نتایج تحقیقات موریس و همکارانش (۲۰۰۵) نشان داد که سطوح پایین فعالیت نظام بازداری- فعال سازی رفتار با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی(ADHA) رابطه مثبتی دارد و برخی از اختلال های روانشناختی را می توان به وسیله فعالیت این دو نظام تبیین کرد.

نتایج مطالعات کاشال و کوانتس (۲۰۰۶) بین خود کنترلی با تعارض، رفتار، شخصیت، سلامت و بهزیستی روانی ارتباط معناداری نشان داد.

چیونگ و چیونگ[۶۷] (۲۰۰۸) در تحقیق خود قدرت پیش‌بینی کنندگی نظریه خودکنترلی بر روی بزهکاری در بافت جامعه چین را مورد بررسی قرار داده‌اند، نتایج نشان داده است که خودکنترلی پایین با بزهکاری نوجوانان ارتباط دارد.

وینستوک (۲۰۰۹) در تحقیق خود بر روی خودکنترلی نشان داد که تجربه ناکامی با توانایی پایین خودکنترلی ارتباط نزدیک دارد.

نتایج پژوهش چیونگ[۶۸] (۲۰۱۰) با هدف بررسی فشار، خودکنترلی و تفاوت جنسیتی در بزهکاری در میان نوجوانان چینی نشان داد دخترانی که دارای خودکنترلی بالایی بودند میزان گرایش به رفتارهای بزهکارانه و بالتبع مصرف الکل در آن ها کمتر بوده است.

ورا و مون[۶۹] (۲۰۱۳) در تحقیق خود، خودکنترلی پایین در میان جوانان اسپانیایی را مورد بررسی قرار دادند، نتایج مربوط ‌به این تحقیق بیان کننده این بود که خودکنترلی پایین اثر معناداری بر روی انواع متنوّع رفتارهای بزهکارانه، از جمله رفتارهای بزهکارانه الکلیسم داشته است.

۲-۸ جمع بندی

در نهایت ‌می‌توان اینگونه جمع بندی کرد که در این فصل پس از مشخص شدن ماهیت و تعاریف مربوط به هر کدام از متغیرهای پژوهش حاضر یعنی خود کنترلی و سیستم بازداری- فعال سازی رفتار، به بررسی این متغیرها پرداخته شد. نتایج پژوهش­های انجام شده عوامل متعددی در زمینه خود کنترلی و سیستم بازداری- فعال سازی رفتار نشان دادند. در واقع حساسیت بسیار زیاد نظام بازداری رفتاری می‌تواند منجر به اختلال های اضطرابی یا افسردگی گردد. در عین حال، فعالیت زیاد نظام فعال ساز رفتاری که مسئول پاسخ افراطی و شدید به علایم پاداش است، می‌تواند منجر به رشد اختلال های سلوکی شود. در صورتی که اگر نظام بازداری رفتاری، کم کار باشد، بازداری فرد در زمان مواجهه با علایم تنبیه و غیر پاداش آسیب می بیند و ‌بنابرین‏ احتمال دارد که فرد، دارای علایم اختلال بیش فعالی -نقص توجه شود؛ حال چنان که نظام بازداری رفتاری بسیار فعال باشد، موجب حساسیت زیاد فرد به علایم شرطی مربوط به تنبیه نمی شود و می‌تواند حالت های اضطرابی را در فرد پدید آورد. همچنین هرچه خودکنترلی بالاتر رود کیفیت زندگی بهبود می‌یابد و مطالعات متعدد نشان داده‌اند که بین خود کنترلی با تعارض، رفتار، شخصیت، سلامت و بهزیستی روانی ارتباط معناداری وجود دارد.

فصل سوم:

روش پژوهش

۳-۱ طرح پژوهش

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی[۷۰] با طرح مقایسه ای می‌باشد. که با هدف بررسی و مقایسه خودکنترلی و سیستم بازداری- فعال ساز رفتاری در افراد نابینا و عادی انجام گرفت. متغیرهای اصلی مورد مطالعه در این پژوهش خودکنترلی، سیستم بازداری- فعال ساز رفتاری و متغیرهای میانجی شامل تحصیلات، سن ، جنسیت و ترتیب تولد بودند.

۳-۲ جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری

جامعه آماری عبارت بود از کلیه نابینایان و افراد عادی محدوده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال در شهرستان اقلید که تعداد آن­ها ۱۰۰ نفر برآورد شد. حداقل حجم نمونه آماری مورد نظر در این مطالعه با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری کوکران و با خطای سطح ۰۵/۰ تعداد ۸۰ نفر برآورد شد (حجم نمونه برای هر گروه ۴۰n= ).

