بیشترین تعداد سلول‌ها در طول ردیف یا ستون ۲۰۰۰ سلول است.[۲]
شکل ‏۳‑۳: پارامترهای یک سیستم آبخوان که می ­تواند توسط MODFLOW شبیه­سازی شود [۲]
جمع­بندی
با توجه به مطالبی که در این فصل ذکر شد، روش­های معرفی شده در این فصل که شامل مدل­های بهینه­سازی و روش حل اختلاف Nash و همچنین روش ماتریس پاسخ واحد می­باشد، در فصول بعدی به کار گرفته خواهد شد.
فصل چهارم: ساختار مدل­های شبیه­سازی سیستم و بهینه­سازی حل اختلاف
مقدمه
در این فصل فرمول­بندی و ساختار مدل­های شبیه­سازی و بهینه­سازی سیستم و بهینه­سازی حل اختلاف ارائه گردیده است. مدل­های حاصل در حالت کلی به صورت برنامه ریزی غیرخطی[۲۷] می­باشند. جهت ارزیابی مدل­ها در این فصل از یک سیستم فرضی که شامل دو منطقه­ بالادست رودخانه و پایین­دست آن می­باشد و مصرف­ کنندگان آب از هر دو منبع رودخانه و آبخوان بهره می­برند استفاده شده است (شکل ‏۴‑۱). اطلاعات ورودی این مسئله در جدول ‏۴‑۱ ارائه شده است. مهمترین فرضیاتی که در تهیه مدل­ این مطالعه به کار رفته به قرار زیر است:
رژیم جریان در سیستم، غیرماندگار است.
جریان در رودخانه نرمال بوده و رابطه مانینگ قابل استفاده است.
رودخانه و آبخوان دارای ارتباط هیدرولیکی هستند.
گام زمانی مدل ماهانه بوده و میزان تحریک اعمال شده بر سیستم در طول هر دوره­ زمانی ثابت است.
آبخوان آزاد[۲۸] می­باشد.
کسری از آب مصرفی به صورت جریان برگشتی به منابع آب باز می­گردد. فرض شده این کسر برای هر دو منبع سطحی (رودخانه) و زیرزمینی (آبخوان) معلوم و ثابت است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همچنین آبخوان دارای وسعت ۸۰ کیلومتر مربع می­باشد و بجز در ورودی و خروجی رودخانه دارای مرز نفوذناپذیر است. آبخوان همگن بوده و در آن m/s 0001/0 k= و۱۴/۰ S= می­باشد، به عنوان شرایط اولیه، فرض شده است که تراز آب زیرزمینی در کلیه­ نقاط آبخوان ۱۰ متر پایین­تر از سطح زمین است. رودخانه به صورت یک مجرای مستطیلی با عرض کف ۱۰ متر در نظر گرفته شده است. ضریب زبری مانینگ رودخانه ۰۲/۰ و شیب کف ۰۰۱/۰ می­باشد. سیستم آبخوان از طریق یک لایه­ی کم­تراوا به ضخامت ۱ متر از رودخانه جدا شده است. هدایت هیدرولیکی این لایه ۰۰۰۰۱/۰ متر بر ثانیه می­باشد. منطقه­ نیاز شامل دو ناحیه­ی بالادست و پایین­دست است. نیاز این مناطق از دو منبع رودخانه و آبخوان قابل تأمین است.
لازم به ذکر است در مسئله­ موردنظر، مقادیر ضریب برگشتی از کل میزان مصرف، ضریب برگشتی به رودخانه و ضریب برگشتی به آبخوان به ترتیب ۳/۰، ۷/۰ و ۳/۰ ، مقدار افت ماکزیمم برابر با ۲۰ متر در محل چاه و میزان پمپاژ واحد برابر با ۱۰۰۰۰ مترمکعب در روز در نظر گرفته شده است.
شکل ‏۴‑۱: بهره ­برداری دو مصرف ­کننده به صورت تلفیقی از منابع آب سطحی و زیرزمینی
جدول ‏۴‑۱: اطلاعات ورودی مسئله (مقادیر به میلیون متر مکعب)

نیاز پایین­دست

نیاز بالادست

نیاز زیست­محیطی

جریان رودخانه

ماه

۵
۵
۰.۷۸
۲.۶

مهر

۵
۵
۱.۸۳
۶.۱

آبان

۵
۵
۲.۴
۸

آذر

۵
۵
۲.۴۹
۸.۳

دی

۵
۵
۳.۱۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...