رابطه تئوری ذهن با هوش هیجانی در … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۰۰۰/۰
۱.سطح۱: تئوری ذهن مقدماتی
۲۸۴/۰
۵۹۹/۰
۰۵۳/۰
۴۷۵/۰
۶۳۶/۰
۲.سطح۲:اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی
۵۸۳/۲
۸۷۳/۰
۳۱۴/۰
۹۵۸/۲
۰۰۴/۰
۳. سطح۳: جنبه های پیشرفته تئوری ذهن
۴۱۳/۲-
۵۴۴/۱
۱۷۱/۰
۵۶۳/۱-
۱۲۲/۰
توجه: (۸۸N= ) ضرایب غیر استاندارد=B، خطای استاندارد ضرایب = SE، ضرایب استاندارد= Beta 001/0= **p 05/0= *p
در جدول ۶-۴ برای پیشبینی هوش هیجانی به عنوان متغیر ملاک توسط سه سطح تئوی ذهن(تئوری ذهن مقدماتی، اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی و جنبه های پیشرفته تئوری ذهن) با بهره گرفتن از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش همزمان نشان میدهد که از میان سه سطح تئوری ذهن تنها سطح۲(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی) میتواند متغیر ملاک(هوش هیجانی) را پیش بینی کند. به بیان دیگر فقط اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی در هوش هیجانی دانشآموزان مؤثر است. دیگر سطوح تئوری ذهن در پیش بینی هوش هیجانی نقشی ندارند. معادله رگرسیونی این متغیرها بدین گونه است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی)۵۸۳/۲ + ۶۰۲/۱۰۶Y΄= با بهره گرفتن از نمره های خام
(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی)۳۱۴/۰Y΄= با بهره گرفتن از نمره های استاندارد شده
فصل پنجم
بحث وتفسیر
نتیجه گیری
امروزه، روانشناسی تحولی همواره شاهد پدید آمدن و تکامل مدلها و نظریههای علمی درباره چگونگی تغییرات رفتاری، شناختی، هیجانی و اجتماعی انسان بوده است. تا کنون نظریههای مختلفی در حیطه روانشناسی تحولی ارائه شده که هر کدام باعث پیشرفت علمی گردیده و تغییرهای مهمی در حیطه نظری و عملی تعلیم و تربیت و روانشناسی را در بر داشته است (دامون و لنر، ۲۰۰۶).
شناخت اجتماعی به عنوان یک موضوع مهم در روابط بین فردی و درون فردی افراد جایگاه مهمی در روانشناسی بخصوص در روانشناسی تحولینگر داراست. شناخت اجتماعی به فهم افراد از روابط اجتماعی و نقش خود و دیگران در بافت اجتماع اشاره دارد (وارن، ۱۹۹۴). شناخت اجتماعی با فهم بازنماییها و فرایندهای ذهنی که در امر قضاوت و رفتار اجتماعی انسان نقش دارد، مرتبط است (اسمیت و سمین، ۲۰۰۷). این شناخت شامل ادراک احساسات و هیجانات از نحوه سخن گفتن و کلماتی است که دیگران استفاده میکنند و از صورت و نحوه ایستادن و حرکات بدن آنها حاصل میشود. مهارتهای شناختی اجتماعی پیچیدهتر شامل توانایی برای توجیه و تحلیل کردن حالات روحی، همدلی و لطایف و فکاهیات است (یوکرمان و همکاران، ۲۰۱۰).
دردهههای اخیر پژوهشگران و روانشناسان به بررسی سازه های شناخت اجتماعی نظیر ادراک شخص، مهارتهای پذیرش نقش و تئوری ذهن پرداختهاند. شناخت و روابط اجتماعی موفق مستلزم داشتن مکانیسمی خاص جهت درک حالات درونی دیگران و پردازش حالات ذهنی آنها است که تئوری ذهن با دارا بودن این توانایی اختصاصی در تحول شناخت اجتماعی نقش حیاتی دارد (رازا و بلیر، ۲۰۰۹).