در گروه نمونه نابینا از بین نابینایان ۲۰ تا ۴۰ سال تحت پوشش کانون نابینایان شهرستان اقلید ۴۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. معیار ورود گروه نمونه نابینا عبارت بود از: سن ۲۰ تا ۴۰ سال و نام نویسی در کانون نابینایان. معیارهای خروج نمونه از مطالعه را سن کمتر از ۲۰ و بالاتر از ۴۰ سال ، ابتلا به اختلال افسردگی و اضطراب، بیش فعالی و عدم تمایل به شرکت در مطالعه تشکیل داد. در مرحله بعد با توجه به سن ، سطح تحصیلات ، ترتیب تولد و جنسیت گروه نابینایان ۴۰ نفر از آن­ها انتخاب گردیدند . در گروه نمونه افراد عادی نیز از بین افراد عادی ۲۰ تا ۴۰ سال شهرستان اقلید ۴۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. همچنین به منظور رعایت اصول اخلاقی این امکان به شرکت کنندگان داده شد تا در هر زمان و به هر دلیلی که بخواهند مطالعه را ترک نمایند.

۳-۳ روش گرداوری اطلاعات

گردآوری اطلاعات در این مطالعه به صورت پیمایشی- زمینه یابی انجام گرفت و در نهایت پس از جمع‌ آوری اطلاعات داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار آماریSPSS19 تجزیه و تحلیل شد. با این وجود روش های اصلی برای تحلیل فرضیات در این طرح شامل: توزیع فراوانی، میانگین و درصد بود، همچنین از آزمون t مستقل برای تحلیل فرضیات پژوهش استفاده گردید.

۳-۴ ابزارهای اندازه گیری، بیان ویژگی ها، روایی و پایایی آن ها

در این پژوهش، متناسب با اهداف پژوهش از: مقیاس بازداری- فعال سازی رفتار کارور و وایت (۱۹۹۴)، مقیاس خودکنترلی تانجنی و همکاران[۷۱] (۲۰۰۴) و همچنین یک فرم اطلاعات دموگرافیک استفاده گردید.

۳-۴-۱ فرم اطلاعات دموگرافی

فرم اطلاعات دموگرافی یک ابزار محقق ساخته است که اطلاعاتی نظیر(پایه تحصیلی، تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی، سن، جنسیت و ترتیب تولد) را گردآوری می کند.

۳-۴-۲ مقیاس بازداری- فعال سازی رفتار

۱) معرفی مقیاس بازداری- فعال سازی رفتار و روایی و پایایی آن

این مقیاس توسط کارور و وایت، ساخته شده، که شامل ۲۴ پرسش خودگزارشی است. زیر مقیاس BIS در این پرسشنامه شامل هفت آیتم است که حساسیت سیستم بازداری رفتار یا پاسخدهی به تهدید و احساس اضطراب هنگام رویارویی با نشانه های تهدید را اندازه می‌گیرد. مقیاس BAS هم شامل سیزده آیتم است و حساسیت سیستم فعال ساز رفتاری را اندازه می‌گیرد و این زیر مقیاس شامل سه زیر مقیاس دیگر است که عبارت اند از: سائق، پاسخدهی به پاداش و جستوجوی سرگرمی. کارور و وایت (۱۹۹۴)، ثبات درونی زیر مقیاس BIS را ۷۴/۰ و ثبات درونی BAS را ۷۱/۰ گزارش کرده‌اند. خصوصیات روان سنجی نسخه فارسی این مقیاس در ایران توسط محمدی (۱۳۸۷) در دانشجویان شیرازی مطلوب گزارش شده است. اعتبار به روش باز آزمایی برای مقیاس BAS، ۶۸/۰ و برای زیر مقیاس BIS، ۷۱/۰ گزارش ‌کرده‌است (محمدی، ۱۳۸۷). عبدالهی مجارشین (۱۳۸۵) اعتبار این پرسشنامه را به روش بازآزمایی برای مقیاس BAS 78/0 و برای زیر مقیاس BIS 81/0 گزارش نموده است.

۲) شیوه نمره گذاری و تفسیر مقیاس بازداری- فعال سازی رفتار

مقیاس سیستم های بازداری/فعال سازی رفتاری (کارور و وایت، ۱۹۹۴) شامل ۲۰ پرسش خود گزارشی و دو زیرمقیاس است: زیر مقیاس BIS و زیر مقیاس BAS. در ذیل این دو زیر مقیاس توضیح داده شده اند:

الف) زیر مقیاس BIS در این پرسشنامه شامل هفت آیتم است که حساسیت سیستم بازداری رفتاری یا پاسخدهی به تهدید و احساس اضطراب هنگام رویارویی با نشانه های تهدید را اندازه می‌گیرد.

ب) زیر مقیاس BAS نیز سیزده آیتمی است، که حساسیت سیستم فعال ساز رفتار را می سنجد، و خود شامل سه زیر مقیاس دیگر است که عبارتند از:

    1. سائق ( BAS-DR، چهار آیتم)،

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...