تعداد گل در بوته

۰.۵۵۵**

۰.۸۷۰**

۰.۸۷۰**

۰.۷۴۳**

۰.۹۱۸**

۰.۹۲۹**

۰.۹۱۰**

متوسط تعداد شاخه فرعی

۰.۵۴۹**

۰.۸۰۰**

۰.۸۰۰**

۰.۶۸۰**

۰.۹۰۲**

۰.۹۲۵**

۰.۸۸۸**

۰.۹۱۳**

ارتفاع

۰.۳۹۷*

۰.۸۵۷**

۰.۸۵۷**

۰.۷۳۷**

۰.۸۴**

۰.۸۵**

۰.۸۳**

۰.۹۶**

۰.۸۸۷**

**- همبستگی در سطح ۹۹ درصد معنی دار گردید.
*- همبستگی در سطح ۹۵ درصد معنی دار گردید.
nsهمبستگی معنی دار نگردید.
نتایج همبستگی پیرسون بین متغیرهای مورد بررسی نشان داد که بین ارتفاع گیاه دارویی مرزه و سایر صفات و نیز مقدار اسانس همبستگی معنی دار و مستقیم در سطح (p<0.01) وجود دارد. در واقع مقدار متغیرهای مورد بررسی با افزایش ارتفاع افرایش می یابند (جدول۴-۳). بین متوسط تعداد شاخه در بوته با سایر صفات مورد بررسی و مقدار اسانس همبستگی معنی دار و مستقیم در سطح (p<0.01) وجود دارد. بین مقدار اساسن با صفات ارتفاع، تعداد شاخه در بوته، تعداد گل در بوته، وزن تر برگ و گل، وزن تر شاخه و ساقه و کل وزن تر همبستگی معنی دار و مستقیم در سطح (p<0.01) دیده شد. اما بین مقدار اسانس با صفات وزن خشک برگ و گل، وزن خشک ساقه و شاخه و کل وزن خشک همبستگی معنی دار دیده نشده است (جدول ۴-۳).
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
بحث و تفسیر
هدف از این تحقیق، پاسخ به پرسش مورد نظر این پژوهش یعنی بررسی اثر سطوح مختلف کودهای آلی: ورمی کمپوست و حیوانی (گوسفندی) و کودهای شیمیایی: ازت (اوره)، فسفر و پتاسیم بر روی میزان رشد گیاه دارویی مرزه تابستانه و تعیین بهترین تیمار کودی برای پرورش و تولید آن و بررسی اثر کودهای آلی و شیمیایی بر میزان و خصوصیات کمی و کیفی اسانس مرزه تابستانه بود. بنابراین در این تحقیق اثر کودهای آلی و شیمیایی بر رشد، عملکرد، کمیت و کیفیت مواد موثره مرزه تابستانه بررسی شد تا کاربرد آن در صنایع داروسازی، غذایی، آرایشی و اهمیت اقتصادی آن مورد توجه بیشتری قرار بگیرید. نتایج حاصل از این پژوهش در دو قسمت ارزیابی صفات و ارزیابی ترکیبات آزمایشگاهی مورد بحث و تفسیر قرار می گیرد:

در قسمت یافته های اصلی صفات مورد نظر این پژوهش طبق استخراج محاسبات آماری موارد زیر بیان می شود:
مقایسه میانگین های ارتفاع گیاه مرزه تابستانه در مرحله گلدهی در تیمارهای مختلف این تحقیق طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۱ نشان داد که: میانگین ارتفاع گیاه مرزه تابستانه در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار کود حیوانی در جایگاه دوم، تیمار شاهد در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار چهار در جایگاه چهارم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه پنجم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش در جایگاه ششم و کمترین میانگین ارتفاع گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمار هفت به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های تعداد شاخه های فرعی (جانبی) گیاه مرزه تابستانه در تیمارهای مختلف طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۲ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار کود حیوانی در جایگاه دوم، تیمار شاهد در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار چهار در جایگاه چهارم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه پنجم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار هفت در جایگاه ششم و کمترین میانگین تعداد شاخه های فرعی (جانبی) گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های تعداد گل بر روی هر گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۳ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار کود حیوانی در جایگاه دوم، تیمار شاهد در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار چهار در جایگاه چهارم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه پنجم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار هفت در جایگاه ششم و کمترین میانگین تعداد گل بر روی هر گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های وزن تر شاخه و ساقه (گرم) گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۴ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار کود حیوانی در جایگاه دوم، تیمار شاهد در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار چهار در جایگاه چهارم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه پنجم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار هفت در جایگاه ششم و کمترین میانگین وزن تر شاخه و ساقه (گرم) گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های وزن تر گل و برگ (گرم) گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۵ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار کود حیوانی در جایگاه دوم، تیمار شاهد در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار چهار در جایگاه چهارم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه پنجم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار هفت در جایگاه ششم و کمترین میانگین وزن تر گل و برگ (گرم) گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های کل وزن تر گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۶ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار کود حیوانی در جایگاه دوم، تیمار شاهد در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار چهار در جایگاه چهارم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه پنجم و کود شیمیایی ترکیبی تیمار هفت در جایگاه ششم و کمترین میانگین کل وزن تر گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های وزن خشک شاخه و ساقه (گرم) گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۷ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار شاهد در جایگاه دوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه سوم، تیمار کود حیوانی در جایگاه چهارم، کود شیمیایی ترکیبی تیمارهای چهار و هفت در جایگاه پنجم و کمترین میانگین وزن خشک شاخه و ساقه (گرم) گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های وزن خشک گل و برگ (گرم) گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۸ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار شاهد در جایگاه دوم، تیمار کود حیوانی در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمارهای چهار و پنج در جایگاه چهارم و کمترین میانگین وزن خشک گل و برگ (گرم) گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمارهای شش و هفت به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های کل وزن خشک گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۹ نشان داد که: در تیمار کود ورمی کمپوست دارای بیشترین، تیمار شاهد در جایگاه دوم، تیمار کود حیوانی در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمارهای چهار و پنج در جایگاه چهارم و کمترین میانگین کل وزن خشک گیاه در کود شیمیایی ترکیبی تیمارهای شش و هفت به خود اختصاص داده است.
مقایسه میانگین های مقدار اسانس گیاه در تیمارهای مختلف مرزه تابستانه طبق نتایج حاصل شده از نمودار ۴-۱۰ نشان داد که: در تیمار کود حیوانی دارای بیشترین، تیمار کود ورمی کمپوست در جایگاه دوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمارهای چهار و هفت در جایگاه سوم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار پنج در جایگاه چهارم، کود شیمیایی ترکیبی تیمار شش در جایگاه پنجم و کمترین میانگین مقدار اسانس گیاه در تیمار شاهد به خود اختصاص داده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...