دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – میانگین و انحراف استاندارد نمرات نشانگان بیشفعالی- کمبود توجه و مولفهها – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تعدادمیانگینانحراف استانداردمیانگینانحراف استانداردسلامت روانآزمایش۱۶۸۷/۲۶۲۴/۷۵۶/۱۵۵۳/۴کنترل۱۸۱۱/۲۵۴۸/۱۲۱۱/۲۹۶۹/۸جسمانیآزمایش۱۶۳۱/۸۲۶/۳۶۸/۵۴۱/۲کنترل۱۸۱۶/۹۳۴/۴۱۲/۹۴۳/۴اضطرابآزمایش۱۶۶۸/۶۱۷/۳۸۱/۳۹۰/۱کنترل۱۸۸۸/۸۹۰/۳۳۳/۵۳۷/۲اختلال در کارکردآزمایش۱۶۳۱/۷۲۳/۳۳۷/۵۴۴/۲کنترل۱۸۷۷/۷۴۸/۲۹۴/۶۷۳/۱افسردگیآزمایش۱۶۵۶/۴۴۷/۲۸۱/۲۹۹/۲کنترل۱۸۸۸/۳۶۷/۳۶۶/۷۹۷/۱
همان طور که در جدول ۴-۲ مشاهده می شود، میانگین نمرات سلامتروان گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون برابر با ۸۷/۲۶ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۱۱/۲۵ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۵۶/۱۵ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۱۱/۲۹ است. همچنین میانگین نمرات مؤلفه جسمانی سلامتروان در گروه آزمایش در مرحله پیشآزمون برابر با ۳۱/۸ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۱۶/۹ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۶۸/۵ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۱۲/۹ است. میانگین نمرات مؤلفه اضطراب سلامتروان در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون برابر با ۶۸/۶ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۸۸/۸ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۸۱/۳ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۳۳/۵ است. میانگین نمرات مؤلفه اختلال در کارکرد اجتماعی سلامتروان در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون برابر با ۳۱/۷ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۷۷/۷ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۲۷/۵ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۹۴/۶ است. میانگین نمرات مؤلفه افسردگی سلامتروان در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون برابر با ۵۶/۴ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۸۸/۳ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۸۱/۲ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۶۶/۷ است.
میانگین و انحراف استاندارد نمرات نشانگان بیشفعالی- کمبود توجه و مؤلفهها
جدول ۴-۳ میانگین و انحراف استاندارد نمرات نشانگان بیشفعالی- نارسایی توجه و مؤلفه های آن را نشان میدهد.
جدول ۴-۳ میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون و پس آزمون نشانگان بیشفعالی و مؤلفه های آن در دو گروه
متغیرها
گروه
پیش آزمون
پس آزمون
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
نشانگان کلی
آزمایش
۱۶
۱۲/۲۷
۸۴/۱۰
۵۰/۲۱
۷۱/۷
کنترل
۱۸
۷۲/۲۶
۴۲/۱۱
۵۵/۲۶
۷۳/۴
بیتوجهی
آزمایش
۱۶
۷۵/۱۳
۶۶/۵
۶۲/۱۱
۷۷/۳
کنترل
۱۸
۰۰/۱۲
۰۱/۵
۲۲/۱۳
۵۹/۲
بیشفعالی
آزمایش
۱۶
۳۱/۹
۵۸/۵
۹۳/۷
۱۷/۴
کنترل
۱۸
۴۴/۱۰
۱۰/۵
۱۱/۱۱
۸۰/۲
تکانشوری
آزمایش
۱۶
۰۶/۴
۶۱/۲
۴۳/۳
۳۱/۱
کنترل
۱۸
۲۷/۴
۵۸/۲
۷۲/۴
۸۴/۱
همان طور که در جدول ۴-۳ مشاهده می شود، میانگین نمرات نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیشفعالی گروه آزمایش در مرحله پیشآزمون برابر با ۱۲/۲۷ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۷۲/۲۶ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۵۰/۲۱ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۵۵/۲۶ است. همچنین میانگین نمرات مؤلفه بیتوجهی در گروه آزمایش در مرحله پیشآزمون برابر با ۷۵/۱۳ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۰۰/۱۲ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۶۲/۱۱ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۲۲/۱۳ است. میانگین نمرات مؤلفه بیشفعالی در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون برابر با ۳۱/۹ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۴۴/۱۰ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۹۳/۷ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۱۱/۱۱ است. میانگین نمرات مؤلفه تکانشگری در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون برابر با ۰۶/۴ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۲۷/۴ است. در حالیکه در پسآزمون میانگین نمرات در گروه آزمایش ۴۳/۳ و این میانگین در گروه کنترل برابر با ۷۲/۴ است.
