شکل ۳-۵- تراکئوستومی………………………………………………………………………………………………………….۱۸
شکل ۳-۶- سرخرگ و سیاهرگ رانی……………………………………………………………………………………..۱۹
شکل۳-۷- اتصالات بین کانول سرخرگی، دام و ترانسدیوسر…………………………………………………۲۰
دیاگرام۱- گروه بندی و روند تزریقات…………………………………………………………………………………….۲۲
شکل ۴-۱ گراف ثبت شده از فشار سیستولی، فشار دیاستولی، فشار میانگین سرخرگی و ضربان قلب (به ترتیب از بالا به پایین) در حالت پایه………………………………………………………………………….۲۵
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱- مقایسه میزان افت فشارخون در پاسخ به دوزهای مختلف عصاره برگ زیتون در مقایسه با گروه کنترل……………………………………………………………………………………………………………….۲۶
نمودار ۴-۲ – مقایسه فشار خون سیستولی، دیاستولی و فشار میانگین سرخرگی گروه های کنترل، حلال و دریافت کننده عصاره……………………………………………………………………………………….۲۸
نمودار۴-۳- مقایسه ضربان قلب در گروه های کنترل، شاهد و عصاره برگ زیتون…………………۲۸
نمودار ۴-۴- مقایسه فشار خون سیستولی، دیاستولی و فشار میانگین سرخرگی گروه های کنترل، دریافت کننده استیل کولین و عصاره برگ زیتون توام با استیل کولین……………………..۳۰
نمودار ۴-۵- مقایسه ضربان قلب در گروه های کنترل، دریافت کننده استیل کولین و عصاره برگ زیتون توام با استیل کولین………………………………………………………………………………………………۳۰
نمودار ۴-۶ – مقایسه فشار خون سیستولی، دیاستولی و فشار میانگین سرخرگی گروه های کنترل، دریافت کننده آدرنالین و عصاره برگ زیتون توام با آدرنالین……………………………………..۳۲
نمودار ۴-۷- مقایسه ضربان قلب در گروه های کنترل، دریافت کننده آدرنالین و عصاره برگ زیتون توام با آدرنالین……………………………………………………………………………………………………………….۳۲
فصل اول
مقدمه
پرفشاری خون یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماری های عصر حاضر است که اغلب توسط سبک زندگی مدرن و به خصوص کاهش تحرک فیزیکی و دریافت رژیم غذایی پرچربی به افراد تحمیل می شود. این بیماری اغلب به صورت پنهان و بدون توجه آگاهانه رشد می کند و ممکن است در انتها منجر به ایجاد بیماری های قلبی- عروقی یا نارسایی قلبی حاد بشود. بنابراین پرفشاری خون باید کنترل شود و به دقت تحت درمان قرار بگیرد (Perrinjaquet-Moccetti, et al. 2008).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

استفاده از اغلب داروهای ضد پرفشاری خون مثل β- بلاکرها، کلسیم بلاکرها، مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتنسین[۱] و یا دیورتیک ها در دوزهای رایج، عوارض جانبی قابل توجهی در پی دارد. بنابراین به کار بردن روش های جایگزین از جمله استفاده از گیاهان دارویی که دارای اثر اصلاح کننده روی فشارخون باشند، می تواند مناسب باشد (Perrinjaquet-Moccetti, et al. 2008).
همزمان با پیدایش انسانها، استفاده از گیاهان دارویی نیز آغاز شد. با مطالعه در تمدن قدیمی به مصرف گیاهان دارویی به عنوان دارو، سم، مواد پاک کننده و رنگ، بر می خوریم. تاریخچه گیاهان دارویی به طور دقیق مشخص نیست و در طول تاریخ استفاده از گیاهان دارویی با خرافات و آداب خاصی همراه بوده است. مصری ها وچینی ها از اولین اقوامی هستند که از حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از گیاهان به عنوان دارو استفاده می کردند. تئوفراست یکی از شاگردان ارسطو بنیانگذار مکتب درمان با گیاه است. دیوسکورید در قرن اول میلادی مجموعه ای را مشتمل بر خواص دارویی ۶۰۰ گیاه جمع آوری نمود که این اثر منشا بسیاری از مطالعات در قرون بعد گردید. در قرن هشتم تا دهم میلادی بوعلی سینا و محمد زکریای رازی سبب توسعه دانش درمان با گیاه شدند. در قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ محققان پیشرفت قابل توجهی در خالص سازی و شناسایی ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان داشته و موادی را به صورت فرآورده های دارویی برای مصرف عرضه کردند اما در قرن نوزدهم داروهای شیمیایی به سرعت جایگزین بسیاری از داروهای گیاهی گردید. سپس در اواخر قرن بیستم عوارض جانبی و مضر داروهای شیمیایی سبب رویکرد دوباره دانشمندان به گیاهان دارویی شد. زیتون یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی با قدمتی معادل دو هزار سال است( ولاگ و استودولا، ۱۳۷۶ ؛ دگلو، ۱۳۶۳).