توانایی درک این موضوع که دیگران واجد حالتهای ذهنیای هستند که میتواند با حالتهای ذهنی خود فرد یا واقعیت متفاوت باشد و اینکه اعمال انسان به وسیلۀ حالتهای ذهنی درونی مانند باورها، امیال و مقاصد برانگیخته میشود، تئوری ذهن نامیده میشود (لاکنر، بومن و صباق، ۲۰۱۰).
تئوری ذهن در عمل به کودک ابزار قدرتمندی میدهد تا با آن به اکتشاف، پیش بینی و تغییر رفتار دیگران دست بزند (حسن زاده، ۱۳۸۴). به وسیله تئوری ذهن میتوان حالات ذهنی (باورها، تمایلات، تخیلات، عواطف و…..) که علت اصلی اعمال هستند تفسیر کرد. تئوری ذهن پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و لازمه درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است (نسائیان، بهرامی، میرزمانی و صالحی، ۱۳۸۹). علاوه بر این تئوری ذهن برخودتنظیمی و مهارتهای حل مسئله، فرایندهای مهار اجرایی، خودپنداشت، تشخیص بازنمودن از واقعیت، کفایت اجتماعی و مهارتهای بین فردی، درک هیجانات، تفسیر و درک تصاویر مبهم، و رفتارهای جامعه پسند، همدلی و همدردی مؤثر است (قمرانی، البرزی وخیر، ۱۳۸۵).
با توجه به اهمیت تئوری ذهن و نحوه تأثیرگذاری آن بر سایر توانایی های شناختی، مطالعات فراوانی در زمینه های گوناگون صورت گرفته است. یکی از ابعاد یا توانایی های شناخته شده انسان، هوش هیجانی است. هوش هیجانی نوع دیگر با هوش بودن است که شامل درک احساسات خود برای تصمیم گیری مناسب در زندگی و توانایی کنترل حالتهای اضطراب آور و کنترل واکنش هاست. به طور کلی، هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل همکاری با سایر مردم، کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری سایر افراد است و مهارت های هوش هیجانی به افراد اجازه میدهد تحت شرایط سخت، بهتر فکر کند و از هدر رفتن زمان به واسطه احساساتی همچون خشم، اضطراب و ترس جلوگیری نماید (یارمحمدیان، ۱۳۸۷).
از نظر مایر و سالوی(۱۹۹۳)، هوش هیجانی شامل توانایی دریافت دقیق، ارزیابی و بیان هیجانات، توانایی دستیابی به احساساتی که فکر را تسهیل کند و توانایی شناسایی هیجان و تنظیم هیجانات به منظور رشد عقلانی است (نقل از اکرامی، ۱۳۸۰). هوش هیجانی به عنوان نوعی هوش تبیین شده است که شامل درک دقیق هیجانات خود شخص و تعبیر دقیق حالات هیجانی دیگران است (مارانی، ۱۳۸۲).
همان طور که بیان شد هوش هیجانی همانند تئوری ذهن وابسته به شناخت اجتماعی است درواقع هر دو به عنوان توانایی برای برقرای ارتباطات اجتماعی مثبت با دیگران و همسالان لازم و ضروری هستند. این دو توانایی همانند سایرتواناییها از همان دوره رشد کودک و نوجوان همراه بوده و با ورود کودک به اجتماع و داشتن ارتباطات و تعاملات اجتماعی این تواناییها روبه تکامل و پیشرفت میگذارند. لذا ضروری است همه ابعاد و جوانبی که موجب پیشرفت کودکان و نوجوانان در جامعه گردیده و به تعاملات اجتماعی آنان کمک میکند مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرد.