بخش دوم: یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش
فرضیه اول پژوهش: آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران تأثیر معنیداری دارد.
با توجه به اینکه در این پژوهش از طرح پژوهشی پیش آزمون،پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است و در این گونه طرحها تاثیر متغیرمستقل بر متغیر وابسته سنجیده می شود. آنچه حائز اهمیت است کنترل متغیرهای همگام و مداخلهگر میباشد. در واقع آن بخش از واریانس متغیر وابسته که ناشی از واریانس متغیرهای همگام و مداخلهگر است. از واریانس کل کم می شود تا تفاوتهای گروهی از لحاظ واریانس تعدیل شده مورد بررسی قرار گیرد. بنابرین در این پژوهش اثر پیشآزمون با بهره گرفتن از روش آماری تحلیل کواریانس در پس آزمون کنترل گردیده است. علاوه بر آن سایر متغیرهای ناخواسته نیز با توجه به گزینش تصادفی نمونه گیری و گمارش تصادفی کنترل شده است.
جدول ۴-۴٫ نتایج تحلیل کواریانس تاثیر عضویت گروهی بر میزان نمرات سلامت روان مادران
متغیرها
مجموع
مجذورات
درجه
آزادی
میانگین مجذورات
F
معنا داری
میزان تاثیر
توان آماری
پیش آزمون
۰۱۹/۵۳
۱
۰۱۹/۵۳
۰۶۸/۱
۳۰۹/۰
۰۳/۰
۱۷/۰
عضویت گروهی
۹۵۲/۱۵۹۷
۱
۹۵۲/۱۵۹۷
۱۹۴/۳۲
۰۰۱/۰
۵۰/۰
۱
خطا
۶۹۶/۱۵۳۸
۳۱
۶۳۵/۴۹
–
–
–
–
همان طوری که در جدول ۴-۴ نشان داده شده است، پس از حذف تأثیر پیشآزمون بر روی متغیر وابسته و با توجه به ضریب F محاسبه شده، مشاهده می شود که بین میانگینهای تعدیل شده نمرات سلامت روان بر حسب عضویت گروهی (گروه آزمایشی و گروه کنترل) در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (۰۰۱/۰P<). لذا فرضیه اول تأئید گردید. بنابرین آموزش مدیریت رفتاری کودکان به مادران، بر کاهش نمرات سلامتروان شرکت کنندگان در پسآزمون گروه آزمایشی تأثیر داشته است.
فرضیه دوم پژوهش: آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر نشانگان اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی کودکان تأثیر معنیداری دارد.
جدول ۴-۵٫ نتایج تحلیل کواریانس تاثیر عضویت گروهی بر میزان نمرات نشانگان اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی
-
- – Attention Deficit/Hyperactivity Disorde ↑
-
- – Liffore KJ, Harold TG, Thapar ↑
-
- – Johnstone ↑
-
- – Bor W, Sanders MR, Markie-Dadds C. ↑
-
- – Attention Deficit/Hyperactivity Disorder ↑
-
- – Foley ↑
-
- – Findling ↑
-
- – Chronis ↑
-
- – Berger, A., Kofman, V., Avishai ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 12:09:00 ق.ظ ]
|