زیتون
طبقه بندی و جایگاه سیستماتیک زیتون:
سلسله: گیاهان (Plantae)
شاخه: گیاهان گلدار ((Magnoliophyta
رده: دولپه ای ها (Magnoliopsida)
راسته: نعناسانان (Lamiales)
تیره: زیتون (Oleaceae)
جنس: زیتون (Olea)
گونه: زیتون (Olea europaea) شکل ۱-۱ زیتون
جنس زیتون دارای ۳۵ الی ۴۰ گونه است که معروفترین گونه آن، زیتون خوراکی با نام علمی Olea europaea است ( جایمند و همکاران.۱۳۸۵). زیتون یک درخت یا درختچه همیشه سبز با رشد آهسته است. این درخت بومی سواحل مدیترانه است که در سایر مناطق جهان نیز کشت می شود. محصولات این درخت از دیرباز به داشتن خواص درمانی و پزشکی شهرت داشته اند. معمولا روغن، میوه، پوست، صمغ و برگ درخت زیتون برای مصارف درمانی به کار می روند. زیتون در درمان بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های قلبی- عروقی، آریتمی ها، آترواسکلروز، تب، اختلالات روده ای، هایپر کلسترولمی، دیابت و پرفشاری خون کاربرد دارد. برگ زیتون به طور خاص دارای ویژگی کاهندگی فشار خون است (Gilani, Khan. 2010).
نخستین اشاره به ویژگی درمانی برگ زیتون، در سال ۱۸۴۳ توسط Daniel Hanbury در انگلستان بود که گزارش داد در چای برگ زیتون یک ماده تلخ برای درمان تب مالاریا وجود دارد. در سال ۱۸۹۸ در آمریکا برگ زیتون به عنوان یک ماده برای کمک به تنظیم درجه حرارت بدن معرفی شد (Sada. 2009).

ترکیبات فعال موجود در برگ زیتون
ترکیبات اصلی برگ زیتون شامل خانواده Secoiridoids (اولئوروپئین و مشتقات آن)، هیدروکسی تیروزول، انواع پلی فنول ها (verbascoside, apigenin-7-glucoside, luteolin-7-glucoside)، تری ترپن ها (اولئانولیک اسید) و فلاونوئیدها (Rutin Diosmin,) است (Sada. 2009).
ماده فعال اصلی در برگ زیتون که مسئول بسیاری از خواص درمانی آن است، اولئوروپئین است که بعد از هیدرولیز می تواند مواد بیواکتیو دیگری مثل هیدروکسی تیروزول را بسازد(Al- Azzawie, Alhamdani. 2007). این ترکیب برای اولین بار در سال ۱۹۰۸ توسط Vintilesco و Bourquelot از برگ زیتون استخراج شد و ساختار شیمیایی آن در سال ۱۹۶۰ توسط Panizi مشخص شد. به نظرمی رسد اولئوروپئین عامل اصلی بسیاری از خواص درمانی برگ زیتون مثل کاهندگی فشار و قند خون باشد (Erbay, Icier. 2010).
اولئوروپئین در میوه نارس، میوه رسیده و برگ زیتون وجود دارد ولی مقدار آن در برگ زیتون به مراتب بیشتر از سایر قسمت ها است (Malik, Bradford. 2008).
فصل دوم
مروی بر تحقیقات پیشین
۲-۱- مطالعات انجام شده در رابطه با اثرات زیتون
اسماعیلی و همکاران در سال ۱۳۹۱ با به کاربردن عصاره خوراکی برگ زیتون روی رت نشان دادند که این ماده دارای اثرات آنتی آریتمیک است و این اثرات به مدت زمان تجویز آن وابسته است. به طوری که وقتی زمان تجویز به بیش از ۱۴-۷ روز افزایش می یابد، اثرات آنتی آریتمیک آن ظاهر می شود.
زاهری و همکاران در سال ۱۳۹۰ با به کاربردن عصاره آبی- الکلی برگ زیتون گرمسیری روی عروق رت دیابتی نشان دادند که این عصاره می تواند علاوه بر کاهش قند خون، حساسیت عروق دیابتی را به فنیل افرین کاهش دهد و کسر کلسیم بر منیزیم که معیاری برای آترواسکلروز است را بهبود بخشد.
Nekooeian و همکاران در سال ۲۰۱۱ با به کار بردن عصاره هیدروالکلی زیتون روی فشار خون در رت هایی که پر فشاری خون در آن ها با روش One-Clip Goldblatt القا شده بود، نشان دادند که این عصاره از افزایش فشار متوسط شریانی جلوگیری می کند.
Abe و همکاران در سال ۲۰۱۱ نشان دادند که به کاربردن اولئوروپئین در محیط کشت سلول های عضله صاف، از رشد این سلول ها از طریق توقف چرخه سلولی جلوگیری می کند و به این ترتیب میتواند روی مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی اثرات مفیدی داشته باشد.
Rodrı´guez و همکاران در سال ۲۰۰۴ نشان دادند که به کاربردن دو ترکیب oleanolic acid و erythrodiol روی آئورت توراسیک ایزوله شده موش صحرایی، باعث ایجاد اثرات گشاد کنندگی در رگ می شود.
De la Puerta و همکاران در سال ۲۰۰۱ گزارش دادند که اولئوروپئین می تواند بیان آنزیم نیتریک اکساید سنتاز القایی (iNOS) را در سلول افزایش دهد.
Wangو همکاران در سال ۲۰۰۸ گزارش دادند که مصرف عصاره برگ زیتون در رژیم غذایی خرگوش ها از ایجاد آترواسکلروز جلوگیری می کند.

هدف
با توجه به مطالعات صورت گرفته در زمینه اثر عصاره برگ زیتون بر فشار خون و گزارش های محدود مبنی بر مکانیسم اثر این عصاره در این زمینه، در تحقیق حاضر اثر عصاره برگ زیتون بر روی فشار خون موش صحرایی و بررسی مکانیسم اثر احتمالی آن از مسیرهای کولینرژیک و آدرنرژیک مد نظر است.
فصل سوم
۳– مواد، وسایل و روش کار
۳-۱- مواد
موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...