تغییر در نگرش اقتصادی یعنی حرکت از اقتصاد محلی به اقتصاد فرانگر.
حرکت از تمرکز گرایی به تمرکز زدایی.
حرکت از ساختار سلسله مراتبی به ساختار شبکه‌ای.
که برای نیل به موارد فوق ناگزیر به حرکت در سیر صعودی واگذاری است یعنی به عبارت دیگر واگذاری یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است(چشم براه،۱۳۸۶ : ۳۲)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲-۳-۵ انواع فعالیت‌های قابل واگذاری

جهت تعیین نوع فعالیت‌های قابل واگذاری می‌بایست، محورها، اهداف و مأموریت‌های اصلی سازمان را تعیین نمود. هر چیزی غیر از موارد اصلی سازمان و آنچه نسبت به آنها بی‌اهمیت است، قابل واگذاری است.
برای تعیین دقیق نوع فعالیت‌های قابل واگذاری می‌توان به سوالات زیر پاسخ داد:
هسته اصلی و علت وجودی سازمان شما چیست؟
مزیت رقابتی سازمان شما چیست؟ یا چه چیزی در سازمان شما وجود دارد که دیگران ندارند و می‌تواند در تبلیغ و رقابت به کار آید؟
سازمان در پی ایجاد و عرضه چه چیزی است؟
۲-۲-۳-۶ ماهیت فعالیت ها در واگذاری
بر طبق مطالعات انجام شده، هرچند تاکنون، تقریباً هر نوع فعالیتی در هر بخشی واگذاری شده، اما مطالعات اولیه و مشاهدات متخصصان، واگذاری برخی از فعالیتها در بعضی از بخش ها را بیشتر حمایت می کند (آل سلیم، ۲۰۰۷ : ۲۷). وظایف عملیاتی عمده ای که واگذاری می شوند به طور معمول مرتبط با حسابداری، تعمیر و نگهداری، امنیت، ترفیع و ذخیره و انبارکالا هستند (لم و هان[۳۱]، ۲۰۰۵ : ۴۳). واگذاری مشکل تر و پیچیده تر می شود، سازمان های بیش تری مسؤولیت فرایندهای کسب و کارشان را نیز علاوه بر خود فعالیت ها واگذاری می کنند (بیومند و سهال[۳۲]، ۲۰۰۴ : ۶۸۸).

۲-۲-۳-۷ دلایل عمده واگذاری

افزایش اثربخشی از طریق تمرکز روی آنچه سازمان در انجام دادن آن بهترین است.
بدست آوردن تخصص ها، مهارت‌ها و تکنولوژی هایی که قبلاً قابل دستیابی نبوده است.
بدست آوردن ایده های جدید و نوآور
کاهش سرمایه گذاری روی دارائیها و استفاده بهتر برای سایر اهداف
بدست آوردن سهم بازار و فرصتهای کسب و کار از طریق شبکه ارائه دهندگان
تغییر هزینه های ثابت به هزینه های متغیر

هزینه های فعلی بخوبی درک نشده اند.

ارائه دهندگان خدمتی که در مقایسه با واحد داخلی فعلی خیلی برجسته باشند، وجود ندارند.
کاهش کنترل بر روی ارائه دهنده خدمت
وابستگی به ارائه دهندگان خدمت
ارائه دهندگان خدمت می توانند در کسب و کار ما توسعه پیدا کنند. (رقیب ما باشند)
ممکن است واگذاری به وفاداری کارکنان صدمه بزند. (واگذاری برای کارکنان باقیمانده چه پیامی به همراه خواهد داشت)

۲-۲-۳-۸ سطوح واگذاری

واگذاری را می توان در سطوح فعالیت زیر انجام داد:
در سطح قطعات و اجزاء component parts
در سطح فرد individual
در سطح وظیفه functional
در سطح فرایند process
۲-۲-۳-۹ سئوالات اساسی در واگذاری
۱- چرا واگذاری؟ (Why?)
آیا سازمان شما اساساً باید استراتژی واگذاری را انتخاب کند یا نه؟
منافع و ریسک های آن چیست ؟
۲- کدام فعالیت‌ها؟ (What?)
سازمان شما چه فعالیت‌هایی را باید واگذاری نماید؟
۳- به چه کسی؟ (Whom?)
سازمان شما فعالیت‌های انتخاب شده برای واگذاری را باید به چه ارائه دهندگان خدمتی واگذار نماید؟
۴- چگونه؟(How)
سازمان شما پس از واگذاری فعالیت‌ها چگونه باید اداره شود ؟
۲-۲-۳-۱۰ واگذاری استراتژیک چیست؟
واگذاری استراتژیک عبارتست از یک نگاه استراتژیک به واگذاری که بتواند فرآیندهای مسئله دار، وضع بد بهره وری، مشکلات ترک کارکنان و امثال آن را در یک نگاه بلند مدت حل کند. براین اساس اقدام واگذاری زمانی استراتژیک خواهد شد، که با استراتژی های بلند مدت سازمان همراستا شود، منافع واگذاری بعد از گذشت چندین سال پایدار گردد و نتایج مثبت یا منفی آن برای سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
واگذاری استراتژیک با پرسیدن سؤالات اساسی درباره رابطه واگذاری با سازمان و موضوعات سازمانی زیر، واگذاری را در سطح بالاتری قرار می دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...