نگاهی به پایان نامه های انجام شده … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
تهیه فهرست مهارتهای مورد نیاز برای مدیران و اعضاء تیم پروژه؛
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تهیه فرایندی جهت انتخاب مدیران و اعضاء تیم پروژه.
شکل ۴-۳۱- مقایسه میانگین امتیاز شاخصهای مربوط به مؤلفهی مساعدت در استخدام و بکارگیری تیم پروژه
۴-۲-۴-۵- آموزش
همان طور که در تحلیل همبستگی اشاره شد، آموزش با ایجاد بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش پروژه فاقد همبستگی میباشد. در شکل ۴-۳۲ آموزش حرفهای مدیریت پروژه کمترین امتیاز را کسب کرده است. این امر دلالت بر عدم آگاهی کافی مدیران پروژههای نمونه از علم روز مدیریت پروژه و استفاده آنها از تکنیکهای قدیمی این علم در سازمانها دارد. بیشترین امتیاز نیز مربوط به دو گزینهی آموزش مقدماتی مدیریت پروژه و آموزش بستههای نرمافزاری بوده است. مؤلفهی آموزش مدیریت پروژه در میان تمامی ۷ مؤلفهی مربوط به کارکردهای دفتر مدیریت پروژه پایینترین میزان میانگین را به دست آورده است. جهت بهبود وضعیت این کارکرد و نیز ایجاد همبستگی بین آن و بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش پروژه راهکارهای ذیل ارائه میگردد:
آموزش علم روز مدیریت پروژه؛
برگزاری آزمونهای داخلی جهت ارزیابی آموزش ارائه شده و سطح علمی مدیران پروژه؛
آموزش تکنیکها و نرمافزارهای پیشرفته مدیریت پروژه.
شکل ۴-۳۲- مقایسه میانگین امتیاز شاخصهای مربوط به مؤلفهی آموزش مدیریت پروژه
۴-۲-۴-۶- مشاوره و ارشاد
میانگین امتیازات کسب شدهی شاخصهای مربوط به مؤلفهی مشاوره و ارشاد در شکل ۴-۳۳ نمایش داده شده است. در تحلیل همبستگی، مشاوره و ارشاد مدیریت پروژه دارای همبستگی با ایجاد بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش پروژه بوده است. به نظر میرسد علی رغم ارائه راه حل ها، منابع اطلاعاتی مناسب و برگزاری جلسات هماندیشی توسط دفتر مدیریت پروژه، مدیران پروژه به نحوه استفاده از این منابع و راه حل ها آشنا نمیباشند. راهکارهایی که میتوان معرفی نمود عبارتند از:
استفاده از مدیران باتجربه، برای حل مشکلات مدیران کمتجربه؛
آموزش تکنیکهای مناسب جهت حل معظلات از قبیل:
روش دلفی؛
طوفان فکری؛
روش استخوان ماهی؛
تحلیل SWOT.
شکل ۴-۳۳- مقایسه میانگین امتیاز شاخصهای مربوط به مؤلفهی مشاوره و ارشاد
۴-۲-۴-۷- مدیریت سبد پروژه
میانگین امتیازات کسب شدهی شاخصهای مربوط به مؤلفهی مدیریت سبد پروژه در شکل ۴-۳۴ نمایش داده شده است. در تحلیل همبستگی مدیریت سبد پروژه فاقد همبستگی با ایجاد بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش پروژه بوده است. از طرفی میانگین امتیازات نمونهها برای این کارکرد نیز پایین بوده است. جهت بهبود این کارکرد و نیز ایجاد همبستگی میان آن با بسترهای مدیریت دانش پروژه راهکارهای ذیل توصیه میگردد:
استفاده از بستههای نرمافزاری مدیریت سبد پروژه؛
آموزش مدیریت سبد پروژه؛
آموزش مدیریت ریسک سبد پروژه.
شکل ۴-۳۴- مقایسه میانگین امتیاز شاخصهای مربوط به مؤلفهی مدیریت سبد پروژه
۴-۲-۵- خلاصهی یافتههای بخش آمار توصیفی
یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی صورت گرفته در این فصل به طور خلاصه شامل موارد ذیل میگردد:
در ۷۷% از نمونههای مورد مطالعه دفتر مدیریت پروژه در نقش حمایتی، خدمات اداری، آموزش و تهیهی استانداردها ایفای نقش میکرد و مدیریت مستقیم پروژهها بر عهدهی مدیران پروژه گذاشته شده بود و دفتر مدیریت پروژه بجز در موارد معدود مسئولیتی در آن خصوص نداشت؛
نزدیک به نیمی از سازمانهای مورد پژوهش سابقهی فعالیت دفتر مدیریت پروژه را کمتر از ۵ سال عنوان نمودهاند؛ در حدود ۲۵% از سازمانها این سابقه ۵ تا ۱۰ سال بوده و در حدود ۲۵% دیگر نیز زمان پیدایش دفتر مدیریت پروژه ۱۰ تا ۱۵ سال بوده است؛
دفتر مدیریت پروژه در ۴۹% موارد در سطح استراتژیک قرار داشت و به همهی سازمان خدمات ارائه میداد، در مقابل سایر حالتی که فقط به پروژه خدمات ارائه دهد و یا به یک دپارتمان خدمات ارائه دهد (۴۰%)، در ۱۱% موارد نیز مسئولیت مدیریت یک پروگرام را بر عهده داشت؛
در ۶۴% از نمونههای مورد بررسی، بیش از ۷۰% پروژههای سازمان تحت سرپرستی یکپارچه دفتر مدیریت پروژه قرار داشتند. برخی دلایلی که نمیتوان همهی پروژهها را تحت سرپرستی دفتر مدیریت پروژه قرار داد را میتوان موارد ذیل عنوان نمود: الف) برخی پروژهها به دلیل بزرگ بودن و یا برخورداری از اهمیت استراتژیک بالا باید مستقیماً تحت سرپرستی مدیر عامل باشند؛ ب) برخی پروژهها از نظر جغرافیایی بسیار پراکنده هستند.
