-اگر دو نفر هم­زمان عروسی کنند، (هر کدام که وسیله­ای از دیگری بردارد) اگر یکی از آن دو حامله نشود می­گویند: «هم چله شده ­اند».
– اگر زن حامله به ماه گرفتگی نگاه کند، بچه­اش نشانه­دار می­ شود، یعنی جایی از بدنش لکّه یا خال در می ­آید.
زنی که زایمان کرده نباید گوشت سمت بچه­اش بیاورند، شگون ندارد و بچه حالش به هم می­خورد
اگر زن حامله مار ببیند در صورتی که لباسش را گره بزند و یا پاهایش را کمی باز کرده، بایستد مار نیز می­ایستد و تکان نمی­خورد.
اگر زنی که بچه­دار نمی­ شود، پیش زائو برود و زائو تکه­ای از یک خوراکی را از دهانش در بیاورد و در دهان زن نازا بگذارد، حتماً حامله می­ شود.
زن زائو باید تمام ظرف­های خوراکی­اش جدا باشد وگرنه دیگر حامله نمی­ شود.
زن چلّه تا چهل روز جن همراهش است، باید یک نفر مرتب همراهش باشد یا چیزی آهنی یا نعل اسب زیر سرش باشد. اگر بیرون رفت همراهش ببرد وگرنه جن او را اذیت می­ کند.
۵-۲-۴-۱۱ حیوانات
سگ: می­گویند هنگام اذان، سگ زوزه می­کشد و از تأثیر صدای اذان دل درد می­گیرد.
لاتور[۶۶]: اگر رو به دریا کند، مسافری از سفر دریایی می ­آید و اگر رو به قبرستان کند، کسی می­میرد. اگر صدای این جانور از سمت قبرستان بیاید، نحس است و بعد از چهار یا پنج روز کسی می­میرد. اگر دو لنگه­ی دمپایی را به هم بسایند، صدایش قطع شده و تأثیری ندارد.
مرغ: اگر مرغ خانگی صدا بدهد و به اصطلاح بانگ بگوید، می­گویند: «اتفاق بدی می­افتد».
۵-۲-۴-۱۲ خانۀ حاجی سیّد محمّد
نقل می­ کنند در خانۀ شخصی به نام حاجی سید محمّد که از اهالی مؤمن و معتقد هرمود بوده جن وجود داشته اما جن خوب که اهالی به آن «جن خوبون» می­گویند. در این خانه اگر نماز­خوان وارد می­شده، جن­ها کاری به او نداشته­اند،اما اگر شخصی بی­نماز و بی­اعتقاد بوده او را اذیت می­کرده اند و می­گفته­اند: «یا نماز یا خفه».مردم ده­ها بار جن خوبون را در این خانه دیده­اند.
در مورد کرامات این شخص می­گویند، روزی می­خواسته به روستای زادگاهش «خَلور» برود، هر چه صبر می­ کند سواری نمی­یابد و به هر کس می­گوید، کسی سواری به او نمی­دهد که بتواند برود. برای همین ستون مسجد را بغل کرده و ستون به راه می­افتد و او را به زادگاهش می­رساند. سپس ستون مسجد دوباره به سر جایش بر می­گردد. این اتفاق را گروهی از بزرگترها نقل کرده ­اند وآن را به چشم دیده­اند. گاهی روی دیوار می­نشسته،‌ دیوار راه می­افتاده است و کفش­هایش جلوی پایش جُفت می­شده است.اکنون نیز در روستای هرمود چند خانه وجود دارد که به دلیل اینکه صاحب خانه­ها در خارج از کشور زندگی می­ کنند و رفت و آمد در آن­ها بسیار کم است، در آن­ها جن وجود دارد. اهالی بر این باورند که در آن خانه­ها جن وجود دارد و سر و صدای آن ها را بار ها شنیده­اند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۲-۴-۱۳ خواب
اگر خواب بد دیدی، چند دانه برنج یا گندم را روی درخت سبز بپاش و صلوات بفرست یا شیر آب را باز کن تا آب جاری شود و هم­زمان صلوات بفرست تا نحسی خواب همراه جریان آب برود.
خواب خوب را به آدم خوب بگویید.
خواب بد را به درخت سبز یا آب روان بگویید و برای کسی تعریف نکنید.
۵-۲-۴-۱۴دعوا
– اگر لولۀ اشیاء، به طرف شخصی باشد می­گویند به دعوا و مشاجره می­افتد.
– اگر کسی مرتب دسته کلیدی را تکان بدهد، می­گویند با او دعوا می­ کنند.
– اگر کسی قیچی را به هم بزند، می­گویند به دنبال بحث و مشاجره می­گردد.
