کنترل

۳۰

۶۶/۴

۳۳/۴

۳۳/۰

۴۷/۱

همانگونه که در جدول بالا مشخص شده است میانگین نمره پس آزمون گروه آزمایش ( ۰۳/۵ ) نسبت به میانگین پیش آزمونشان ( ۴۰/۴ ) افزایش داشته است.
همچنین جدول نشان می دهد که مقدار tob (t محاسبه شده ) با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۱/۰ برابر است با
۰۱ / ۰ > p و ۰۴/۳ – = ( ۵۸ ) tob
مقدارtcr ( t جدول ) برای آزمون دو سویه , با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۱ /۰ برابر است با ۶۰ /۲

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۰۱/۰ >p و ۶۰ /۲ = ( ۵۸ ) tcr
با توجه به نتایج جدول tob > tcr ) ) فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهشی که عبارت بوداز : ” آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس تحصیلی (آموزشگاهی ) دانش آموزان تاثیر دارد ” ، تایید می شود .
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱مقدمه :
پیشرفت های علمی و فنی سالهای اخیر انسانها را با انبوهی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه ساخته است . کنار آمدن با این فشارهای زندگی و کسب مهارت های فردی و اجتماعی، همواره بخشی از واقعیت زندگی انسان بوده و در ادوار متفاوت زندگی او، به اشکال گوناگونی تجلی یافته است. با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواریهای ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکشهای درونی و محیطی بیشتر تظاهر پیدا می کنند. بنابراین به منظور ارتقاء سطح توانایی افراد جهت حل مؤثر این مسائل و مقابله با مشکلات موجود، نیاز به توجه جدی و برنامه ریزی دقیق وجود دارد. زیرا توانایی در حل مسائل و مشکلات نقش تعیین کننده ای در تأمین سلامت روانی، موفقیت فردی و زندگی سالم دارد ( طارمیان ، ماهجویی و فتحی ، ۱۳۷۸).
امروزه با بهره گرفتن از برنامه های مختلف مانند آموزش مهارت های زندگی، آموزش بهداشت روانی، مداخلات بهداشتی مبتنی بر مدرسه می توان به کودکان کمک نمود تا زندگی مفیدتر و رضایتمندانه تری داشته باشند. هدف مداخلات مبتنی بر مدرسه، فراهم آوردن تجاربی است که از آن طریق بر توانائیهای مقابله ای کودکان در رویارویی با استرسهای محیطی و شرایط نامساعد زندگی بیفزاید.
ثابت شده است که آموزش بهداشت روانی و مهارت های زندگی به کودکان و نوجوانان، منجر به کاهش مصرف دارو، الکل و سیگار می شود. (نوری، طهماسیان و محمدخانی، ۱۳۷۷).
در پژوهش حاضر،هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس در دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی می باشد که به صورت دو فرضیه کلی و هشت فرضیه جزئی مطرح گردیده است که عبارتند از:
۱ –آموزش مهارتهای زندگی برافزایش سلامت روان دانش آموزان تاثیر دارد.
۲-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس دانش آموزان تاثیر دارد.
۱-۱- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش نشانه های جسمانی تاثیر دارد.
۱-۲- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش اضطراب و بی خوابی دانش آموزان تاثیر دارد.
۱-۳- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش نارسا کنش وری اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد .
۱-۴-آموزش مهارتهای زندگی برکاهش افسردگی دانش آموزان تاثیر دارد .
۲-۱-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس کلی دانش آموزان تاثیر دارد.
۲-۲- آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس اجتماعی (همسالان ) دانش آموزان تاثیر دارد.
۲-۳-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس خانوادگی (والدین )دانش آموزان تاثیر دارد .
۲-۴-آموزش مهارتهای زندگی برافزایش عزت نفس تحصیلی (آموزشگاهی ) دانش آموزان تاثیر دارد .
جامعه آماری،دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی
