نتایج انجام رگرسیون حاکی از وجود ارتباط معنادار بین کارایی سرمایه انسانی و سودآوری است. کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه بکار گرفته شده بطور معناداری روی عملکرد مالی سازمان تاثیر گذار هستند ولی ارتباط بین کارایی سرمایه بکار گرفته شده و عملکرد مالی منفی است. همچنین ارتباط مثبت و معناداری بین کارایی سرمایه انسانی و بهره وری نیروی کار وجود دارد. به طور کلی نتایج پژوهش نشان دهنده وجود ارتباط محکم بین کارایی سرمایه انسانی و عملکرد مالی سازمان و عدم وجود ارتباط محکم بین دو متغیر دیگر با عملکرد مالی سازمان است.
۲-۳-۲-پژوهش های انجام شده در خارج کشور
فیرر و ویلیامز (۲۰۰۳) در پژوهش تحت عنوان “سرمایه فکری و معیارهای سنتی عملکرد شرکت ” به بررس ی رابطه بین کارایی سرمایه انسانی، کارایی سرمایه ساختاری و کارایی سرما یه بکار گرفته شده با سه بعد سنتی عملکرد سازمانی (سودآوری، بهره وری و ارزش بازار) پرداختند. آنها اطلاعات را از گزارش های مالی ۷۵ شرکت آفریقای جنوبی در چهار بخش بانک، الکترونیکی، تکنولوژی اطلاعات و خدمات که به میزان زیادی متکی به سرما یه فکری هستند بدست آوردند.
نتایج حاکی از وجود رابطه منفی بین کارایی سرمایه به کار گرفته شده با شاخص بهره وری، رابطه مثبت با شاخص ارزش بازار و عدم وجود همبستگی با شاخص سودآوری است. علاوه بر این نتایج نشان دهنده عدم وجود رابطه معنی­دار بین کارایی سرمایه انسانی با شاخص ارزش بازار و شاخص سودآوری و وجود رابطه منفی با شاخص بهره وری است.
سرانجام، کارایی سرمایه ساختاری با هیچ از یک از سه متغیر وابسته مورد مطالعه رابطه معنی داری ندارد.
به طورکلی نتایج همبستگی شرکت های مورد مطالعه گویای این مطلب است که شرکت هایی با سطح کارایی سرمایه به کار گرفته شده بالاتر با سطح پایین تری از بهره­وری و سطح بالاتری از ارزش بازار در ارتباطند و شرکت ها یی با سطح بالاتری از کارایی سرمایه انسانی با سطوح پایین تری از بهره ور ی در ارتباطند. در ارتباط با بهره­وری، فقط کارایی سرمایه انسانی ارتباط معنی داری با بهره­وری دارد و این ارتباط منفی است. این ارتباط منفی به دلیل افزایش بهره­وری از طریق بکارگیری دارایی های ملموس به جای بهینه کردن منابع انسانی است.
چن، چنگ و هوانگ (۲۰۰۵) در پژوهش “بررسی تجربی ارتباط بین سرمایه فکری و ارزش بازاری شرکت و عملکرد مالی” رابطه بین کارایی ایجاد ارزش و ارزش بازاری شرکت و عملکرد مالی را بررسی کردند. در این مطالعه ارتباط بین نسبت ارزش بازاری به دفتری با ضریب ارزش افزوده فکری و ابعادش (کارایی سرمایه انسانی، کارایی سرمایه ساختاری و کارایی سرمایه به کار گرفته شده) و همچنین دو متغیر هزینه های پژوهش و توسعه و هزینه های تبلیغ سنجیده شده است. به منظور بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی، ۴ متغیر بازگشت حقوق صاحبان سهام، بازگشت دارایی، رشد فروش و بهره­وری نیروی کار مد نظر قرار گرفتند.
نتایج نشان دهنده وجود ارتباط مثبت بین نسبت ارزش بازاری به دفتری و ضریب ارزش افزوده فکری، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه به کار گرفته شده است. در حالیکه بین کارایی سرمایه ساختاری و نسبت ارزش بازاری به دفتری ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین نسبت ارزش بازاری به دفتر ی با هزینه پژوهش و توسعه ارتباط مثبت معناداری دارد. ضریب ارزش افزوده فکری تاثیر مثبت معناداری روی هر ۴ معیار عملکرد مالی دارد.
