حساسیت و توجیه فنی اقتصادی انتقال و بهبود تکنولوژی های نوین پستهای ۶۳ کیلو ولت سیار عایق هوا در صنعت برق

  • مقدمه

انرژی الکتریکی امروزه ساده ترین و قابل دسترس ترین نوع انرژی محسوب میشود. و یکی ازعلل مهم آن قا بلیت های ساده آن در مقایسه با سایر انرژیها ی شناخته شده است. هرچندکه زمان کوتاهی از پیدایش انرژی الکتریکی و استفاده بشر از آن در جهت رفع نیازهای خود می گذرد اما تحولات سریع صنعتی و پیشرفتهای مهم در امر تکنولوژی های نوین در صنعت برق، نیاز جوامع پیشرفته به یک منبع انرژی قابل دسترس وکنترل راحت و سریع را ایجاب می کند. بوجود آمدن شبکه های انتقال برق جهت بالا بردن اطمینان و استمرار انرژی به مصرف کنندگان پدیده ای نسبتا” جوان که تمام جوامع بشری را از صنعتی ترین آنها تا جوامع ساده تر را در بر گرفته و از زندگی بشر امروزه رابطه ای تنگاتنگ با انرژی پاک الکتریکی پیدا کرده است.
امروزه میزان گسترش شبکه های برق که وظیفه مهم انتقال انرژی از دیگر انرژی های موجود در طبیعت از قبیل انرژی آب (هیدرو الکتریک ) انرژی منابع فسیلی مانندگاز، نفت، ذغال سنگ و یا انرژی های مختلف دیگر از مراکز تولید به نزدیکترین محل مصرف و توزیع این انرژی بین مصرف کنندگان مختلف را بعهده دارند، ازمعیارهای جدید سنجش پیشرفت اقتصادی و توسعه جوامع امروزی درآمده است.
درحین گسترش ابعاد شبکه های تولید، انتقال و توزیع برق حساسیت مصرف کنندگان نیز نسبت به اطمینان از تداوم انرژی الکتریکی درشبکه ها افزایش یافته است. در دنیا قطع هرچند مقطعی جریان برق بسرعت اثرات خود را در زندگی روزمره نشان میدهد. بنا براین شبکه ها و پستهای برق مدرن امروزی طوری طراحی و برنامه ریزی می شوند که در اقتصادی ترین شکل خود بتوا ند نیازهای متغیر و متنوع مصرف کنندگان نهایی را بشکلی مطمئن و مستمر و قا بل اعتماد تحت هرشرایطی تامین کنند. این خود به منزله آنست که می باید پیش بینی های لازم جهت اتفا قات قابل کنترل وقتی موارد غیر قابل پیش بینی و کنترل بعمل آید تا قا بلیت اعتماد به تداوم جریان در بین مصرف کنندگان از بین نرود.
خاموشی برق منازل و یا در معابر عمومی آنچنان مشکلات عدیده ای را در زندگی عادی پیش می آورد که بنظر میرسد با قطع جریان برق روال عادی تمامی کارها به هم خورده و توقف فعالیتهای عادی روزانه افراد را به همراه دارد.
سیستمهای قدرت دارای پستهای ثابتی است که در صورت تعمیرات آنها، امکان جایگزین کردن سریع پستهایی از نوع سیار که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد وجود دارد. با توجه به ارائه مطالب فوق و آشنایی مختصری درخصوص صنعت برق در این مطالعه سعی شده است جهت دستیابی به نتایج و راهکارهای عملی در پروژهای ملی درکشور نقش و جایگاه تکنولوژی های نوین در صنعت برق و تحلیل اقتصادی طرحها و عملکرد برنامه ریزی صحیح بعنوان ابزاری قابل اطمینان در پاسخگویی به نیازهای فنی و اقتصادی کشور بیشترنمایان گردد.
به بیان دیگر و براساس تفکر سیستمی هریک از سیستمهای ا قتصادی، فنی و مالی یکی از زیر مجموعه هایی است که به کمک آنها می توان استقرار طرحهای جدید با تکنولوژی نوین را که متضمن مطالعات برنامه ریزی شده می باشد تحلیل و توجیه نماید. بطور کلی به منظور انجام بررسی و تحلیل یک پروژه اقتصادی رعایت موارد ذیل الزامی است :

