مضمون این ماده واحده در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان ماده ۱۱۱ در متن قانون متجلی گردید.

قابل ذکر است که ترمیم مستمری بازماندگان تا سال ۱۳۶۷ درخصوص مستمری استحقاقی صورت می‌پذیرفت ‌به این مفهوم که ابتدا میزان مستمری استحقاقی ترمیم و سپس به نسبت سهام تسهیم می‌شد و این باعث می‌گردید در پاره‌ای موارد مجموع مستمری بازماندگان از حداقل دستمزد کمتر گردد که حسب بخشنامه شماره ۵۷۹ فنی مورخ ۷/۶/۱۳۶۷ مقرر گردید، ترمیم مستمری تا سطح حداقل دستمزد بعد از تسهیم سهام انجام یابد با این اصلاح در هر صورت، مجموع مستمری دریافتی نمی‌توانست از حداقل دستمزد کمتر باشد. به طور مثال در گذشته در صورتی که تعداد افراد در ردیف تنها یک فرزند بود ابتدا میزان مستمری استحقاقی تا سطح حداقل دستمزد ترمیم و سپس ۲۵% حداقل دستمزد به وی تعلق می‌گرفت در حالی که حسب بخش نامه مذکور مستمری دریافتی بازمانده تا سطح حداقل دستمزد ترمیم می‌شد. ضمن اینکه حسب این بخشنامه مقرر گردید مابه‌التفاوت مستمری تا تاریخ مذکور محاسبه و پرداخت گردد.

بند پنجم : مرحله پنجم: ترمیم مستمری برابر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها

این مرحله با تصویب قانون تامین اجتماعی در سال ۱۳۵۴ شروع و تاکنون ادامه پیدا ‌کرده‌است. در این مرحله برای اولین بار طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مقرر می‌گردد « سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه ‌مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.»

مطابق با تغییرات صورت گرفته در شرایط برقراری و میزان مستمری پرداختی ترمیمی اساسی در میزان مستمری پرداختی سازمان به وجود آمد به طور مثال حسب ماده ۷۷ برای محاسبه مستمری بازنشستگی ضریب یک‌چهلم به یک‌سی‌و‌پنجم متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه از ۱۰۰% متوسط مزد یا حقوق تجاوز ننماید. لازم به یادآوری است که در سال ۱۳۷۱ حسب اصلاحات انجام شده در مواد ۷۲ و ۷۷ قانون تامین اجتماعی ضریب یک‌سی‌‌و پنجم به یک‌سی‌ام تغییر یافت.

ضمن اینکه در این مرحله حسب تغییر در شرایط مستمری‌ها حداقل سابق لازم برای برخورداری از مستمری از کارافتادگی کلی غیر ناشی از کار، فوت و بازنشستگی از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه در ۱۰ سال آخر به حداقل یکسال در ۱۰ سال آخر و حداقل ۹۰ روز در سال آخر تغییر یافت که این تغییرات باعث افزایش معنی‌داری در مصارف سازمان خصوصاً در تعهدات بلند‌مدت سازمان گردید.

این نکته قابل ذکر است که حسب شرایط های مختلف سیاسی و اجتماعی از قبیل وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بجز افزایش‌های که در حداقل دستمزد انجام می‌گرفت ترمیم مستمری طبق ماده ۹۶ تا سال ۱۳۶۴ انجام نشد که در این سال حسب تصویب‌نامه مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۶۳ هیات وزیران و صدور بخشنامه شماره ۵۲۳ فنی از تاریخ ۱/۱/۱۳۶۴ مبلغ ۵۰۰۰ ریال به مستمریها افزوده شد و پس از آن، این روند قطع تا اینکه در سال ۱۳۶۶ حسب تصویب‌نامه مورخ ۲۰/۲/۱۳۶۶ هیات وزیران و صدور بخشنامه شماره یک مستمریها از تاریخ ۱/۷/۱۳۶۷ مبلغ ۳۰۰۰ ریال به میزان مستمریها افزوده گردید. و مجددا این روند قطع تا اینکه در اسل ۱۳۶۹ به میزان ۵% انجام شد و پیش از آن به طور مدام حسب جدول ذیل مستمریها حسب جدول ذیل ترمیم گردید.

فصل سوم : قوانین تامین اجتماعی [۵۷]

ماده‌ ۲۸ـ

منابع‌ درآمد سازمان‌ به‌ شرح‌ زیر می‌باشد:

۱ـ حق‌ بیمه‌ از اول‌ مهرماه‌ تا پایان‌ سال‌ ۱۳۵۴ به‌ میزان‌ بیست‌ و هشت‌ درصد مزد یا حقوق‌ است‌ که‌ هفت‌ درصد آن‌ به‌ عهده‌ بیمه‌ شده‌ و هجده‌ درصد به‌ عهده‌ کارفرما و سه‌ درصد به‌ وسیله‌ دولت‌ تأمین‌ خواهد شد.