با توجه به اهمیت تئوری ذهن و هوش هیجانی در دوره های نخستین زندگی، هدف این پژوهش مطالعه رابطه تئوری ذهن و هوش هیجانی در بین دانشآموزان است. به همین منظور تعداد ۱۰۰ دانشآموز(۵۰ دختر و۵۰ پسر) که در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ در منطقه ۳ آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند به عنوان گروه نمونه به روش نمونه برداری تصادفی انتخاب و به ابزارهای مورد مطالعه پاسخ دادند. پس ازحذف پرسشنامه های مخدوش به علت عدم همکاری، کامل نکردن و ناقص بودن آزمونها در نهایت نمونهای با حجم ۸۸ نفرکه شامل ۴۷ دانشآموز دختر و ۴۱ دانشآموز پسر مورد مطالعه قرار گرفت.
ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون تئوری ذهن است. فرم اصلی این آزمون دارای ۷۸ سؤال که توسط استرنمن و همکاران (۱۹۹۹)، طراحی گردیده است. در این پژوهش از فرم ۳۸ پرسشی آزمون تئوری ذهن که قمرانی، البرزی و خیر (۱۳۸۵)، ترجمه و اعتباریابی کردند؛ استفاده شد. این آزمون متشکل از سه خرده آزمون به این قراراست: خرده مقیاس نخست: تئوری ذهن مقدماتی(سطح یکم) که به بازشناسی عواطف و وانمودسازی مربوط است که مشتمل بر۲۰پرسش. خرده مقیاس دوم: اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی(سطح دوم) و شامل درک باور غلط اولیه است که شامل۱۳پرسش. خرده مقیاس سوم: جنبه های پیشرفتهتر تئوری ذهن(سطح سوم)که شامل درک شوخی و باور غلط ثانویه است و مشتمل بر۵ پرسش. پاسخ آزمودنی به هر پرسش به صورت۱ (در صورت پاسخ صحیح ) و صفر (در صورت پاسخ غلط) نمره گذاری میشود. ابزار مورد مطالعه دیگر پرسشنامه هوش هیجانی شوت(۱۹۹۸) است. این پرسشنامه شامل ۳۳ سؤال که دارای ۴ خرده مقیاس خوش بینی یا تنظیم هیجان، ارزیابی از هیجانات، مهارتهای اجتماعی، و کاربرد هیجانات است. این پرسشنامه در یک مقیاس لیکرتی۵ درجهای کاملاً نادرست=۱، نادرست=۲، تاحدی درست=۳، درست=۴، و کاملاً درست=۵ نمرهگذاری میشود.
پس از گردآوری داده های حاصل از اجرای پرسشنامه ها، داده ها نخست به صورت توصیفی مورد تفسیر قرار گرفت و شاخصهای مرکزی و پراکندگی نمره های سه سطح از آزمون تئوری ذهن و نمره کلی هوش هیجانی ارائه شد. به منظور بررسی بیشتر بر روی پرسشنامه ها ابتدا، اعتبار هر یک از سه سطح تئوری ذهن و کل پرسشنامه و نمره کلی پرسشنامه هوش هیجانی با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ برآوردگردید. ضریب آلفای کرونباخ برای سطح یکم(تئوری ذهن مقدماتی) برابر ۷۶۸/۰، سطح دوم(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی) برابر ۶۵۷/۰، سطح سوم(جنبه های پیشرفتهتر تئوری ذهن) برابر ۷۷۵/۰ و کل پرسشنامه برابر ۸۱۸/۰ و برای کل پرسشنامه هوش هیجانی برابر ۸۷۹/۰ است.
به منظور اینکه آیا بین هر یک از سطوح تئوری ذهن با هوش هیجانی رابطه معناداری وجود دارد و اینکه سهم هر یک از سطوح تئوری ذهن در پیش بینی هوش هیجانی چه میزان است؟ با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون به منظور تعیین رابطه بین متغیرها و از تحلیل رگرسیون چند متغیری برای پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سطوح تئوری ذهن استفاده شد. پس از به دست آمدن یافته های پژوهش حال میتوان به فرضیه های پژوهش پاسخ داد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:49:00 ق.ظ ]
|