همچنین کارایی سرمایه به کار گرفته شده و کارایی سرمایه انسانی با ۴ معیار عملکرد مالی ارتباط مثبت دارند در حالیکه کارایی سرمایه ساختاری تنها روی بازگشت حقوق صاحبان سهام تاثیر مثبت دارد. بین هزینه­ های پژوهش و توسعه با بازگشت دارایی و رشد فروش همبستگی مثبت ولی با بازگشت حقوق صاحبان سهام و بهره­وری کار همبستگی معنادار وجود ندارد. همبستگی بین هزینه های تبلیغ و بازگشت حقوق صاحبان سهام و بازگشت دارایی منفی است و ارتباط معناداری با رشد فروش و بهره­وری کار ندارد.
گوه ( ۲۰۰۵ ) در پژوهشی با عنوان “عملکرد سرمایه فکری بانک های تجاری مالزی”، عملکرد سرمایه فکری را طی سال های ۲۰۰۱-۲۰۰۳ اندازه گیری کرد. او پژوهش خود را در صنعت بانکداری مالزی که شامل ۱۰ بانک داخلی و ۱۴ بانک تجاری خارجی در سال ۲۰۰۳ است انجام داد که البته با توجه به محدودیت دسترسی به اطلاعات، از ۱۴ بانک خارجی، ۶ بانک مورد مطالعه قرار گرفت. داده های مورد نیاز برای محاسبات از گزارش های سالانه بدست آمده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این پژوهش بانک ها بر اساس دو روش سطح کارایی و رتبه بندی سنتی بر مبنای سرمایه صاحبان سهام رتبه بندی شده اند. بر اساس ارزیابی ضریب ارزش افروده فکری، سه بانک از بانک های داخلی در راس قرار دارند.
به طور کلی در نتایج رتبه بندی دو روش تفاوت مشهود وجود دارد. بررسی بانک های مالزی به تفکیک بانک های داخلی و خارجی و استفاده از دو روش برای رتبه بندی آنها قابلیت قیاس را برای پژوهش های آتی فراهم می کند.
پلا کوجانسیوو و آنتی لانکویست ( ۲۰۰۷ ) در پژوهش “چگونه سرمایه گذاری روی سرمایه فکری منجر به سودآوری می شود؟” به بررسی نحوه تبدیل شدن سرمایه گذاری روی سرمایه فکری به سود پرداختند.
نتایج پژوهش به این صورت است که بین ارزش سرمایه فکری و هر دو معیار سرمایه گذاری همبستگی مثبت خیلی ناچیزی وجود دارد. همبستگی بین کارایی سرمایه فکری با معیار هزینه های پژوهش و توسعه وجود ندارد و با هزینه های ایجاد خیلی ناچیز و منفی است. ضریب ارزش افزوده فکری با هیچ یک از معیارهای سرمایه گذاری همبستگی ندارد و در نهایت بین معیارهای سرمایه گذار ی با سودآور ی همبستگی وجود ندارد.
یالاما و کاسکن ( ۲۰۰۷ ) در پژوهشی تحت عنوان “عملکرد سرمایه فکری بانک های گزارش شده در بازار بورس سهام استانبول”، عملکرد سرمایه فکری بانک های ترکیه را طی سال های ۲۰۰۴-۱۹۹۵ اندازه گیری و تاثیر سرما یه فکری را روی سودآوری بررسی کردند. اطلاعات مورد نیاز برای محاسبات از گزارش های سالانه بانک های موجود در بورس بدست آمده است.
در نتایج این پژوهش مشهود است که مقادیر کارایی و رتبه بندی بر اساس کارایی برای بانک ها در طول زمان ثابت نیست. به علاوه پرتفولیوی متشکل از سرمایه فکری بالاترین بازگشت را به طور سالانه داراست و این نشان می دهد که سرمایه فکری از سرمایه فیزیکی برای بانک ها به مراتب مهمتر است زیرا که سرمایه فکری٬ ارزش افزوده بانک و همچنین سطوح بهره­وری بانک را افزایش می دهد.
کامات ( ۲۰۰۸ ) در پژوهشی تحت عنوان “سرمایه فکری و عملکرد شرکت در صنعت دارویی هند” ارتباط بین اجز ای سرمایه فکری (سرمایه انسانی، ساختاری و فیزیکی) با شاخص های سنتی عملکرد شرکت (سودآوری، بهره وری و ارزش بازار) را مطالعه کرد. برای این منظور ۲۵ شرکت صنعت داروسازی هند در یک دهه (۲۰۰۶-۱۹۹۶) مورد بررسی قرار گرفتند. ۲۵ شرکت برتر صنعت داروسازی بر اساس میزان فروش بالاتر در سال ۲۰۰۶ انتخاب شد ه­اند و اطلاعات مورد نیاز از گزارش های مالی سالانه بدست آمده است. این پژوهش به دنبال رتبه بند ی شرکت ها و بررسی ارتباط عملکرد شرکت با سرمایه فکری در صنعت مورد مطالعه است.