– اگر کسی پایش را مرتب تکان دهد، می­گویند دعوا به گردنش می­افتد.
– پات مَتَکین، کِ جَرتَ خِر اَکِتْ pat matakin ke jar ta xer aket
-اگر سر کفش یا دمپایی به سمت شخصی باشد، می­گویند با اودعوا می­ کنند.
۵-۲-۴-۱۵ دندان
اگر دندان شیری بچه­ای افتاد، باید داخل سوراخ موش بیندازند وگرنه دیگر جایش دندان در­نمی­آید.
جای دندان افتاده را نباید زبان بزنند، چون می­گویند دیگر دندان در نمی­آورد.
بچه­ای که اوّل دندان بالا در بیاورد، می­گویند نحوست دارد. لذا بچه را از بالای پشت بام داخل یک چادر پرت می­ کنند و بعد از پرتاب بچه، یک کله قند به عنوان صدقه پرت می­ کنند و به فقیر می­ دهند.
اگر وقتی بچه­ای دندان در­می ­آورد را سوار خر کنند، می­گویند: « دندانش بزرگ می­ شود».
۵-۲-۴-۱۶ سایر ایّام هفته
تمام کارها با روز شنبه اگر میل سفر داری دوشنبه
کسی که فقط یک برادر دارد یکشنبه و سه­شنبه نباید بهحمام برود وگرنه برادرش می­میرد.
چهارشنبه سر را شانه نزنید، سردرد می­شوید.
چهارشنبه سودش چهار برابر است. چارشنبه، چار بهر دنیان
روزهای چهارشنبه و جمعه پیش زن زائو نمی­روند، می­گویند سنگین است و نوزاد پرگریه می­ شود یا می­میرد.
۵-۲-۴-۱۷-کُنار درختی مقدّس
بخش عمده­ای از پوشش گیاهی لارستان درخت سدر است که در زبان لاری «کُنار» نامیده می­ شود. کُنار درختی همیشه سبز است و میوۀ آن مصرف خوراکی دارد. این درخت در نزد مردمان جنوب مقدّس است. به آن پارچه­های سبز و رنگارنگ می­بندند. در جوار آن شمع روشن می­ کنند و از قطع آن خودداری می­ کنند. در قدیم اگر نوزادی تا شش روز مداوم گریه می­کرد، برگ کنار را در هاون کوبیده،‌آب آن را به او می­خوراندند و معتقد بودند که با این عمل روح نوزاد آرامش می­یابد. همچنین سفرۀ عقد را با برگ کنار تزیین می­کردند.
۵-۲-۴-۱۸کُنار شیخ حسن
زمان قدیم در هرمود درخت کناری بوده که به آن «کنار شیخ حسن» می­گفته­اند که درختی بزرگ و ستیز بوده است. در آن­جا چراغی بوده که هر کس نذری داشته برای برآورده شدن حاجت، داخل آن نفت می ریخته است و هیچ­کس اجازه نداشته از هیزم یا شاخه­ های آن درخت استفاده کند، گویند ماری محافظ آن بوده است.
نقل می­ کنند زن جوانی شیشه چراغ نذری را از روی بی اعتقادی و غرور شکسته بعد از آن به بیماری خطرناکی مبتلا شده که منجر به فوت او گردیده است؛ به همین دلیل اهالی به آن اعتقاد زیادی داشته اند. این درخت اکنون وجود ندارد.
۵-۲-۴-۱۹ گم شدن حیوان
اگر کسی حیوانی گم کند (مثل گاو و یا گوسفند و…)، چاقوی تاشویی که باز و بسته می­شودرا پیش ملا می­برند، ملا دَم جانور درنده را می­بندد، تا حیوان را نَدَرد.
۵-۲-۴-۲۰ متفرقه
– اگر عروس و داماد تنقلاتی که روی سرشان برای بَرَنِش و مبارک­باد می­ریزند، بخورند می­گویند: «بچۀ­شان کچل می­ شود».
– کسی که دست به زانو بیاورد، گویند: «برایش غم و ماتمی پیش می ­آید و شگون ندارد».
– جویدن ناخن و کَندن و انداختن آن در خانه، باعث کم شدن رزق و روزی آن خانه می­ شود.
– اگر کسی به سفر برود و پشت سرش جارو کنند، می­گویند: «برای شخص زنده اتفاقی می­افتد».
– اگر با جارو به یکدیگر بزنید، دزد می­شوید.
– اگرموقعی که صیغه عقد کسی جاری می­ شود، انگشتان دست را به هم قفل کنی می­گویند: «داماد بسته» می­ شود و شگون ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...