نیر

۵

۴

۹

جمع کل

۱۵۲

۸۸

۲۴۰

۳-۴- نمونه آماری

برای تعیین نمونه آماری تحقیق از فرمون کوکران به شرح ذیل استفاده شده است:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

برای تعیین حجم نمونه باید دو عامل اساسی را مد نظر قرار داد: درجه دقت مورد نظر برای نمونه و میزان تغییر در جمعیت نمونه بر حسب خصوصیات اصلی مورد مطالعه (دواس[۸۰]،۱۹۹۱). دواس در نمونه گیری خطای نمونه‌گیری ۵ درصد و فرض شکاف ۵۰ به ۵۰ جمعیت در متغیر مورد نظر، را پیشنهاد می‌کند(همان).
در تحقیق حاضر ما دقت احتمالی را ۰۵/ d= در نظر گرفته‌ایم، مقدار zیا t نیز با ۹۵ درصد احتمال صحت برابر با ۶۹/۱ می شود و با درنظر گرفتن حالت فرین برای متغیر اصلی مورد سنجش، شکاف ۵۰ به ۵۰ را در تعیین حجم نمونه قبول می‌کنیم. بنابراین مقدار۵/۰ p=q= با گذاشتن مقادیر فوق در فرمول زیر حجم نمونه به تعداد ۱۵۰ نفر بدست می‌آید:
N=194 z= 96/1
P=q= 5/0 d= 05/0
n=
از بین نمونه آماری ۷۰ درصد مرد(۱۰۵ نفر) و ۳۰ درصد (۴۵ نفر) نیز زن به صورت نمونه گیری تصادفی مطبق انتخاب شدند. بدین روش که نمونه آماری پس از تعیین سهم هر کدام از کتابخانه های استان در جامعه آماری و به تفکیک جنسیت انتخاب گردیدند.

۳-۵- ابزار گردآوری اطلاعات

به برای جمع آوری اطلاعات از تکنیک پرسشگری و ابزار پرسشنامه ‌استفاده شده است. پرسشنامه تحقیق شامل سه بخش است. بخش اول مربوط به اطلاعات فردی پاسخگویان؛ بخش دوم شامل سوالاتی در رابطه با مولفه های هویت سازمانی(۱۸ سوال) در طیف پنج گزینه ای لیکرت؛ و بخش سوم شامل سوالاتی در رابطه با معنویت سازمانی(۱۷ سوال) در طیف پنج گزینه ای لیکرت خواهد بود. برآورد پایایی پرسشنامه این تحقیق نیز از طریق آلفای کرونباخ انجام خواهد گرفت که مقدار آن بین ۰ و ۱ است. برآورد «اعتبار» پرسشنامه نیز از طریق «اعتبار صوری» خواهد گرفت.

۳-۶- روائی و پایائی تحقیق

۳-۶-۱- اعتبار(روائی[۸۱])

برآورد «اعتبار[۸۲]» پرسشنامه نیز از طریق «اعتبار صوری[۸۳]» صورت گرفته است. به این ترتیب که با ارائه پرسشنامه به تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه های اردبیل و گرمی و خبرگان از نظرات آنها در مورد معتبر بودن گویه‌هایی که برای سنجش هر یک از متغیرها آمده لحاظ گردیده است.

۳-۶-۲- پایائی[۸۴]

یکی از معیارهای معتبر سنجش پایایی پرسشنامه استفاده از معیار آلفای کرونباخ است که در این تحقیق بصورت زیر محاسبه می‌شود:
(۳-۲)
: مجموع واریانس سوالات
: واریانس کل پرسشنامه
: تعداد سؤالات
در نتیجه شاخص پایایی کل مقیاس آماره «آلفا» می‌باشد. به این ترتیب برآورد پایایی پرسشنامه این تحقیق نیز از طریق آلفای کرون‌باخ با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام گرفته است که مقدار آن بین ۰ و ۱ است. روش کار به این صورت بوده است که پرسشنامه در بین ۳۰ نفر از نمونه آماری توزیع و پیش آزمون گردید که در ادامه مقدار آلفای هر یک از متغیرها خواهد آمد.

جدول ۳-۲- خروجی پایایی پرسشنامه به تفکیک متغیرهای تحقیق

متغیرها

سئوالات تعداد

خروجی پایایی پرسشنامه(آلفای کرونباخ)

هویت سازمانی

۱۸ سوال

۸۴۵/۰

معنویت سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...