معتدل با زمستانهای خشک

۷

Cs

معتدل با تابستانهای خشک

۸

Df

بری، حتی با وجود بارندگی در سرتاسر سال

۹

Dw

بری با زمستانهای خشک

۱۰

ET

توندرا

۱۱

EF

یخچالی

که در منطقه مورد مطالعه اقلیم های ذکر شده در این جدول فقط از اقلیم ۳ تا ۱۰ استفاده شد و بقیه اقلیم ها در منطقه وجود ندارد.
مناسبترین پارامترها
برای پهنه بنه بندی اقلیمی از داده ­های هواشناسی استفاده شد و برای انتخاب مناسبترین پارامترها و انتخاب تاثیر گذار ترین آنها سعی شد که شناخت کامل از منطقه مورد مطالعه با بازدید­های میدانی حاصل شود. سپس متناسب با هدف مطالعه پارامترها انتخاب شدند. باتوجه به اینکه هدف این مطالعه پهنه بندی اقلیمی برای رویش گونه های گیاهی است پس پارامترهای انتخاب شدند که با پوشش گیاهی در ارتباط می باشند. همچنین آمار ماه هائی انتخاب شد که بیشترین تاثیر را در رویش گونه گیاهی مورد مطالعه دارند و ماه­هائی که اختلال زیاد در پهنه بندی ایجاد می کنند، از محاسبه حذف شدند. برای تعیین درستی داده های انتخابی، از معیار پروکراستس(M2) استفاده شد که کرزانوفسکی (۱۹۸۷) معرفی نموده است.

انتخاب سری پارامترها
در اقلیم منطقه، کل پارامترهای هواشناسی برداشت شده در ایستگاه­های هواشناسی تاثیر گذار هستند. لذا در تمامی ایستگاه­های انتخابی باید این پارامترها هم برداشت شده باشند و داده ها برای تمام ایستگاه­های منتخب موجود باشد. پارامترهای زیادی در ایستگاه­های هواشناسی برداشت می­شوند، وارد کردن همه این داده ­ها در آنالیز ایجاد خطا می­نماید، همچنین همه این پارامتر­ها موثر نبوده و با هدف تحقیق در ارتباط نیستند. با توجه به هدف مطالعه باید پارامترهای هواشناسی انتخاب ­شوند تا نتایج بدست آمده به خوبی هدف مطالعه را بتواند تشریح نماید. روش های مختلفی برای انتخاب پارامترهای هواشناسی وجود دارد. در این تحقیق چهار سری داده به شرح زیر انتخاب گردید:

  • داده ­های که سایر محققین مثالا یغمایی و همکاران (۲۰۰۹)، خداقلی و همکاران (۱۳۸۶) و فاطمی آذرآخونی و همکاران (۱۳۹۱) در مطالعات مشابه استفاده کرده (جدول ۳-۹). این سری متغیرها شامل ماه ژانویه به عنوان نماینده دوره سرد، ماه جولای به عنوان دوره گرم، ماه مارس به عنوان ماه شروع فصل رویشی گیاهان مرتعی و ماه آوریل هم به عنوان ماه شروع گلدهی انتخاب می­شوند.از مشکلات این گونه انتخاب پارامترها این است که بعضی از پارامترها مانند حداکثر دما، حداکثر مطلق دما و غیره در ماه­های سرد سال دارای اهمیت زیادی نمی­باشند. در واقع این پارامترها در نیمه گرم سال داری اهمیت خاص می­باشند و می­توانند به عنوان عامل محدود کننده رشد و پراکنش گیاهان تاثیر گذار باشند. حداقل مطلق دما و متوسط حداقل دما در ماه­های سرد سال بیشتر اهمیت دارند و تاثیر گذار می­باشند. از ایرادات دیگر نحوه انتخاب پارامترها این بوده که این ماه­ها بر اساس رشد و گسترش یک گونه خاص انتخاب شده ­اند و نمی­تواند نتایج آن برای سایر گونه­ های منطقه صحت کامل داشته باشد [۱۳،۱۴،۳۳،۳۶،۴۰،۴۸].

جدول (۳-۹): پارامترهای اقلیمی مورد استفاده در مطالعات مشابه

پارامترهای اقلیمی

پارامترهای اقلیمی

پارامترهای اقلیمی

پارامترهای اقلیمی

پارامترهای اقلیمی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...