فرضیه دوم

بین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی تفاوت معنادار وجود دارد .

به منظور بررسی این فرضیه از روش آماری آزمون تی مستقل استفاده شد . نتایج در جدول۴-۲ ارائه شده اند.

جدول۴- ۲ : آزمون تی مستقل برای تعیین تفاوت میان میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی

گروه

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

t

درجه آزادی

سطح معناداری

عادی

۹۱

۹۴/۱۱۸

۷۹/۲۸

۳۰/۱

۱۸۳

NS

اسثنائی

۹۴

۸۸/۱۲۳

۲۰/۲۲

ملاحظه می شود که :

میانگین رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی کمی بیش از معلمان مدارس عادی می‌باشد ولی این اختلاف میانگین تفاوت معنی داری در میزان رضایت شغلی آنان ایجاد نکرده است .

فرضیه سوم

بین میزان شادمانی و ابعاد آن در معلمان مدارس استثنائی و عادی بر حسب جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد .

به منظور بررسی این فرضیه از روش آماری آزمون تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد . نتایج در جداول۴- ۳ و۴-۴ ارائه شده اند .

جدول۴-۳ : اطلاعات توصیفی مربوط به شادمانی معلمان استثنائی و عادی بر حسب جنسیت

گروه

جنسیت

عادی

استثنائی

کل

میانگین

انحراف استاندارد

میانگین

انحراف استاندارد

میانگین

انحراف استاندارد

رضایت

مرد

۸۹/۱۷

۱۴/۹

۱۷/۲۱

۱۱/۶

۴۱/۱۹

۰۲/۸

زن

۱۰/۲۰

۳۲/۹

۲۰/۱۹

۳۷/۶

۵۸/۱۹

۷۱/۷

کل

۶۲/۱۸

۲۱/۹

۳۱/۲۰

۲۷/۶

۴۸/۱۹

۸۸/۷

خلق مثبت

مرد

۵۶/۱۰

۷۵/۴

۲۵/۱۲

۲۹/۳

۳۴/۱۱

۲۱/۴

زن

۷۰/۱۱

۶۵/۴

۹۳/۱۱

۶۳/۲

۸۳/۱۱

۵۹/۳

کل

۹۳/۱۰

۷۲/۴

۱۱/۱۲

۰۱/۳

۵۳/۱۱

۹۸/۳

سلامتی

مرد

۷۷/۸

۹۴/۳

۲۵/۱۰

۵۱/۳

۴۶/۹

۸/۳

زن

۸/۹

۵۰/۴

۳۹/۱۰

۲/۳

۱۴/۱۰

۷۸/۳

کل

۱۱/۹

۱۳/۴

۳۱/۱۰

۳۶/۳

۷۲/۹

۸/۳

کارآمدی

مرد

۸۴/۵

۷۵/۲

۲۱/۷

۲۵/۲

۴۷/۶

۶/۲

زن

۱۳/۷

۷/۲

۱/۷

۱۵/۲

۱۱/۷

۳۸/۲

کل

۲۶/۶

۷۸/۲

۱۶/۷

۲/۲

۷۲/۶

۵۴/۲

عزت نفس

مرد

۹۲/۲

۲۹/۱

۶/۳

۰۴/۱

۲۴/۳

۲۳/۱

زن

۱۳/۳

۵۲/۱

۵۱/۳

۱۴/۱

۳۵/۳

۳۲/۱

کل

۹۹/۲

۳۷/۱

۵۶/۳

۰۸/۱

۲۸/۳

۲۶/۱

شادمانی

مرد

۹۷/۴۵

۸۶/۲۰

۴۷/۵۴

۶۹/۱۴

۹۲/۴۹

۶۷/۱۸

زن

۸۷/۵۱

۷۷/۲۱

۱۲/۵۲

۹/۱۳

۰۱/۵۲

۵/۱۷

کل

۹۱/۴۷

۲۲/۲۱

۴۵/۵۳

۳۲/۱۴

۷۲/۵۰

۲۱/۱۸

جدول۴-۴ : آزمون تحلیل واریانس دو طرفه برای تعیین تعامل معنی‌دار بین گروه و جنسیت بر میزان شادمانی معلمان استثنائی و عادی

