دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – ۲-۵- توجه به اقتضائات جنسیتی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تصمیم داشتم دیگر نزد او باز نگردم. سپس اندیشیدم که دیدار مجدد وی ضرری ندارد. فردای آنروز، نزد او رفتم. در خانه باز بود و جز من کسی آنجا نبود خواستم باز گردم. در این هنگام صدایی از داخل خانه مرا خواند، گمان بردم منظورش کسی جز من است، که مرا با نامم خواند که؛ ای کنکر وارد شو و فقط مادرم مرا به این نام میخواند و کسی از این موضوع آگاه نبود- پس وارد شدم و حضرت را در اتاقی گلین دیدم که بر حصیری نشسته بود و لباسی از کرباس به تن داشت و یحیی نیز نزد او بود. به من فرمود: ای ابوخالد، من تازه ازدواج کردهام و آن چیزهایی که دیروز دیدی، نظر همسرم بود و من نمیخواهم با نظر همسرم مخالفت ورزم.[۲۵]
به نظر پژوهنده با توجه به کلام و رفتار امام(ع) آنچه تذکرش لازم است این نکته است که از موارد مذکور بر میآید، موضوع سلیقه و علاقه همسر مربوط به رنگ و شکل پوشش بوده و محور چنین حساسیتی تحکیم بنیان خانواده و تقویت روابط همسری است و اگر این موضوع و حوزه علایق و سلایق به مسائل خلاف عقل و شرع کشیده شود بدون تردید هیچ گونه نرمش و همراهی رخ نخواهد داد. هم چنان که امام باقر (ع)در مورد استفاده از شمه سرخ رنگ فرمودند در نماز به دلیل الوان بودنش از آن استفاده نمیکنند و در ادامه همین روایت آمده است که همان خانمی را که به خاطر او چنین لباسی را میپوشند به دلیل اعوجاج اعتقادی و مشکل ایمانیاش، طلاق میدهند[۲۶].
۲-۵- توجه به اقتضائات جنسیتی
مسئله تفاوتهای جنسیتی یکی از پایه های اساسی در مدیریت صحیح ابراز علاقه در بین زوجین است .از جمله مهارتهایی که در این زمینه میتواند تأثیر به سزایی را در ابراز علاقه زوجین نسبت به یکدیگر به همراه داشته باشد عبارت است از:
۲-۵-۱- نقش متناسب با جنسیت در عین یگانگی وظیفه
زن و مرد دو انساناند و در انسانیت متساوى هستند. با این وجود در متن خلقت و فطرت، مدار زن و مدار مرد تفاوتهایى دارند تا این دو مکمّل یکدیگر باشند. اگر زنها در خلقت جسمى و روحى عیناً مانند مردها بودند، نقص بود و اگر مردها عیناً مانند زنها بودند نیز نقص بود.
زوجیت و دو جنسی[۲۷] در طبیعت بشر، برای هدف بزرگ سکون و آرامش است، تا در کنار جنس مخالف در درون خانواده آرامش پیدا شود.
برای مرد آمدن به داخل خانه، یافتن محیط امن خانه، زن مهربان و دوستدار و امین در کنار او، وسیله آرامش است. و برای زن هم، داشتن مرد و تکیه گاهی که به او عشق بورزد و برای او مانند حصن مستحکمی باشد، مایهی آرامش و سعادت است. (خامنه ای،۱۳۸۱)
به هر حال، تفاوتهاى زن و مرد «تناسب» است نه نقص و کمال. تا تناسب بیشترى میان آنان، که قطعاً براى زندگى مشترک ساخته شدهاند، به وجود آورد.
آگاهی از این تفاوتها مسئله مهمی است که زمینه مهارت چگونگی ابراز علاقه در ارتباطات زناشوئی را فراهم میکند. در این راستا، در داخل خانواده، کار و روحیات مرد را نباید از زن توقع کرد، روحیات زن را هم نباید کسی از مرد توقع کند. مصلحت بشر و نظام اجتماعی زن و مرد در این است که روحیات و خصوصیات مرد و زن در تعاملشان در داخل خانواده دقیقاً رعایت بشود؛ تا هر دو خوشبخت باشند .