از نظر سطح بلوغ فرایندهای مدیریت پروژه، ۳۶% از نمونههای مورد مطالعه در این پژوهش، در سطح یک بلوغ فرایندهای مدیریت پروژه، ۴۷% در سطح دو و ۱۷% نیز در سطح سه بلوغ جای گرفتهاند؛
در ۶۶% از نمونههای تحقیق سیستم مدیریت اطلاعات وجود داشت و ۳۴% از آنها دارای این سیستم نبودهاند. همچنین تنها ۲۵% از سازمانهای کارفرمایی مورد مطالعه دارای سیستم مدیریت اطلاعات بودهاند؛ در حالی که ۸۰% از سازمانهای پیمانکاری و ۷۵% از سازمانهای مشاورهای مهندسی از این سیستم برخوردار میباشند؛
در مورد وضعیت مدیریت دانش در سازمانها، ۲۱٫۳% از نمونههای مورد مطالعه از نرمافزار Share point استفاده میکنند و ۲۹٫۸% از نمونهها هیچکدام از ابزارهای مدیریت دانش را در اختیار ندارند. همچنین ۱۲٫۸% از نمونهها از سایر نرمافزارها، ۱۰٫۶% از فرم ثبت درسآموختهها و ۲٫۱% از سامانه آنلاین مدیریت دانش بهره میجویند. ۲۳٫۴% از نمونهها نیز بیش از یک گزینه را به عنوان ابزار مدیریت دانش در سازمان خود انتخاب نمودهاند. لازم به ذکر است که در ۵۸% از سازمانهای کارفرمایی و در ۲۴% از سازمانهای پیمانکاری مطالعه شده، هیچیک از ابزارهای مدیریت دانش وجود نداشت؛ در حالی که تمامی سازمانهای مشاور و مدیر طرح نمونه در این تحقیق از حداقل یکی از ابزارهای مدیریت دانش برخوردار بودهاند؛
نتایج ارزیابی موجودیت متغیر مستقل تحقیق بیانگر آنست که از نظر افراد نمونه آماری، تعهد وظایف اداری پروژه با میانگین ۳٫۵۱ و روشها و استانداردهای مدیریت پروژه با میانگین ۳٫۴۸ بالاترین میزان و مؤلفهی آموزش مدیریت پروژه هم با ۲٫۶۵ کمترین میزان را داراست. میانگین کلی کارکردها و وظایف دفتر مدیریت پروژه نیز برابر با ۳٫۱۱ به دست آمده است؛
نتایج بررسی موجودیت بسترهای مناسب جهت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور نمونه حاکی از آن است که از نظر افراد نمونه آماری مؤلفههای فرهنگ سازمانی و نیروی انسانی درگیر در پروژهها با میانگین ۳٫۰۶ و مؤلفهی مدیریت با میانگین ۳٫۰۴، بالاترین میزان و مؤلفهی ساختار هم با ۲٫۵۲ کمترین میزان را داراست. میانگین کلی بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش نیز برابر با ۲٫۸ به دست آمده است.
۴-۳- آمار استنباطی
در این بخش جهت تحلیل استنباطی دادههای به دست آمده از پرسشنامههای تکمیل گردیده در ابتدا نرمال بودن کلیهی دادههای مربوط به متغیرها مورد بررسی قرار گرفته، سپس متناسب با فرضیهها و سؤالهای تحقیق، با بهرهگیری از آزمونهای مناسب آماری نظیر رگرسیون خطی ساده، ضریب همبستگی پیرسون و همچنین تحلیل واریانس یکراهه Anova مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند.
۴-۳-۱- آزمون نرمال بودن دادهها
از آنجا که نرمال بودن توزیع متغیرها در رگرسیون، از مهمترین پیشفرضها میباشد، پیش از بررسی فرضیه های تحقیق، با بهره گرفتن از آزمون ناپارامتریِ کولموگروف – اسمیرنوف، فرض نرمال بودن توزیع داده های بدست آمدهی مربوط به هر یک از متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از انجام آزمون کولموگروف اسمیرنوف که به صورت زیر نوشته می شود، در جدول ۴-۲۳ خلاصه شده است.
H0 (فرض صفر): توزیع داده ها، نرمال میباشد؛
H1 (فرض مقابل): توزیع داده ها، نرمال نمی باشد.
جدول ۴-۲۳- نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنوف
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:32:00 ق.ظ ]
|