کلمات و اصطلاحات کلیدی پروژه
برنامه زمانبندی اصلاح شده
و
۲-۱-۲۰-۲- فاز ۲: تدوین بیانیه راهبردی سازمان (منشور سازمانی):
با توجه به این‏ که ماموریت، چشم­انداز و ارزش­های یک سازمان جهت کلی آینده آن سازمان را مشخص می‏کند، لذا پس از برنامه‏ ریزی اولیه بر اساس علائق استراتژیک ذینفعان (مدیران، مشتریان، و شرکای تجاری و …) بیانیه جهت­گیری تدوین می‏شود.
وظیفه این فعالیت طی مراحلی است که نهایتاً منجر به تدوین بیانیه جهت‏گیری سازمان یا منشور سازمانی می شود که بیانگر و راهنمای تمام فعالیت­ها و تصمیم­های بلندمدت و کوتاه­مدت و نشانگر مقصود بنیادی سازمان می­باشد.
سه عنصر اصلی در این راستا مأموریت سازمانی، چشم‌انداز سازمانی، ارزش‌های سازمانی می‌باشند. این سه مفهوم به منزله اتصال­دهنده عناصر سازمانی بوده، بیانگر ماهیت، چگونگی و راستای جهت‌گیری‌های سازمانی هستند. مأموریت معادل فلسفه وجودی و مقصود نهایی ، ارزش‌ها به منزله اصول اعتقادی دیرپا و اساسی و منشور اخلاق انسانی و حرفه­ای و چشم‌انداز حکم تصویر زنده سازمان در آینده‌ای تعریف شده را دارد. البته باید توجه داشت که بعد از طراحی استراتژی­ها و اهداف کلان دوباره، این عناصر تطبیق و بهبود داده خواهند شد.
تدوین ماموریت سازمانی: مأموریت‌ یک‌ سازمان‌، خط‌ یا خطوط‌ فعالیت آن‌ را تشریح‌ می‌کند. محصولات‌ و خدمات‌ آن‌ را تعیین‌ می کند و محدوده­ فعالیت را ‌در حال‌ و آینده‌ مشخص می‌کند. مأموریت‌، باورهای‌ کلی‌ مدیران‌ یک‌ سازمان‌ درباره‌ مقصود‌، قابلیت­ها و جایگاه‌ سازمان‌ در کشور است‌ که‌ موجودیت‌ سازمان‌ را توجیه‌ می‌کند. مأموریت‌، بیان‌ رسمی‌ هدف‌ اساسی‌ای‌ است‌ که‌ در پشت‌ موجودیت‌ یک‌ سازمان‌ قرار دارد یا به‌عبارت‌ دیگر دلیل‌ وجودی‌ سازمان‌ است‌. برای نوشتن بیانیه ماموریت به ۷ سئوال پاسخ داده می شود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

چرا؟ ­(هدف بنیادی سازمان)
چه چیزی؟ ( چه کالا و خدماتی را ارائه می کند؟)
برای چه کسی؟ (مشتریان هدف فعلی و آینده هر کدام از خدمات کدامند؟)
کجا؟ (نحوه و مکان ارائه خدمات کجاست؟)
چگونه؟ (توانمندی عملیاتی چیست؟ چه باید باشد؟ جایگاه تکنولوژی کجاست؟)
کانون توجه کجاست ؟ (منابع انسانی، تکنولوژی، مسئولیت اجتماعی)
با چه تفاوتی نسبت به دیگران (مزیت سازمان کجاست؟ چرا مشتریان هدف ما باید به ما مراجعه کنند؟)
تعیین چشم­انداز سازمانی: چشم­انداز (آرمان) بیانیه کلی آن چیزی است که سازمان در آینده می­خواهد باشد و با هدف آفریدن آینده و نه پیش ­بینی آینده ترسیم می­ شود. چشم­انداز باید واقعی باشد و چشم انداز به مثابه ستاره قطب شمال است و نقش یک نیروی جهت دهنده و یک عامل یکپارچه­کننده را بازی می­ کند. در صورت اتفاق نظر روی یک چشم­انداز سازمانی، فرهنگ حمایت از استراتژی‌های سازمانی شکل خواهد گرفت و باور مشترک در سازمان ایجاد خواهد شد. چشم­انداز تصویر زنده سازمان در آینده است.
چشم انداز ممکن است به یکی از طرق ذیل تدوین شود:
هدف بزرگ موردنظر به صورت کمی یا کیفی بیان شود.
جلوزدن از یک رقیب اصلی را مبنا قرار دهد.
یک سازمان شاخص را مدل قرار دهد.
تحول درونی به سوی سازمانی بزرگ و موفق را محور قرار دهد.