  • شناخت واحد اقتصادی مورد نظر
  • اهداف پروژه مورد بررسی
  • استراتژیهای پروژه
  • تصمیمهای عملیاتی و برنامه های اجرایی واحد اقتصادی مورد مطا لعه
  • محدودیتها و امکانات موجود
  • منابع کمی و کیفی قابل دسترس
  • میزان ریسکهای مدیریتی و سایر اطلاعات مرتبط با بازاریابی عملکرد مدیریتی طرح

دراین مقاله با توجه به موضوعات مطرح شده فوق در فصل اول به توصیف ، نقش و اهمیت محصول پرداخته خواهد شد و در ادامه فصل دوم اطلاعاتی مربوط به بازار محصول ارائه می شود. در فصل سوم ارزیابی مالی و اقتصادی طرح مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرارخواهد گرفت و همچنین در مورد MARR[68] و محاسبه شاخص [۶۹]NPV به مطالب مرتبط اشاره خواهد شد. در فصل چهارم تحلیل حساسیت، و بحث در مورد تأثیر تسهیلات بر روی شاخص NPV ارائه می گردد. درپایان و در فصل پنجم به تحلیل کلی طرح از لحاظ سود دهی یا زیان طرح پرداخته خواهد شد.
۶- توجیه فنی و اقتصادی طرح
۶-۱- توصیف نقش واهمیت محصول
تعاریف واصول کار پستهای سیار عایق هوا: پست های سیار[۷۰] عبارتند از مجموعه ای از تجهیزات فشار قوی برق و اتاقک کنترل آنها که بر روی شاسی یک تریلر نصب گردیده اند که فضای بین تجهیزات این نوع پستها هواست. پستهای سیار از مجموعه تجهیزات نوین و مهمی هستند که تولید آنها در دست کشورهای توسعه یافته بوده و در چند سال اخیر فکر ساخت و بهره برداری از آن در کشور مطرح گردیده است. این نوع از پستهای انتقال همچون پستهای زمینی بوده اما قابلیت جابجایی و فضای کمتر و استفاده بیشتر اهمیت آن را دو چندان می نماید. عمده ترین تجهیزات تشکیل دهنده این پستها عبارتند از:

  • ترانسفورماتورهای قدرت
  • سکسیونرها (۶۳کیلو ولت ارت دار )
  • برقگیرها (۶۳کیلو ولت CB )
  • بریکرها
  • تابلوها (کنترل ، حفاظت ترانس ، مارشالینگ و …. )
  • ترانسهای جریان و ترانسهای ولتاژ
  • باطری
  • کلید های ۲۰کیلو ولت ( ورودی و خروجی )
  • کلید ۶۳ کیلو ولت CB

۶-۲- موارد کاربرد ونحوه عملکرد
پستهای سیار عمدتا”در موارد اضطراری و مواردی که افزایش ظرفیت موقت یک پست زمینی مورد نیاز باشد بکار گرفته می شوند. همچنین در زمان تعمیر و نگهداری پستهای موجود ، میتوان برای تغذیه شبکه از این پستها استفاده نمود. این پستها به منظور تامین برق مصرفی منطقه ای و اصلاح شبکه های هوایی ۲۰ کیلو ولت و تعدیل بار پستهای ۶۳ کیلو ولت نیز کار برد دارند، زیرا ا ز آنجا که خطوط ۲۰ کیلو ولت در بعضی نواحی به علت طول زیاد شبکه و تکمیل ظرفیت باردهی آنها ( که باعث افت ولتاژ برای مصرف کننده گان و خاموشی های پیش بینی نشده می گردند) و قادر به تامین برق مطمئن و مورد نیاز نواحی نمی باشند، لذا با توجه به ضرورت برق رسانی به مصرف کنندگان ومشترکین جدید میتوان پستهای ۶۳کیلوولت را مورد استفاده قرارداد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...