مدل های خطی به جز چند استثناء عموما به صورت نمودارهای بسته به تصویر کشیده می شوند. در برخی از موارد این امر نشان دهنده فرایند توالی کارهاست در صورتی که در برخی دیگر از این مدل ها مجموعه ای از روابط بین اجزای فرایند تجاری سازی به نمایش در می آید.
در واقع تجاری سازی یک فرایند متوالی است اما نوعا فرد نوآور نیازمند آن است که بسیاری از چرخه های تکراری را پیش از دستیابی به موفقیت به طور مستمر تکرار نماید. در این مدل ها چک لیست های مختلفی برای انجام وظایف خاص تکمیل می شوند تا از شرایط فنی، بازار و کسب و کار که باید برای دستیابی به هدف در مسیر تجاری شدن طی شوند اطمینان حاصل شود. این مدلها بیانگر ترکیب مهارت های پژوهشی، توسعه محصول، توسعه کسب و کار و بازاریابی حوزه ها هستند. یک پیام آشکار برای پژوهشگران این است که داشتن یک اختراع خوب کافی نیست: تجاری سازی موفق نیازمند یک طرح کسب و کار خوب و یک تیم کسب و کار خوب است (Ferguson, 2008).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در ادامه انواع الگوهای تجاری سازی با توجه به دسته بندی انجام شده توسط فرگوسن که عبارتند از خطی و کارکردی تشریح می شوند :
۲-۱۵-۱ الگوهای خطی تجاری سازی
۲-۱۵-۱-۱ الگوی تجاری سازی کوکوبو[۴۴]
کوکوبو تجاری سازی را فرایند خطی در نظر می گیرد. در این مدل همان طور که در جدول زیر نشان داده شده است ، ارزیابی در انتهای هر یک از مراحل تحقیق و توسعه تا عرضه کالا صورت می گیرد. بدین ترتیب تصمیمات لازم در مورد ادامه یا متوقف کردن فرایند گرفته می شود. هنگامی که تصمیم به توقف فرایند گرفته شد ، امکان ایجاد فرصت برای انتقال نتایج تحقیق و توسعه از خارج مورد تاکید قرار می گیرد. دلایل توقف می تواند مشکلات تکنولوژیکی ، عدم اطمینان در مورد تجاری سازی ، ناکافی بودن سرمایه گذاری جهت توسعه ، نابالغ بودن بازار ، تغییر در اولویت ها باشد. نتایج تحقیق و توسعه در دو بخش اطلاعات تکنولوژی و اطلاعات تجاری تنظیم می شوند و با ایجاد ارزش افزوده در وضعیتی قرار می گیرند که می توانند به عنوان یک کالای تکنولوژیکی توزیع شوند.
بر اساس نظر کوکوبو فرایند تجاری سازی دارای گامهای زیر است(جدول ۲-۴) :
مطالعات مفهومی و امکان سنجی
تحقیقات پایه
تحقیقات کاربردی
تحقیقات بهره مندی
تحقیقات تجاری
طراحی مدل تجاری سازی
تولید واقعی (APCTT, 2005).
جدول ۲- ۴ : فرایند تجاری سازی تکنولوژی کوکوبو

مراحل

جزئیات

مطالعات مفهومی و امکان سنجی

مطالعه امکان سنجی تکنولوژی/تجاری

تحقیقات پایه

تحقیقات اصولی ( درخواست پتنت برای تکنولوژی)

تحقیقات کاربردی

تحقیق در مورد نحوه کاربرد( درخواست پتنت برای تکنولوژی)

تحقیقات بهره مندی

تحقیق در مورد کاربردهای ویژه( درخواست پتنت برای تکنولوژی)

تحقیقات تجاری

طراحی/توسعه/تولید محصولات ویژه

طراحی مدل تجاری سازی

بهبود و آماده سازی محصول نهایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...