کسی حق ظلم کردن، زور گفتن و استخدام کردن را ندارد. بعضی از مردان خیال میکنند که زن وظیفه دارد همه کارهای مربوط به آن ها را انجام دهد. البته در محیط خانواده، زن و مردی که به هم علاقه دارند، با کمال میل، خدمات یکدیگر را انجام میدهند؛ اما انجام دادن از روی میل، غیر از این است، که کسی احساس کند، یا این طور عمل کند که گویا وظیفه زن است که باید خدمت مرد را به آن شکل انجام بدهد. چنین چیزی در اسلام وجود ندارد. .(خامنه ای،۱۳۸۱). اساسیترین کار زن، کاری است که با خلقت زنانهی او[۲۸]، با احساسات به ودیعت نهادهی الهی در وجود او، هماهنگ باشد. و رسیدن و پاسخ گفتن به آن محبتی که خدای متعال در همه وجود زن نهاده است، مهم است. چنانچه انس بن مالک میگوید: پیامبر (ص)به ساربانانی که با شتاب همسران پیامبر را حرکت میدادند فرمود:”در حرکت دادن این شیشههای شکننده احتیاط را مراعات کن” که این سخن حکایت از توجه پیامبر به لطافت و ظرافت روحی و جسمی زنان دارد. (طیبی،۱۳۸۵٫ از سویی زن باید عمیقاً توجه کند که جلوههای طبیعی زنانه، در محیط خانواده و نه در خیابان و …، به او در اعماق دل و جان شوهر عظمت و وقار میبخشد و تحت اجازه شوهر بودن، نه تنها چیزی از شخصیت او نمیکاهد، بلکه به شخصیت او اعتلا و بزرگی میدهد. (بهشتی،۱۳۷۷).
در نتیجه زنی که شیوه های زن بودن را هوشیارانه و به طور طبیعی و نه تصنعی به کار میگیرد در زندگی موفق است و نه تنها خودش کامیاب است، بلکه شوهر را نیز کامیاب میکند و نشاط را در کانون خانواده مستقر میسازد.دراینجاست که مرد نیز موجودیت واقعی خود را تحقق یافته میبیند و خود را مغبون نمیبیند،که در صدد جبران برآید و خلأیی در زندگی خود احساس نمیکند، که بخواهد از راه تبدیل به احسن! یا تکمیل! آن خلأ را پر کند. (بهشتی،۱۳۷۷) .
با توجه به اینکه مرد الهام گیر از زن است و اگر زنها نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند نیروى مردها را هم چند برابر مىکنند و بیش از مقدارى که مرد در ساختن زن مىتواند تأثیر داشته باشد زن در ساختن مرد تأثیر دارد، میتوان بدین نتیجه رسید که در واقع، خانواده را زن به وجود میآورد و اداره میکند؛ و عنصر اصلی تشکیل خانواده، زن است، نه مرد. و اگر زن خانواده عاقل و با تدبیر باشد، خانواده را حفظ میکند (خامنه ای،۱۳۸۱).
۲-۵-۲- بستر گرم زناشویی
توجه و تامین نیازهای جنسی زن و شوهر یکی از مهارتهای مهم در ابراز علاقه و افزایش محبت در روابط زناشویی است. در این خصوص، در محیط خانواده، زن هنگامی موجودیت واقعی خود را با تمام وجود آشکار میکند، که در برابر شوهر، رام (دارای روحیه همدلی) باشد و همه امکانات و شرایط را برای جلب و جذب شوهر و کشانیدن او به سوی خود فراهم سازد و کمبودی در امور جنسی و خلأیی در امور عاطفی برای او باقی نگذارد (بهشتی،۱۳۷۷) این مسئله ضمن اهمیت به سزایی که دارا است، یکی از حقوقی است که در نگاه دین، زن در قبال شوهر عهدهدار است[۲۹] (شیخ صدوق، ۱۴۱۳) .
پیامبر اکرم زنان را در سفارشی، از رفتاری که به منع و محرومیت جنسی منجر میشود پرهیز دادهاند.(دلشاد تهرانی، ۱۳۸۶) و میفرمایند: نماز خود را طولانی نکنید که شوهرانتان را از بهرهمندی جنسی از خود منع نمایید[۳۰] (کلینی، ۱۳۶۵) وعدم تمکین میتواند ضمن کاهش محبت بین همسران، پیمان زناشویی را بگسلاند [۳۱].
از آنجا که زن و شوهر هرچه بیشتر به هم محبت کنند، زیادی نیست. و این محبت اعتماد را به همراه میآورد. (خامنه ای،۱۳۸۳)، امام صادق (ع) بهترین زنان را با محبتترین آن ها نسبت به شوهرانشان میدانند که این زنان کسانی هستند که در امور جنسی شوهرانشان را از خود منع نمیکنند و در برابر مردان دیگر عفیفاند[۳۲] (شیخ طوسی،۱۳۶۵) و هنگامی که با همسر خود خلوت میکنند، لباس حیا از تن به در مینمایند[۳۳] (نوری، ۱۴۰۸).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 01:03:00 ق.ظ ]
|