۲ـ درآمد حاصل‌ از وجوه‌ و ذخایر و اموال‌ سازمان‌.

۳ـ وجوه‌ حاصل‌ از خسارات‌ و جریمه‌های‌ نقدی‌ مقرر در این‌ قانون‌.

۴ـ کمک‌ها و هدایا.

تبصره‌ ۱ـ از اول‌ سال‌ ۱۳۵۵ حق‌ بیمه‌ سهم‌ کارفرما بیست‌ درصد مزد یا حقوق‌ بیمه‌ شده‌ خواهد بود و با احتساب‌ سهم‌ بیمه‌ شده‌ و کمک‌ دولت‌ کل‌ حق‌ بیمه‌ به‌ سی‌ درصد مزد یا حقوق‌ افزایش‌ می‌یابد.

(به موجب ماده پنج قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶/۶/۱۳۶۹ ‌در مورد کارگران مشمول قانون کار سه درصد به سهم کارفرما افزوده شده است. ماده پنج مقرر می‌دارد:

حق بیمه بیکاری به میزان ۳% مزد بیمه شده می‌باشد که کلاً توسط کارفرما تأمین و پرداخت خواهد شد.

تبصره: مزد بیمه شده و نحوه تشخیص تعیین حق بیمه بیکاری، چگونگی وصول آن، تکلیف بیمه‌شده و کارفرما و همچنین نحوه رسیدگی به اعتراض، تخلفات و سایر مقررات مربوطه در این مورد

    1. -Probit ↑

    1. واهقی، ایرج ؛ ۱۳۸۷، «تأمین اجتماعی در ایران باستان» «فصل نامه تأمین اجتماعی» ↑

    1. ستاری فر، محمد؛ ۱۳۸۸، «زمینه تاریخی تأمین اجتماعی» «فصل نامه تأمین اجتماعی» ↑

    1. حیدری، علی، ۱۳۸۸، «تحلیل کلی بر سیر قطور ساختاری تأمین اجتماعی» «فصل نامه تأمین اجتماعی» ↑

    1. ملکوند، فرخ؛ ۱۳۸۸، «بازشناسی و تحلیل عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در قلمرو بیمه بازنشستگی» «فصل نامه تأمین اجتماعی» ↑

    1. ستاری فر ، محمد، پیشین ↑

    1. واهقی، ایرج، پیشین ↑

    1. Sekel ↑

    1. واهقی، ایرج ؛ پیشین ↑

    1. ملکوند، فرخ؛ بازشناسی و تحلیل عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در قلمرو بیمه بازنشستگی» «فصل نامه تأمین اجتماعی، ۱۳۸۸٫ ↑

    1. ستاری فر، محمد، پیشین ↑

    1. ستاری فر، محمد، پیشین ↑

    1. حیدری، علی «تحلیل کلی بر سیر قطور ساختاری تأمین اجتماعی» «فصل نامه تأمین اجتماعی» ↑

    1. حیدری، علی ؛ پیشین ↑

    1. ستاری فر، محمد، پیشین ↑

    1. استوار سنگری، کورش،۱۳۹۰؛ حقوق تامین اجتماعی، چاپ سوم، نشر میزان، ص ۵۶٫ ↑

    1. ستاکه، اردشیر «جزوه آموزشی سیر تحول تأمین اجتماعی در جهان و ایران» ↑

    1. مجموعه قوانین تامین اجتماعی، انتشارات خدمات نشر، تهران ، ۱۳۸۴ : ۷۶٫ ↑

    1. شکری، ۱۳۷۳: ۱۰۴٫

    1. شکری، پیشین، ۱۰۴

    1. ستاری فر ، محمد؛ پیشین ↑

    1. ستاکه ، اردشیر ، پیشین ↑

    1. استوار سنگری، کورش، پیشین، ۱۵۶٫ ↑

    1. مجموعه قوانین و مقررات تامین اجتماعی، انشارات خدمات نشر، تهران، ۱۳۸۴٫ ↑

    1. استوار سنگری، کورش، پیشین. ↑

    1. استوار سنگری، کورش، پیشین. ↑

    1. استوار سنگری، کورش ، پیشین ↑

    1. مجموعه قوانین و مقررات تامین اجتماعی ↑

    1. حقوق تامین اجتماعی، دفتر قوانین و مقررات معاونت حقوقی و امور مجلس، سازمان تامین اجتماعی ، چاپ اول ، ناشر مؤسسه‌ فرهنگی و هنری آهنگ آتیه، پاییز ۱۳۸۴٫ ↑

    1. استوار سنگری، کورش، پیشین ↑

    1. استوار سنگری، کورش، پیشین ↑

    1. استوار سنگری، کورش، پیشین ↑

    1. حقوق تامین اجتماعی ، پیشین ↑

    1. حقوق تامین اجتماعی ، پیشین ↑

    1. همان ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...