طبق یافته های این پژوهش ، شرکت های داخلی از نظر عملکرد و کارایی استفاده از سرمایه فکری در رتبه بندی برتر می باشند.
نتایج تجربی نشان داد که سرمایه انسانی تاثیر اساسی روی سودآوری و بهره وری شرکت ها در دهه مورد مطالعه دارد. در نهایت بررسی ارتباط بین متغیرها نشان دهنده وجود رابطه منفی بین کارایی سرمایه ساختاری با بهره وری و سودآوری و رابطه مثبت با ارزش بازار و بالعکس وجود رابطه مثبت بین کارایی سرمایه فیزیکی با بهره وری و سودآوری و رابطه منفی با ارزش بازار است.
نتایج مدنظر در رابطه با کارایی سرمایه انسانی حاکی از رابطه مثبت با بهره وری و سودآوری و رابطه منفی با ارزش بازار می باشد. در نهایت ضریب ارزش افزوده فکری با شاخص ارزش بازار همبستگی منفی دارد. سرمایه انسانی با توجه به تاثیر بسزایش روی سودآوری و بهره وری، در صنعت داروسازی هند مهمترین فاکتور به حساب می آید.
ال بنانی (۲۰۰۸) در پژوهشی تحت عنوان “مطالعه ای بر تعیین کننده های عملکرد سرمایه فکری در بانک ها: مطالعه موردی ” UK تاثیر یکسری از عوامل بر عملکرد سرمایه فکری را در دوره زمانی ۲۰۰۵-۱۹۹۹ بررسی کرد.
او ارتباط بین عملکرد سرمایه فکری را با سطح سرمایه گذاری روی تکنولوژی اطلاعات ، کارایی نسبی بانک ها، موانع ورود به بخشی از شرکت ، کارایی سرمایه گذاری روی سرمایه فکری ، سودآوری و ریسک بانک مورد مطالعه قرار داد .
قوش و موندال ( ۲۰۰۹ ) در پژوهش شان تحت عنوان “سرمایه فکری بخش دارویی و نرم افزاری هند و عملکرد شرکت ” رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی متعارف شرکت را بررسی کردند. صنعت مورد مطالعه در این پژوهش ۸۰ شرکت بخش دارویی و نرم افزاری است. اطلاعات مورد نیاز برای انجام محاسبات از گزارش­های مالی سالانه، بخصوص صورت سود و زیان و ترازنامه استخراج گردیده است.
نتایج حاکی از تاثیر مثبت سرمایه فکری روی سودآوری، ارتباط ناچیز با بهره وری و عدم تاثیر روی ارزش بازار در شرکت های مورد مطالعه است. در مورد بهره وری فقط در سال ۲۰۰۵ ، سرمایه فکری و یکی از متغیرهای کنترلی (سایز شرکت) روی عملکرد شرکت تاثیر عمده و مثبت دارند ولی در مورد ۴ سال دیگر رابطه خاصی وجود ندارد.
کالیسر و دیگران (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان ” سرمایه فکری در بخش ICT اعلام شده ترکی ” مدل ضر یب ارزش افزوده فکری پالیک را برای مقایسه دو بخش تکنولوژ ی اطلاعات و ارتباطات اعلام شده در بورس اوراق بهادار استانبول تحت عنوان کارایی سرمایه فکری بکار گرفتند.
معیارهای در نظر گرفته شده برای عملکرد شرکت در این پژوهش ، ارزش بازار، سودآوری، بهره­وری و بازگشت سرمایه می باشند. ارزش بازار، نسبت سرمایه بازار به ارزش دفتری سهام عادی است.
هوانگ و وو (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان “سرمایه فکری و بهره وری دانش: صنعت زیست شناسی تایوان” دو هدف اساسی را مطالعه کردند.
آنها ارتباط و همچنین تاثیرات متقابل بین اجزای سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی و سرمایه اجتماعی) و بهره وری دانش را بررسی کردند که در این مطالعه بهره­وری دانش به عنوان متغیر وابسته و ابعاد سرمایه فکری به عنوان متغیرهای مستقل مد نظر بودند.
زقال و ملول (۲۰۱۰) در پژوهش شان تحت عنوان “تحلیل ارزش افزوده به عنوان نماینده سرمایه فکری و نتایجش روی عملکرد شرکت” نقش ارزش افزوده را به عنوان نماینده ای از سرمایه فکری و تاثیرآن روی عملکرد اقتصادی، مالی و بازار سهام بررسی کردند.
نتایج تحلیل همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت بین ضریب ارزش افزوده سرمایه فکری با عملکرد اقتصادی و مالی است در حالیکه با عملکرد بازار سهام رابطه معناداری ندارد. بر خلاف انتظار بین ضریب ارزش افزوده سرمایه بکار گرفته شده و عملکرد اقتصادی رابطه منفی است و با عملکرد مالی رابطه معناداری ندارد در حالیکه با عملکرد بازار سهام رابطه مثبت دارد.