ابعاد

منبع واریانس

مجموع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مجذورات

F

P

رضایت

گروه

۹/۶۰

۱

۹/۶۰

۹۹/۰

NS

جنسیت

۶۲/۰

۱

۶۲/۰

۰۱/۰

NS

گروه ×جنسیت

۷۶/۱۸۸

۱

۷۶/۱۸۸

۲۸/۳

۰۴/۰

خطا

۸۱/۱۱۱۰۲

۱۸۱

۳۴/۶۱

کل

۸۱۵۹۵

۱۸۵

خلق مثبت

گروه

۴۳/۳۹

۱

۴۳/۳۹

۵۳/۲

NS

جنسیت

۳/۷

۱

۳/۷

۴۷/۰

NS

گروه ×جنسیت

۹۶/۲۲

۱

۹۶/۲۲

۴۷/۱

NS

خطا

۹۴/۲۸۲۱

۱۸۱

۵۹/۱۵

کل

۲۷۵۰۷

۱۸۵

سلامتی

گروه

۸۶/۴۵

۱

۸۶/۴۵

۴۳/۳

۰۳/۰

جنسیت

۸۳/۱۴

۱

۸۳/۱۴

۰۴/۱

NS

گروه ×جنسیت

۴۱/۸

۱

۴۱/۸

۵۹/۰

NS

خطا

۱۵/۲۵۶۹

۱۸۱

۱۹/۱۴

کل

۲۰۱۳۲

۱۸۵

کارآمدی

گروه

۱۹/۱۹

۱

۱۹/۱۹

۴۱/۳

۰۳/۰

جنسیت

۱۶/۱۵

۱

۱۶/۱۵

۴۶/۲

NS

گروه ×جنسیت

۳/۲۱

۱

۳/۲۱

۴۶/۳

۰۳/۰

خطا

۱۵/۱۱۱۴

۱۸۱

۱۶/۶

کل

۹۵۳۷

۱۸۵

عزت نفس

گروه

۱۹/۱۲

۱

۱۹/۱۲

۹۶/۷

۰۰۵/۰

جنسیت

۱۶/۰

۱

۱۶/۰

۱۱/۰

NS

گروه ×جنسیت

۰۱/۱

۱

۰۱/۱

۶۶/۰

NS

خطا

۹۸/۲۷۶

۱۸۱

۵۳/۱

کل

۲۲۸۵

۱۸۵

شادمانی

گروه

۲۳/۸۲۵

۱

۲۳/۸۲۵

۵۴/۲

NS

جنسیت

۵۱/۱۳۵

۱

۵۱/۱۳۵

۴۲/۰

NS

گروه ×جنسیت

۸۳/۷۳۱

۱

۸۳/۷۳۱

۲۵/۲

NS

خطا

۵۸۸۰۱

۱۸۱

۸۷/۳۲۴

کل

۵۳۷۰۴۲

۱۸۵

ملاحظه می شود که: بیشترین میانگین مؤلفه‌ رضایت مربوط به معلمان مرد مدارس استثنائی می‌باشد ، اثر اصلی تفاوت جنسیت معنی دار نبود، بدین معنا که بین میزان رضایت معلمان زن و مرد تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین اثر اصلی تفاوت نوع مدرسه نیز معنی دار نبود، بدین معنا که بین دو گروه عادی و استثنائی تفاوت معنادار مشاهده نشد، اما تاثیر تعاملی گروه در جنسیت بر رضایت معنی‌دار است . نتایج نشان می‌دهند که مردان دارای رضایت بیشتری می‌باشد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...