نظارت و سرپرستی
سیستم پاداش
ماهیت شغل
مدیریت مشارکتی
هدفگذاری
سیستم بازخورد
مدلسازی
غنی سازی شغل
کسب موفقیت
تجربه جانشینی
تشویق کلامی
برانگیختگی هیجانی
بهبود انتظارات
تلاش-عملکرد
بهبود تقویت باور
خود-کارآمدی فردی
خلاقیت
استقامت
رفتاری برای رسیدن به اهداف وظایف

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مرحله اول
شرایط اثرگذار بر حالت روانشناختی
مرحله دوم
بکارگیری راهبردهای مدیریتی
مرحله سوم
فراهم کردن اطلاعات خود-کارآمدی
مرحله چهارم
نتایج توانمندسازی
مرحله پنجم پیامدهای رفتاری
منبع: (کانگر و کاننگو ،۱۹۸۹ ،۴۷۵)
۲-۳-۵- سطوح برنامه های توانمندسازی کارکنان
لشی[۷۶] ابتکارات مدیریتی برای توانمندسازی کارکنان را در قالب چهار مورد بیان می کند:
توانمندسازی از طریق مشارکت . تفویض تصمیم گیری به کارکنان . این در حالی است که در سازمان سنتی این موضوع در قلمرو اختیارات مدیر است .
توانمندسازی از طریق درگیر ساختن افراد[۷۷] . وقتی که مدیریت علاقه مند است تا از تجربیات ، ایده ها و پیشنهادات کارکنان استفاده نماید .
توانمندسازی از طریق ایجاد تعهد . با ایجاد تعهد بیشتر در کارکنان نسبت به اهداف سازمان و بهبود رضایت شغلی آنها
توانمندسازی از طریق مسطح سازی ساختاری . کاهش تعدادلایه ها و سطوح مدیریت در ساختارسازمانی (مقیمی ،۱۳۸۵،۲۶۹ )
بصورت جامع می توان می توان سطوح برنامه های توانمندسازی را بصورت زیر بیان نمود :
توانمندسازی سطح پایین[۷۸] :
این سطح از برنامه های توانمندسازی شامل برنامه های زیر می شود :
الف- غنی سازی شغل[۷۹] : در غنی سازی شغلی به کارکنان فقط در چارچوب وظایف شغلیشان آزادی عمل محدودی داده می شود .
ب- سیستم دریافت پیشنهادها : در این سیستم کارکنان اجازه می یابند تا در زمینه های مربوط به تولید و خدمات پیشنهادهایی ارائه دهند ، اما مدیر ملزم به اجرای این پیشنهاد ها نیست .
۲) توانمندسازی سطح متوسط[۸۰] :
در این سطح ، کارکنان از درجه متوسط آزادی عمل در قالب برنامه های زیر برخوردار می گردند :
الف- مشارکت شغلی[۸۱] : مشارکت شغلی شیوه خاصی است که به موجب آن کارکنان می توانند در مورد بعضی از جنبه های شغلی خود ازادی عمل یافته و چگونگی انجام کارشان را خود سازماندهی کنند .
ب- دوایر کنترل کیفیت[۸۲] و تیم های چند وظیفه ای[۸۳] : دوایر کنترل کیفیت و تیم های چند وظیفه ای نیز اجازه می یابند تا به حل مشکلات واحد کاری و یا سازمانی خود اقدام نمایند .
۳) برنامه های توانمندسازی سطح بالا[۸۴] :
تشریح وضعیتی است که در آن کارکنان از ازادی عمل بسیاری زیادی در زمینه شیوه انجام وظایفشان برخوردار می گردند . آنها نه تنها در عملکرد شغلی بلکه در عملکرد سازمان نیز مشارکت داده می شوند . در این سطح اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت در اختیار تمامی افراد قرار می گیرد. کارکنان مهارت هایشان را در زمینه کار تیمی و حل مشکلات سازمان به تکامل رسانده و در تصمیمات مدیریتی واحد کاری مشارکت داده می شوند .(دربان فولادی ، ۱۳۸۵ ، ۵۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...