سیستم گردشگری
زیر سیستم:
موضوعی
گردشگری
زیر سیستم های
ساختاری
مکان گردشگری
بنگاه تولید گردشگری
سازمانهای گردشگری
محیط اکولوژی
محیط سیاسی
محیط فن آوری

شکل ۲-۸ سیستم گردشگری (مدل کاسپار)

۲-۸-۵٫ دیدگاه هولدن

هولدن[۳۴] از جمله اندیشمندانی است که گردشگری را به عنوان یک سیستم مورد توجه و بررسی قرار می­دهد. او با به نمایش گذاشتن عناصر مختلف سیستم گردشگری، اهمیت داده ­های سیستم گردشگری در چشم­انداز محیطی، منابع انسانی و طبیعی را متذکر و برجسته می­نماید. وی معتقد است درون سیستم گردشگری سه بخش زیر سیستم، یعنی زیر سیستم مقصد، گردشگر و حمل و نقل اهمیت داشته که یکدیگر را پوشش داده و به یکدیگر نیز وابسته­اند. در زیر سیستم مقصد، جاذبه­های طبیعی و فرهنگی برای جذب گردشگری مهم است که منجر به خروجی سیستم می­ شود. داده ­های خروجی سیستم وابسته به درآمد و علاقه گردشگران است که تغییرات فرهنگی و محیطی جامعه را بدنبال خواهد داشت (هولدن، ۲۰۰۰، ص۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدل ارائه شده از طرف هولدن بر پایه نظریه سیستمی می­باشد؛ این مدل در طبقه ­بندی مدل­های نظری- سیستم­های کل از گونه پیش ­بینی کننده و اثرات اکولوژیکی است.

شکل ۲-۹ سیستم گردشگری، چشم انداز محیطی دیدگاه هولدن (۲۰۰۰)

۲-۹٫ گردشگری و رسانه

با توجه به اینکه گردشگری یکی از نیازها و فعالیت‌های مهم بشر امروزی است و از سوی دیگر از آنجا که بحث پیوند بین گردشگری و رسانه، به عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی عصر کنونی، رابطه‌ای تنگاتنگ با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد و همچنین با در نظر گرفتن این واقعیت که رسانه‌ها به عنوان ابزارهای فرهنگی، نقش بی بدیلی در تصویرسازی از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری دارند، پرداختن به مطالعه در زمینه رسانه و گردشگری بسیار ضروری و با اهمیت به نظر می‌رسد (رضاقلی زاده، ۱۳۸۹).
مطابق با نظریه رسانه‌های قدرتمند، رسانه‌ها باید از مرزهای سازمانی عبور کرده و با حرفه‌ای‌گری و تخصص، مدیران و کارکنان سازمان‌های گردشگری را از فواید حضور گردشگر در جامعه آگاه سازند و شیوه‌های برخورد با آنان را آموزش دهند. رسانه‌ها در تمامی مراحل از زمان شروع سفر و بعد از آن همراه گردشگر بوده و جامعه میزبان نیز تحت تأثیر رسانه‌های پذیرای ایده آل گردشگران است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نیرویی بسیار قوی عمل می‌کند و به صنعت گردشگری شکلی جدید می‌دهد و می‌تواند شرکت‌ها را در صحنه رقابت نگه دارد.
وسایل ارتباط جمعی (رسانه ­ها) با موقعیت و پایگاهی که در جامعه دارند، باید تا حد امکان با فعالیت‌های خود در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، آموزشی و تفریحی انتظارات مردم را برآورده سازند و به آنها پاسخ دهند. علاوه بر این، برقراری ارتباطات پویا و زنده با پیام گیران، حفظ و تنوع و تازگی در تولیدات فرهنگی، فکری، سیاسی و عرضه اندیشه‌های نوین، از مهمترین نقش‌های رسانه می‌باشند. کوشش‌های زیادی به منظور منظم کردن کارکردهای اساسی رسانه‌ها در گذشته به عمل آمده است که با کار هارولدلاسون آغاز شد. وی عمده‌ترین کارکردهای ارتباط را بدین شکل خلاصه‏ نمود: نظارت بر محیط، مربوط کردن بخش‌های مختلف جامعه به یکدیگر در جهت عکس العمل به محیط و انتقال میراث فرهنگی.

۲-۹-۱٫ انواع رسانه از بُعد گردشگری

رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در شکل گیری رفتار گردشگر و افزایش آگاهی نسبت به نگرانی‌های گردشگری پایدار دارند همچنین واضح است که رسانه‌ها باید در ایجاد گردشگری پایدار همکاری نمایند. به طور کلی اینگونه رسانه‌ها را به دو صورت تقسیم ­بندی می‌نمائیم:
۱-رسانه گردشگری[۳۵] که مستقیم بر گردشگری تأثیر می‌گذارد وکار اطلاع رسانی در گردشگری را انجام می‌دهد.
۲- رسانه‌های غیر گردشگری[۳۶] که به طور غیر مستقیم در اطلاع­رسانی بر گردشگر تأثیر گذار است بدون آنکه هدف اصلی‌اش آن باشد.
برای اینکه نقش رسانه‌ها را بهتر بشناسیم در ابتدا نیاز به شناخت وسعت رسانه‌ها داریم جدول ۱ بخش‌های اصلی رسانه‌ها را مشخص می‌سازد:

جدول ۲-۱ بخش‌های اصلی رسانه‌ها (وایور و لاوتون، ۲۰۰۹)

رسانه‌های غیر گردشگری
رسانه‌های گردشگری

برنامه‌های خبری در تلویزیون، رادیو و روزنامه

کتابچه‌های راهنما

برنامه‌هایی با اهداف ویژه به خصوص حیات وحش

برنامه‌های تلویزونی با موضوع گردشگری

برنامه‌های Watchdog

مجلات تخصصی گردشگری

برنامه‌های با موضوع فرهنگ عامه که ویژگی‌ها و هویت یک منطقه را نیز نشان می‌دهد مانند برخی از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون

نمودهای گردشگری در روزنامه‌ها و مجلات

مطالعات گردشگری به عنوان مثال خاطرات و تجارب خاص گردشگران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...