۸۹-۸۸ می باشد و از طرح نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده استفاده شد. تعداد و حجم نمونه ۶۰ دانش آموز دختر(۳۰نفر گروه آزمایش،۳۰ نفر گروه کنترل) می باشد ابزارهای پژوهش:آزمون سلامت عمومی گلد برگ وآزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارتهای زندگی بود که بر روی دانش آموزان اجرا گردید وسپس از طریق آزمون T گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که به صورت کلی آموزش مهارت های زندگی در گروه های مورد مطالعه بر دو متغیر سلامت روان و عزت نفس و چند مولفه آن ( نشانه های جسمانی،اضطراب و بی خوابی، عزت نفس کلی ، عزت نفس اجتماعی ، عزت نفس تحصیلی ) تأثیرمعناداری داشته است به عبارت دیگر به صورت کلی اینگونه آموزشها توانسته است در افزایش عزت نفس و مولفه های آن ( کلی ، تحصیلی و اجتماعی ) و کاهش نشانه های اختلال روانی ( یعنی سلامت روانی ، نشانه های جسمانی و اضطراب و بی خوابی ) موثر باشد .
۵-۲بحث ونتیجه گیری
درتحقیق حاضرفرضیه ها عبارت بودند از:
۱- آموزش مهارت های زندگی برافزایش سلامت روان دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را بر ابعاد مختلف سلامت روان نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط لازاروس (۱۹۷۱)، بلچمن(۱۹۸۵)، هامبورگ(۱۹۹۰)،انیکسیویچ و وایسونگ(۱۹۹۰)، ریکساچ(۱۹۹۶)، بوتوین (۱۹۹۷)، شی یر و بوتوین (۱۹۹۸)، کلینگمن(۱۹۹۸)، بوتوین و همکاران(۱۹۸۴)، آلبرتین و همکاران (۲۰۰۱)،میشارا(۲۰۰۹)،ترنر(۲۰۰۸)،مارتین جونز(۲۰۰۹)،ونزل ویکتوریا(۲۰۰۹)،احمدیان(۲۰۰۹)،متیو(۲۰۰۹)،جفرسون(۲۰۱۰)،وانگ بو(۲۰۱۰)، شریفی(۱۳۷۲)،احمدی زاده(۱۳۷۳)، باپیری(۱۳۷۶)،فرزام نیا(۱۳۸۱)، آقاجانی (۱۳۸۱)، بیگلو(۱۳۷۴)، یادآوری(۱۳۸۳)، ثمری ولعلی فاز(۱۳۸۴)،حقیقی و همکاران(۱۳۸۵)، مطابقت دارد.
بنابراین آنگونه که مشاهده می شود نتایج این پژوهش در زمینه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان، با دیگر پژوهشها در این زمینه و یا زمینه های مشابه کاملاً مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به فرضیه اول با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۲آموزش مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را بر ابعاد مختلف عزت نفس نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط هامبورگ(۱۹۹۰)،ویچروسکی(۲۰۰۰)،موت وهمکاران(۱۹۹۵)،شاپ وکوپلند(۱۹۹۳)، آلبرتین و همکاران ( ۲۰۰۱ ) ، گاتمن و واتسون ( ۲۰۰۱ ) ، آلن گوری ( ۱۹۹۹ ) ، دیویس و کاترمن ( ۱۹۹۷ ) ، بایبی ( ۱۹۹۸ ) و تاکاد ( ۱۹۹۰ )،کنراد(۲۰۰۹)،بوب لاولیر(۲۰۱۰)،بیگلو(۱۳۷۴)، وردی(۱۳۸۳)،حقیقی وهمکاران(۱۳۸۵)،آقا جانی(۱۳۸۱)،اسماعیلی(۱۳۸۰)،یاد آوری(۱۳۸۳)، مطابقت دارد. بنابراین آنگونه که مشاهده می شود نتایج این پژوهش در زمینه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس ، با دیگر پژوهشها در این زمینه و یا زمینه های مشابه کاملاً مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به فرضیه دوم با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۱-۱- آموزش مهارت های زندگی بر کاهش نشانه های جسمانی دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را برکاهش نشانه های جسمانی نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط ریکساچ(۱۹۹۶)،ونزل ویکتوریا وهمکاران(۲۰۰۹)،حقیقی وهمکاران(۱۳۸۵)، ثمری ولعلی فاز(۱۳۸۴)،آقا جانی (۱۳۸۱)، مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به این فرضیه با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۱-۲- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش اضطراب و بی خوابی دانش آموزان تاثیر دارد.
پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را برکاهش اضطراب و بی خوابی نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط ریکساچ(۱۹۹۶)،شریفی(۱۳۸۲)،بیگلو(۱۳۷۴)،مطابقت دارد. و این امر نشانگر تأیید و همخوانی نتایج مربوط به این فرضیه با نتایج دیگر پژوهش هاست.
۱-۳- آموزش مهارتهای زندگی برکاهش نارسا کنش وری اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد . پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت ، تاثیر این آموزش ها را برکاهش نارسا کنش وری اجتماعی نشان می دهد . نتایج حاصل از آزمون این فرضیه ، با نتایج پژوهش های انجام شده توسط موت وهمکاران(۱۹۹۵)، ریکساچ(۱۹۹۶)،شریفی(۱۳۸۲)،بیگلو(۱۳۷۴)، مطابقت ندارد. و این امر نشانگر عدم تأیید ونا همخوانی نتایج مربوط به این فرضیه با نتایج دیگر پژوهش هاست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...