شراباتی و دیگران (۲۰۱۰) در پژوهش شان تحت عنوان “سرمایه فکری و عملکرد کسب و کار در بخش داروسازی اردن” ارتباط بین سرمایه فکری (سرمایه انسانی، ساختاری و اجتماعی) و عملکرد کسب و کار را در ۱۵ شرکت داروسازی در سال ۲۰۰۷ بررسی کردند. طبق مدل مفهومی ارائه شده در این مطالعه عملکرد کسب و کار با سه شاخص بهره وری، سودآوری و ارزش بازار نشان داده شده است. همچنین هر یک از اجزای سرمایه فکری به سه جزء فرعی تقسیم شده اند. به طور کلی در این پژوهش تاثیر اجزای سرمایه فکری روی سرمایه فکری، تاثیر مثبت نوآوری و خلاقیت، یادگیری و تحصیلات، تجربه و تخصص روی سرمایه انسانی، تاثیر مثبت برنامه ها و سیستم ها، پژوهش و توسعه و تاثیر منفی حق مالکیت معنوی روی سرمایه ساختاری و تاثیر مثبت ارتباط و دانش درباره شرکا، تامین کنندگان و مشتریان به علاوه پیوستگی، مجوز و موافقت نامه ها روی سرمایه ارتباطی بررسی شده است.
نتایج نشان داده است که بطور کلی متغیرهای سرمایه فکری (اصلی و فرعی) ارتباط معناداری با عملکرد کسب و کار دارند. سرمایه ارتباطی بیشترین تاثیر را روی سرمایه فکری دارد. متغیر نوآوری و خلاقیت بیشترین تاثیر را روی سرمایه انسانی دارد. سرمایه ساختاری با متغیرسیستم ها و برنامه ها بیشترین همبستگی را دارد در حالیکه با حق مالکیت معنوی همبستگی منفی دارد و متغیر ارتباط و دانش درباره شرکا، تامین کنندگان و مشتریان بیشترین تاثیر را روی سرمایه ارتباطی دارد.
مادیتینس و دیگران ( ۲۰۱۱ ) در پژوهش شان تحت عنوان “تاثیر سرمایه فکری روی ارزش بازار شرکت و عملکرد مالی” تاثیر سرمایه فکری و کارایی (سرمایه بکار گرفته شده، انسانی و ساختاری) را روی ارزش بازار و عملکرد مالی بررسی کردند.
نتایج تحلیل همبستگی، نشان می دهد که ارزش بازاری به دفتری فقط با یکی از اجزای VAIC٬ یعنی کارایی سرمایه انسانی ارتباط معناداری دارد.
همچنین نتایج رگرسیون در بررسی فرضیات نیز فقط رابطه بین ارزش بازاری به دفتری و کارایی سرمایه انسانی را تایید می کند.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
پژوهش عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نا معین. بنابراین پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته ها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها، تحت عنوان روش شناسی یاد شده است. این سوال که چگونه داده ها گردآوری شود مورد تفسیر قرار گیرند، بطوریکه ابهام حاصل از آنها به حداقل ممکن کاهش یابد، مربوط به روش شناسی پژوهش می باشد. پاسخ این سوال را می توان با توجه به قواعد و اصول مورد استفاده در پژوهش های علوم انسانی و دیدگاه های فلسفی زیر بنایی آنها بدست آورد. دستیابی به اهداف علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای پژوهش، به شدت تحت تاثیر روشی است که برای پژوهش خود بر می گزیند .
بعبارت دیگر روش پژوهش چارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرانه برای تحقق هدف پژوهش، جهت آزمودن فرضیه یا پاسخ دادن به سوال های پژوهش را فراهم می آورد.
روش علمی یا روش پژوهش علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است. مراحل عمده روش علمی به شرح ذیل است:
۱- پی بردن به مساله
۲- جستجوی پیشینه
۳- تدوین فرضیه
۴- مشاهده و آزمون فرضیه
۵- پذیرش، رد یا تعدیل کردن فرضیه
در این پژوهش نیز از این فرایند تبعیت شده است و بنابراین در این فصل به منظور تشریح عملی این روش ، جامعه آماری و علل انتخاب آن ، نمونه آماری و نحوه انتخاب آن ، روش گرد آوری اطلاعات از نمونه ها ، روش و نوع وسیله جمع آوری اطلاعات ، روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل نتایج اطلاعات به طور مفصل ذکر شده است .
۳-۲-روش پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...