تعیین ارزش­های سازمانی: ارزش­های بنیادی اصول اعتقادی و اخلاقی اساسی سازمان است ارزش­های بنیادی اهمیت ذاتی دارند و نه توجیه اقتصادی. ارزش­های بنیادی به سادگی با تغییر شرایط تغییر نمی‌کنند. ارزش­های بنیادی واقعی حتی در صورت بروز ضرر نیز ترک نمی‌شوند. ارزش­های بنیادی را نباید با سیاست­های کاری که ارزش پایدار نیستند (نظیر کیفیت، اگر واقعاً ارزش نباشد) اشتباه گرفت. نکته مهم در ارزش­های بنیادی این است که باید عمیقاً مورد اعتقاد و عمل مدیران سازمان باشد. این متن می‌تواند به عنوان مبنای منشور اخلاق انسانی- حرفه­ای کارکنان سازمان پذیرفته و تبلیغ شود.
جمع بندی سه متن ماموریت، چشم انداز و ارزش ها به صورت بیانیه جهت گیری خواهد بود. این‌ بیانیه‌ باید به‌ قدر کافی‌ کلی‌ باشد که‌ امکان‌ تغییر در مجموعه‌ محصول‌ یا خدمات‌ تا زمانی‌ که‌ فعالیت‌ اصلی‌ ثابت‌ باقی‌ مانده‌ است‌ وجود داشته‌ باشد، اما به‌ اندازه‌ کافی‌ هم‌ باید مشخص‌ باشد که‌ ‌ را در بین‌ دیگر سازمان­های‌ هم‌نوع‌ خود متمایز گرداند. این متن در تعامل اندیشه­ های متفاوت درون و برون سازمانی از طریق مصاحبه، پرسشنامه، جلسات و حتی گفتگوهای غیررسمی شکل می­گیرد و توسط کمیته کارشناسی تنظیم اولیه می‌شود و توسط کمیته عالی تأیید نهایی و با اصلاح و در نهایت ابلاغ می‌شود. خروجی این فعالیت متن خلاصه و فشرده ولی پرمحتوایی است که تدوین برنامه‌های استراتژیک و توسعه را هدایت می‌کند.
در هر صورت تدوین یا بازتدوین سالانه مأموریت، ارزش ها و چشم‏انداز نقطه شروعی می باشد برای تشخیص و تعیین مسایل و موضوعات استراتژیک پیش روی و این تعیین و تشخیص خود مقدمه ای است بر فرموله کردن مسایل استراتژیک سازمان که در مراحل بعدی باید به آنها پاسخ گفت.
۲-۱-۲۰-۳فاز ۳: تجزیه و تحلیل محیط سازمان:
برای تعیین جایگاه و توان سازمان، همچنین تعیین فرصت‏ها و تهدیدهای موجود در محیط، که می‏توانند در رسیدن به چشم­انداز تأثیر بگذراند، به بررسی محیط پرداخته می‏شود. هدف از تحلیل محیط درونی تعیین قوت‏ها و ضعف‏های و تعیین قابلیت‏ها و منابع قابل اتکای سازمان می‏باشد. همچنین هدف از تحلیل محیط بیرونی، تشخیص فرصت‏ها و تهدیدهایی است که می‏توانند بر عملیات آتی سازمان تأثیرگذار باشند. بررسی و تحلیل نیازها، خواسته ­ها و الزامات ذینفعان نیز از فعالیت­های این مرحله می­باشد.
شناسایی وضع موجود سازمان و پیش‏بینی روند تغییرات محیط درونی جهت تعیین نقاط قوت و ضعف و تبیین چالش‏ها و افق­های محیطی در قالب لیست فرصت‏ها و تهدیدها، برای تعیین موضوعات استراتژیک پیش روی سازمان و در نهایت ارائه و انتخاب استراتژی­ های کلیدی می‏باشد. در ادامه فاز تجزیه و تحلیل محیطی بیشتر تشریح می‌شود.
۱- تحلیل محیطی بیرونی:
تحلیل محیطی شامل دو قسمت می‌باشد: تحلیل محیط عمومی و تحلیل محیط اختصاصی که حاصل این تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها و موضوعات استراتژیک ناشی از آنها خواهد بود.
۱-۱- تحلیل محیطی عمومی: سازمان‏ها در ارتباط با محیط و تعامل و تبادل با آن از یکسری عوامل به صورت عام و مشابه با دیگر سازمان‏ها تأثیر می‏پذیرد که مجموع این عوامل به عنوان محیط عمومی سازمان نامیده می‏شوند. جهت تحلیل محیط برون سازمانی بایستی این عوامل‏ مورد بررسی قرار گیرند. محیط عمومی بیرونی به پنج بخش تقسیم می‏شود، که عبارتند از:
بخش سیاسی- قانونی
بخش اقتصادی- مالی
بخش تکنولوژی
بخش اجتماعی- فرهنگی
بخش بین‏المللی
۱-۲- تحلیل محیط اختصاصی: در این تحلیل نیز فضای اختصاصی به پنچ بخش تقسیم می‌شود که باید به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد:
تامین کنندگان
مشتریان
جایگزین‌ها
رقبا
تازه واردین
۲- تحلیل محیط داخلی سازمان:
تحلیل محیط داخلی سازمان که شامل دو بخش عمده می‌باشد:
ارزیابی برنامه استراتژیک و فرایند برنامه‌ریزی گذشته
بررسی عوامل و فرآیندهای داخلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...